Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillsats / Elpatron  (läst 1174 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Marcoma

  • Gäst
Marcoma
Tillsats / Elpatron
« skrivet: 18 december 2018, 22:56:16 »
Försöker förstå mig på min nya värmeanläggning ( F2120/VVM320) blir dock inte
Klok på vilka värden jag skall ändra på för att få anläggningen till jobba mer mot pumpen
Och inte använda elpatronen så mycket. Grundinställningen verkar vara att den kör elpatron
Från 5 grader vilket inte verkar vara speciellt ekonomiskt. Så rent konkret vad skall ändras
För att den skall köra på enbart värmepumpen, eller åtminstone så långt den klarar behöver?

Utloggad Snok

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 317
  • Karma +0/-0
SV: Tillsats / Elpatron
« Svar #1 skrivet: 18 december 2018, 23:10:38 »
Försöker förstå mig på min nya värmeanläggning ( F2120/VVM320) blir dock inte
Klok på vilka värden jag skall ändra på för att få anläggningen till jobba mer mot pumpen
Och inte använda elpatronen så mycket. Grundinställningen verkar vara att den kör elpatron
Från 5 grader vilket inte verkar vara speciellt ekonomiskt. Så rent konkret vad skall ändras
För att den skall köra på enbart värmepumpen, eller åtminstone så långt den klarar behöver?

Nja, den blockerar elpatron över 5 grader (gpr att ändra också). Däremot kommer den inte dra på elpatron förrän kompressor inte täcker till. Elpatron kan komma att stötta vid periodisk höjning/legionellakörning avseende varmvatten. Kolla gärna in tråden här i forumet angående ”Reglering Nibe”
Villa 1-1/2plan 200 boa+80kvm källare 1966, Hallandsåsen.
LVVP Nibe F2120-12 VVM320 installerad 2017-08
I serie med vedpanna, HS-Perifal Solo Plus 40kW, EVR-C. 3000l ack-system, lågtemp-radiatorer.  Förbrukning 2014-2016 18kbm samt 6700kWh hushållsel+varmvatten maj-sep. 48c vid DUT -18.
Förbrukning 17/18 10576kWh, 1,5kbm ved.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillsats / Elpatron
« Svar #2 skrivet: 20 december 2018, 13:22:10 »
Man kan ju testa sig fram till vilken värde på utetemp som man vill tillåta tillskott.
Det kan hända ibland när många duschar eller liknande att tillskott triggas "i onödan".
På min gamla pump har jag satt en manuell brytare som blockerar tillskott, bara att knalla ner och ändra när man känner att innetemp börjar dala (då det är svinkallt ute).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!