Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecodan R744 CO2 eller burp!  (läst 1401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daniel Sjöblom

  • Kyltekniker med (L) skylt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
  • Kan inget, tycker mycket, tar gärna mothugg :D
Ecodan R744 CO2 eller burp!
« skrivet: 30 september 2019, 20:09:20 »
https://mitsubishivillavarme.se/varmepump/ecodan-co2/

Har sett att det kommit en ny Ecodan som går på CO2 men det är lite saker jag inte riktigt förstår.

Som det ser ut på deras energideklaration garanterar man bara pumpen ner till -15 grader vilket var lite förvånande.

Sen hade jag förstått det som att en transkritisk pump med CO2 borde fungera bättre ju lägre returtemp den fick. Då borde man väl satsa på lågt flöde i radiatorkretsen och hög framledning? Men tittar man på energideklarationen ser det ut som pumpen funkar sämre vid högre framledning.

Eller är det mätmetoden som inte tar hänsyn till att högre framledning i samma hus ger lägre returtemperatur om man balanserar ner flödet?

Vattenmantlad köksspis, IVT GRN-12 Luft / Vatten

Jobbar med värmepumpar men är låååååååångt ifrån duktig på det. Har tur nog folk runtomkring som är ruggigt bra istället så jag kommer på målsträckan!

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Ecodan R744 CO2 eller burp!
« Svar #1 skrivet: 11 oktober 2019, 20:16:46 »
Låg temperatur på vatten till utedel bör ge bra mycket bättre COP. Subkritisk drift. Transkritisk drift ger ingen bra COP antar jag. Hög framledningstemp och högt delta borde vara bra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!