Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig värme och fläkthastighet. *LÖST*  (läst 6381 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erikviking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dålig värme och fläkthastighet. *LÖST*
« skrivet: 12 februari 2021, 09:51:28 »
Hej!

Jag har en Daikin caldo xrh30. Under några veckor har vi haft -5 ner till -12 grader. Vid de temperaturerna tycker jag det är svårt att få någon värme från pumpen. Jag har fläkthastigheten på max hela tiden (5 av 5) men den ligger nog på hastighet 2-3.
Har valt 24 grader på fjärren och fullt blås. I morse när jag vaknade det 18,5 - 19 grader i vardagsrummet där innerdelen är placerad, vilket känns rätt märkligt. I natt har det varit -11. Har hänt några gånger innan också.
I appen står det att pumpen är i energisparläge, vilket jag inte har valt vare sig i appen eller med fjärren. Går inte trycka bort. Har provat att bryta strömmen men det blir ingen skillnad.

Har ni någon fundering på vad det kan vara för fel, om det ens är något?

Mvh Erik
« Senast ändrad: 13 februari 2021, 07:27:52 av erikviking »

Utloggad wofflan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2021, 10:00:21 »
Jag fick en ny caldo xrh 30 instalerad i november
Pumpen har hela tiden stått på 19,5 grader fläkhastighet 2
Det har varit mellan 0 grader och nu senaste två veckorna -20 till minus 25
Har ej rört pumpen och den håller exakt 21 grader inomhus
Kan inte fatta hur bra pumpen fungerar
Det bästa köp jag någonsin gjort
Värmer upp nybyggt hus 80 kvadrat

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2021, 10:19:16 »
Hej!

Jag har en Daikin caldo xrh30. Under några veckor har vi haft -5 ner till -12 grader. Vid de temperaturerna tycker jag det är svårt att få någon värme från pumpen. Jag har fläkthastigheten på max hela tiden (5 av 5) men den ligger nog på hastighet 2-3.
Har valt 24 grader på fjärren och fullt blås. I morse när jag vaknade det 18,5 - 19 grader i vardagsrummet där innerdelen är placerad, vilket känns rätt märkligt. I natt har det varit -11. Har hänt några gånger innan också.
I appen står det att pumpen är i energisparläge, vilket jag inte har valt vare sig i appen eller med fjärren. Går inte trycka bort. Har provat att bryta strömmen men det blir ingen skillnad.

Har ni någon fundering på vad det kan vara för fel, om det ens är något?

Mvh Erik

Du har aktiverat IR-ögat som ger energisparläge när ingen är i rummet.

Titta på sidan 16 och 17 i manualen så ser du hur du ska avaktivera.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad erikviking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2021, 11:05:20 »
Jag provade att med fjärren aktivera och avaktivera energisparläget nÃ¥gra gÃ¥nger. I fjärren var inte symbolen tänd för detta, men dock i appen. (märkligt)  dontknow
Provade nu powerläget och det blåser kraftigt nu. Återstår och se om det blir varmare.
Tack för tipset!

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2021, 11:42:54 »
Tänk på att fjärren inte synkar när du ändrat med appen så bäst är att göra inställningarna med fjärrkontrollen.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad erikviking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2021, 12:05:47 »
Gott! Då ska jag nog inte använda mig av appen framöver. Står fortfarande ekonomiläge i appen, men det blåser för fullt nu, när jag stängde av och på det läget med fjärren.
Nu är det dock bara 2 minus ute sÃ¥ jag fÃ¥r hoppas att den inte mer ger mer värme/blÃ¥s för att det är varmare ute...  Sc:,h

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2021, 13:28:43 »
Hej!

Jag har en Daikin caldo xrh30. Under några veckor har vi haft -5 ner till -12 grader. Vid de temperaturerna tycker jag det är svårt att få någon värme från pumpen. Jag har fläkthastigheten på max hela tiden (5 av 5) men den ligger nog på hastighet 2-3.
Har valt 24 grader på fjärren och fullt blås. I morse när jag vaknade det 18,5 - 19 grader i vardagsrummet där innerdelen är placerad, vilket känns rätt märkligt. I natt har det varit -11. Har hänt några gånger innan också.
I appen står det att pumpen är i energisparläge, vilket jag inte har valt vare sig i appen eller med fjärren. Går inte trycka bort. Har provat att bryta strömmen men det blir ingen skillnad.

Har ni någon fundering på vad det kan vara för fel, om det ens är något?

Mvh Erik

Om du aktiverar energisparläge i appen (2 nivåer) så går inte maskinen för fullt. Kontrollera noga, det är vanligare än du tror att man sätter på det.
Maskinens kapacitet är mycket hög så din ger inte maxeffekt just nu av någon anledning.

D

Utloggad erikviking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2021, 14:57:38 »
Om du aktiverar energisparläge i appen (2 nivåer) så går inte maskinen för fullt. Kontrollera noga, det är vanligare än du tror att man sätter på det.
Maskinens kapacitet är mycket hög så din ger inte maxeffekt just nu av någon anledning.

D
I appen under "speciella driftlägen" hittar jag bara "off", "kraftfull" och "econo". Även om jag väljer "off" stÃ¥r det överst i appen att energisparläge  är aktivt... Finns det fler ställen att klicka pÃ¥ i appen för att stänga av energisparläget?  Sc:,h

Klickar jag på rubriken "energisparläge är aktivt", kommer det upp en popuppruta där följande står: "Den tillgängliga effekten för denna enhet är begränsad. I händelse av komfortproblem försök att reducera inställningarna för enegergisparningen eller stäng av den."

Antingen är jag trög eller trött eller bÃ¥dadera..  dontknow

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2021, 15:11:37 »
Tryck flera gånger på knappen "comfort/sensor" på fjärrkontrollen tills dess att det inte finns någon symbol uppe i högra fönstret.

Intelligent ögat på enheten ska då inte lysa, sidan 5 i manualen.
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2021, 20:05:46 »
I appen under "speciella driftlägen" hittar jag bara "off", "kraftfull" och "econo". Även om jag väljer "off" stÃ¥r det överst i appen att energisparläge  är aktivt... Finns det fler ställen att klicka pÃ¥ i appen för att stänga av energisparläget?  Sc:,h

Klickar jag på rubriken "energisparläge är aktivt", kommer det upp en popuppruta där följande står: "Den tillgängliga effekten för denna enhet är begränsad. I händelse av komfortproblem försök att reducera inställningarna för enegergisparningen eller stäng av den."

Antingen är jag trög eller trött eller bÃ¥dadera..  dontknow

Vilken app har du ?

Daikin online controller eller Daikin residential heating ?

D

Utloggad erikviking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #10 skrivet: 12 februari 2021, 20:33:01 »
Vilken app har du ?

Daikin online controller eller Daikin residential heating ?

D

Jag har Daikin online controller. Förmodar att det är den jag ska ha..

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #11 skrivet: 12 februari 2021, 21:21:42 »
Det är inte så att du har råkat aktivera "Läget Power Saving" som ligger fjärde uppifrån i huvudmenyn?
Det är en mode som vad jag förstår varken kan ses, aktiveras eller avaktiveras i fjärrkontrollen. Skulle tro att Powerfull-läget kör över denna begränsning, men jag är osäker.
Denna mode är den enda jag sett ger meddelande i appen om att pumpen är i "energisparläge".

Utloggad erikviking

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #12 skrivet: 12 februari 2021, 21:44:12 »
Det är inte så att du har råkat aktivera "Läget Power Saving" som ligger fjärde uppifrån i huvudmenyn?
Det är en mode som vad jag förstår varken kan ses, aktiveras eller avaktiveras i fjärrkontrollen. Skulle tro att Powerfull-läget kör över denna begränsning, men jag är osäker.
Denna mode är den enda jag sett ger meddelande i appen om att pumpen är i "energisparläge".

Nu är vi nÃ¥tt pÃ¥ spÃ¥ren!  :) I den menyn har jag inte varit nÃ¥n gÃ¥ng innan. Den verkade vara aktiverad.
Nu djävl*r värmer det pÃ¥ i powerläget! Det har det aldrig gjort förut!  :o  Vi har haft pumpen i tvÃ¥ och ett halvt Ã¥r och tydligen kört pÃ¥ energisparläge hela tiden..  ::)
 Stort tack!  "love"

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Dålig värme och fläkthastighet.
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2021, 11:40:34 »
User.exe ?
Det kanske förväntas vara glasklart?
Men jag måste faktiskt fråga dig Daikin_ vad du menade med detta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!