Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stänga av värmepumpen sommartid?  (läst 16369 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #15 skrivet: 04 april 2018, 19:35:09 »
Hur fixar du varmvattnet då?

I vissa fall kan man kombiniera en värmepump med en annan energikälla t.ex. vedpanna. Det Kallas för "bivalenta" system.

Man kan även installera solfångare och välja solfångararean tillräckligt stor så att solfångaranläggningen producerar allt varmvatten sommartid. Det är dock frågan om det lönar sig att installera en sådan anläggning i Sverige där man inte får stöd för installation av solfångare idag.

Svensk solenergi har ju en rapport där det hänvisas till denna möjlighet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #16 skrivet: 04 april 2018, 19:47:54 »
Vilket system och hur man bäst bygger upp ett system beror ju väldigt mycket pÃ¥ vad som är optimalt för just den enskilde. Jag som bor i Jämtlands solfattiga och kyliga landskap har ju helt andra grundförutsättningar än en som bor i Bohuslän. Ska man titta pÃ¥ hela Europa blir ju skillnaderna än större och flera parametrar tillkommer som bidrag, huskonstruktioner,  energipriser mm mm.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #17 skrivet: 04 april 2018, 22:07:15 »
@ svenske kocken

Exakt! Så är det.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #18 skrivet: 04 april 2018, 23:28:32 »
Hur fixar du varmvattnet då?

Min vp är enbart en utedel. 

Varmvattnet får jag ifr en 100 l elvvb...åretrunt...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #19 skrivet: 05 april 2018, 06:35:00 »
OK, men då har du ju inte värmepump i ordets rätta bemärkelse, du har en boosterpump som värmer din vedpanna när du inte eldar, direktverkande el för tappvattnet, självklart kan en sådan värmepump stängas av helt när värmebehov inte finns.
Sen skulle det ändå kunna vara bättre om värmepumpen fick köra de motionscykler som tillverkaren eventuellt lagt in, det kan jag varken bekräfta eller dementera.

Hos oss behöver i alla fall värmepumpen aldrig vila mer än ca 4 timmar åt gången någon tid av året.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #20 skrivet: 05 april 2018, 09:02:53 »


min värmepump, nibe 2025, värmer allt radiatorvatten....och därmed huset

Värmepumpen är en vanlig luftvatten vp...utan innedel/elpanna.......



Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #21 skrivet: 05 april 2018, 09:38:07 »
Det jag menar är att den inte är en komplett värmekälla, det gör det enklare och kanske vettigare att stänga av den än en värmepump som även gör tappvarmvatten och har inbyggd logik för att motionera ingående delar som behöver motioneras.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4395
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #22 skrivet: 05 april 2018, 11:46:38 »
Det jag menar är att den inte är en komplett värmekälla, det gör det enklare och kanske vettigare att stänga av den än en värmepump som även gör tappvarmvatten och har inbyggd logik för att motionera ingående delar som behöver motioneras.

Men är det nu skadligt fär värmepumpen om dessa delar inte motioneras.

I rapporten från Svnesk Solenergi står ju att livslängden på värmepumpen ökas om pumpen kan stängas av sommartid (eftersom solfångarna gör varmvattnet).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #23 skrivet: 05 april 2018, 13:16:19 »
Svensk solenergi har nog missat att vp stänger av sig själv när den är klar med vv och behöver den inte göra vv kommer den inte starta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #24 skrivet: 05 april 2018, 15:55:31 »
Ja, eller så är det bara ett enkelt trick de tar till för att lura de som inte förstår hur en värmepump fungerar.
Det solfångarna kan spara är drifttimmar på kompressorn de dagar som solen kan värma tappvarmvatten, och i vissa fall under kortare perioder även huset.
Övrig tid så är det ju struntsummor man sparar på att bryta strömmen till värmepumpen, det som kan sparas är några watt tomgångsström till elektroniken.
Alltså ungefär lika värdefullt som att dra ur laddare som inte används för att ladda nåt.
Eller släcka en lampa som lyser i onödan.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #25 skrivet: 06 april 2018, 08:39:08 »
Hur formerar men en kondensator  Sc:,h

Om den har legat för fäfot mycket länge (tiotals år) så bö man använda labbaggregat som bopakoster föreslog, eller också koppla in ett högohmigt motstånd i serie med kondensatorn där den sitter på sin plats i apparaten, slå på den i standbyläge och vänta tills läckströmmen genom kondensatorn har sjunkit till måttligt värde. Är det bara frågan om något enstaka år så kan man ofta göra så att man lägger på full spänning (dvs kopplar in sin invertervärmepump till elnätet) i t ex en halv minut, bryter strömmen, väntar en timme, lägger på spänning igen en eller ett par minuter, bryter strömmen och väntar en timme till, sen kan man lägga på spänning 5-10 minuter och helst kolla att kondensatorn inte blir varm, därefter väntar man en sista timma och tar sedan saken i drift för fullt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #26 skrivet: 06 april 2018, 11:12:23 »
Ja, eller så är det bara ett enkelt trick de tar till för att lura de som inte förstår hur en värmepump fungerar.
Det solfångarna kan spara är drifttimmar på kompressorn de dagar som solen kan värma tappvarmvatten, och i vissa fall under kortare perioder även huset.

Jag håller med Rikard.
Det är väl inte konstigt om de som säljer solfångare ger argument för att folk ska köpa solfångare, och inte oväntat om dom ibland säger saker som inte är helt underbyggda.
Vår luft/vatten EcoAir 107 PE går totalt ca 1 timme per dag under sommarmånaderna juni-juli-augusti när det bara är VV huset behöver. Sex starter á 10 minuter. Den drar ca 2,2-2,3 kW om jag minns rätt. Pumpar motioneras. Kompressorn motioneras. Och radiatorpumpen motioneras automatiskt av systemet då och då under dessa månader.
De pumpar som hör ihop med min extratank och inkopplingen av kökspannan måste jag komma ihåg att motionera manuellt då och då.

Att stänga av VPn lÃ¥ter som en dÃ¥lig idé. Det skulle kräva att jag installerade en extern VVB eller att jag värmde VV med elpatronerna i tre mÃ¥nader. Korkat!  Sc:,h
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #27 skrivet: 06 april 2018, 11:42:20 »
korkade människor vimlar det av.....och jag är tydligen en av dem

....som njuter av tystnaden..sex ggr/dag..och inbillar mig att min elvvb drar mindre än 2,3 kwh/dag
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #28 skrivet: 06 april 2018, 12:30:54 »
Har ni problem? Skaffa en vettig VP med inbyggd VV....
Jag kan ställa av husvärmningen, och VV fortsätter att köras normalt och därmed får CPn gymnastik flera gånger per dygn. Typ en timme/dan totalt.

För kW jägare: Eftersom ingen värme görs på sommarn så är besparingen att CPn står still 23h/dygn istället för att gå dygnet runt i 4månader => 140kWh sparas.

Hur korkad är jag?

2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stänga av värmepumpen sommartid?
« Svar #29 skrivet: 06 april 2018, 13:16:41 »
runt 10 kWh/dag är väl rätt normal förbrukning för att berda tappvarmvatten med en elberedare.
En luft/vattenvärmepump har säkert COP 5 på sommaren, så runt 2 kWh/dag på värmepumpen stämmer då bra.
Det skall vara rätt fint väder för att en solfångare skall ladda in 10 kWh/dag för varmvatten, men storleken har förstås betydelse därvidlag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!