Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Passivhus  (läst 3005 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Passivhus
« skrivet: 20 januari 2011, 01:11:28 »
Norsk artikel som kan va intressant. Särskilt dom tre sista raderna där nämns en lösning som är kostnadseffektiv!

http://www.adressa.no/forbruker/article1577709.ece


Mina tankar om man klarar sig utan värmekälla när det är kallt ute, hur blir då när det är rikigt varmt ute?
Ni kan fråga Rickard om ni inte har svaret...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Passivhus
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2011, 06:02:10 »
När de i artikeln jämför med 'äldre' hus menar de hus byggda på 50-60-70-talen, som om de vore en bra standard att jämföra med?
Jag tror att en av de viktiga aspekterna på passivhusen är att de kräver en oerhört hög byggkvalitet för att inte generera olösliga problem - som om fukt kommer in i stommen och inte kan ventileras ut. De sista decenniernas utbredda byggslarv och tveksamma teknik såsom puts på frigolit får mig att tro att livslängden på passivhusen inte kan bli lång. Och även om de utförs utan byggfel blir det nog problem efter några decennier. När ångspärrarna inte håller längre, eller en vattenläcka leder till rivning. Men det kanske är framtiden, avskrivning på 30-50 år, sen riv å bygg nytt?
Sen om värmepumpar är lösning på allt, nja. I kombination med biobränsle kanske. Eller nåt annat.
« Senast ändrad: 20 januari 2011, 06:05:16 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad BiggerDigger

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 630
  • Karma +0/-0
  • vedeldare
SV: Passivhus
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2011, 18:18:51 »
på de hus som jag varit lite inblandad i ligger det frigolit på råsponten för att den inte ska mögla. Innerväggarna står lösa mot yttervägg.
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Passivhus
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2011, 06:22:10 »
Vi har några nya hus på arbetslistan och de är alla enligt nyaste kraven på energibehov:
Betongblock på in/utsida med 20 cm isolering, och massor av kubikmeter och golvyta...
Samt jättestora fönster mot söder.
Gemensamt för alla är bergvärme till golven samt "öppen-spis" för mysfaktorn och reserv-värmekälla
Ett av husen är planerade med sval inblåsningsluft via ventilationen, i de andra har planeraren ritat in en luftvärmepump ???

Jag vet redan vad som kommer att hända, kylbehovet är ett tvång redan i mars ::)
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 750
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!