Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Öppet kärl - ej pÃ¥ lägsta punkten  (läst 616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Öppet kärl - ej på lägsta punkten
« skrivet: 29 september 2020, 23:52:27 »
Hej!

Äntligen har jag fått fått igång en bergvärmeanläggning till ett hyreshus. Tanken är att skapa en anläggning med betydligt bättre ROI än en konventionell. Detta gör att jag får tänka lite utanför boxen. Bl.a. använder jag flera begagnade villavärmepumpar istället för en eller två nya fastighetspumpar som hade varit brukligt.

En annan besparing är att jag kör en vanlig tunna istället för ett slutet expansionskärl eller pumpstation. Min fundering är om det finns risk för kavitation eller liknande i denna setup. En enkel bild på systemet där höjdnivåerna illustreras bifogas. En del av flödet går genom kärlet för att kunna använda detta som expansionskärl. Tunnan används även för att lufta systemet.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3569
  • Karma +2/-0
SV: Öppet kärl - ej på lägsta punkten
« Svar #1 skrivet: 30 september 2020, 07:19:04 »
Är tunnan "så öppen" att det kommer dofta sprit där nere?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Öppet kärl - ej på lägsta punkten
« Svar #2 skrivet: 30 september 2020, 07:24:45 »
Jepp, du måste ha ett slutet kärl, annars kommer spriten förångas med tiden.
Spriten är mer flyktig än vatten och förångas snabbare.
Sen bör kärlet sitta på inkommande från borran för att funka bäst som avluftare, luften hamnar i cirkpumparna annars.
« Senast ändrad: 30 september 2020, 07:28:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Öppet kärl - ej på lägsta punkten
« Svar #3 skrivet: 30 september 2020, 20:53:00 »
Med öppet menar jag att det inte är trycksatt. Inte att det är öppet så jag kan bli extra glad när ja vistas i pannrummet :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Öppet kärl - ej på lägsta punkten
« Svar #4 skrivet: 30 september 2020, 21:16:16 »
Varför den inte sitter på inkommande från borrhålen är för att flödesriktningen gör att luften inte skulle samlas i den högpunkten. Skulle luftning sitta på den så skulle den behöva sitta i andra ändan där det går ner till bvp. Men faktum är att det aldrig kommer bli så mycket luft att det inte följer med flödet runt hela systemet och kommer då att luftas i kärlet. Enbart vid ingrepp skulle det kunna hända men då är jag ju medveten och kan utan problem få runt det också. Sitter faktiskt en pump på ledningen ut från tunnan som jag använde för att lufta när jag fyllde på hela systemet. Och vid ingrepp kan jag stänga mot borrhålen och enbart köra genom tunnan.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!