Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp! Underdimensionerad FrÃ¥nluftsvärmepump (NibeF730)  (läst 6813 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nr1JiWe

  • Gäst
nr1JiWe
Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« skrivet: 17 augusti 2022, 11:38:44 »
Hej!
Jag behöver hjälp om inte kommande vinter ska ta knäcken på mig.
Det är så att vi köpte ett nybyggt stenhus (lättbetong)1,5plans, 249kvm med 46kvm biyta, golvärme nere och radiatorer uppe, som var installerad med en Nibe F730.
Jag misstänker att den är underdimensionerad för huset.
När vi flyttade in så hade vi Nibe servicemän där som gnällde på att ventilationen i huset var alldeles för dålig (för små och få slitsar i fönstrena) och dom ställde in VP så bra det gick men sa samtidigt att nu kommer luften från andra ställen än ventilerna. Vi har nu installerat nya ventiler i alla rum, men då har jag upptäckt att F730 inte har tillräcklig kapacitet i fläkten att byta ut luften i huset tillräckligt. vid 100% ger pumpen 200m3/h och mina beräkningar för huset ligger mellan 297-313m3/h beroende lite på.
Till detta så var värmen i vintras katastrofal då när det var mellan -15 - -20 ute så kämpade golvärmen med att hålla 17-18 grader i huset. Detta ledde till en förbrukning på 3600kWh i december.

Så min fråga till detta eminenta forum är: Vad ska vi göra?

Jag hittar bara två VP som "ska klara" att värma 260-280kvm hus. Comfortzone och Bosch men när jag kollar närmare på dessa så har dom inte luftflödeskapaciteten. bosch ger max 250m3/h tex.
Dem verkar mest ha större Elpatroner än F730 och det kommer väl bara leda till ännu mer förbrukning? eller tänker jag fel?

ett alternativ är att installera en luft/vatten-VP som stöd till frånluftspumpen. hur ska jag tänka isåfall?


Det vore en sak om VP kämpade hårt på vintern och körde elpatronen ofta och vi hade en behaglig innetemperatur, men just nu kämpar den stenhårt och vi sitter och fryser.

tacksam för all hjälp, Killgissnigar och kompetenta svar jag kan få
/Joel

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2022, 11:51:54 »
Hej! Helt rätt att F730 är alldeles för underdimensionerad till ett så stort hus. Det var bara en (fuskande) byggare som gjorde det lätt för sig. NIBE rekommenderar bara max 200 kvm stort hus till F730 om det är 1½-2-plan. Över det rekommenderas bergvärme eller luftvattenvärmepump. Var i landet står huset? Finns det någon uppgift om effektbehov vid DUT/DVUT för huset?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nr1JiWe

  • Gäst
nr1JiWe
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2022, 12:15:41 »
Tack för snabbt svar!
Huset står i Östergötland, nära Linköping.
Den uppgiften känner jag inte till att jag har sett någonstans.

men hur kan de andra tillverkarna hävda att deras klarar 260 - 280 då? bara genom en större elpatron?


Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2022, 12:31:22 »
Ok. Linköping har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -16,6° och det passar bra med luftvattenvärmepump om man tycker utedelen är ok. Annars bergvärme och även jordvärme kan vara ett alternativ. Comfortzone har en modell av frånluftsvärmepump, RX65, som är till för hus upp till 260 kvm. Den har lite kraftigare kompressor men eftersom du skriver att F730 inte räckt för att hålla värmen uppe ens med max el-patron så tror jag inte heller RX65 klarar hålla värmen på ett bra sätt i ert hus. Det är också en fråga hur ventilationssystemet är byggt. Låter som ventilationsrören kan vara underdimensionerade och då blir det svårt för en frånluftsvärmepump.

Den stora frågan är hur mycket värme ert hus egentligen drar vid DVUT? Känner man till alla mått och husets konstruktion i detalj kan man med hjälp av sajten www.energiberakning.se räkna ut hur mycket huset borde dra men det är ett ganska stort jobb.
« Senast ändrad: 17 augusti 2022, 12:44:38 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nr1JiWe

  • Gäst
nr1JiWe
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2022, 13:45:34 »
stort tack igen!

Ja energiberäkningen såg rätt avancerad ut och om jag ska ge mig på den så är nog chansen stor att någon siffra blir fel. men grannhuset som är en exakt kopia av vårt hus ska säljas så deras energideklaration ger energiprestanda 80kWh/m2 och år. Så det är väl kanske rimligt.

Att installera en mindre luftvattenvärmepump som stöd till frånluftvärmepumpen är ingen bra väg att gå eller?
För hur löser man ventilationen om man byter till en Luftvattenvärmepump?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2022, 13:57:33 »
En eller två luftluftvärmepumpar kan absolut spara en hel del energi om planlösningen är någorlunda öppen. Man får sätta ner termostaterna i alla rum dit värmen från LLVP når så minskar belastningen på F730 direkt. Är huset 249 kvm inkl 46 kvm biyta eller 249 + 46 = 295 inkl biyta? Man kan kanske gissa på ett värmebehov om 10-11 kW vid DVUT(?) Dagens toppmodeller av LLVP har fina prestanda även i sträng kyla.

Ventilationen kan man enkelt lösa med en kanalfläkt för ett par tusen kr och manuell styrning till. Vill man lyxa så kan man bygga om till FTX-system men det kostar många slantar.
« Senast ändrad: 17 augusti 2022, 15:29:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nr1JiWe

  • Gäst
nr1JiWe
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2022, 15:39:18 »
Okej så hellre luft luft istället för luftvatten som stöd? Det är väldigt öppen planlösning.

295 inkl biytan är det. men biytan är garaget som inte behöver värmas lika myckte. Där funderar vi även på att isolera bättre på vinden så man slipper värma så mycket.

Det känns surt att behöva byta VP. Finns Det en andrahandsmarknad för värmepumpar?

kan du ge ett förslag på en toppmodell.

sedan om jag får fråga hur du har denna kunskap? jag måste ha ett bättre argument till min andra hälft än en snubbe på ett forum :D

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
Citera
80kWh/m2 och år

Jag tycker det låter sjukt mycket för ett modernt nybyggt hus!!

Beträffande forum medlemmen Josth så vill jag påstå att han hör till dom allra mest betrodda och kunniga här på forumet, han har varit med många år och gett massor med goda råd till samtliga som önskat det! Är det någon jag litar på så är det han
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2022, 15:59:42 »
Tack för alla vackra ord @krambriw! Du har minsann också lång erfarenhet av värmepumpar och givit många goda råd här på forumet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2022, 16:05:11 »
Det känns surt att behöva byta VP. Finns Det en andrahandsmarknad för värmepumpar?

kan du ge ett förslag på en toppmodell.

Det är en väldigt lång leveranstid på NIBE frånluftsvärmepumpar nu så chansen att kunna sälja en bara något begagnad F730 bör vara goda om man vill och bara hittar en köpare som har en röris som vill installera en begagnad FLVP.

Exempel på toppmodeller av LLVP: Daikin Caldo II XRH40, Mitsubishi Sumo RW35, Panasonic HZ35XKE etc. I garaget brukar man dock sätta en lite enklare budgetmodell som duger bra där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad NiJa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2022, 16:06:07 »
Jag har också haft anledning att få goda input från både Josth och krambriw tidigare.

Nr1JiWe

  • Gäst
Nr1JiWe
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #11 skrivet: 17 augusti 2022, 16:42:57 »
Jag tycker det låter sjukt mycket för ett modernt nybyggt hus!!

Ja vi tycker det är mycket med 20000kwh per Ã¥r oxÃ¥. Men det är väl för att värmepumpen kör elpatronen mest hela tiden  för att orka med. Sen är det mycket annat som är knas med det här huset sÃ¥ jag är inte förvÃ¥nad.
I en energiberäkning frÃ¥n bygglovet sÃ¥ hade man räknat fram 35kwh/m2 per Ã¥r. SÃ¥ jag vet inte var don har felat.  SnÃ¥l isolering i taket kanske.

Tack för din input!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #12 skrivet: 17 augusti 2022, 17:25:03 »
Helt klart är pumpen för klen. 250 m2 med 2,4 m takhöjd och 1/2 luftomsättning per timme (minimikrav vad jag vet) ger ett ventilationsflöde på 300 m3/h.

Grannhuset är en kopia. Sitter det samma värmepump i det huset? Vad har grannarna för erfarenheter?

Som alla andra tycker jag att 80 kWh/m2 är förvånansvärt högt med tanke på att det är ett nybyggt hus.

Det skulle vara intressant att se energiberäkningen som låg till underlag till bygglovet. Har du möjlighet att scanna den och posta den som bilaga?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JiWe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp! Underdimensionerad Frånluftsvärmepump (NibeF730)
« Svar #13 skrivet: 18 augusti 2022, 07:05:46 »
Helt klart är pumpen för klen. 250 m2 med 2,4 m takhöjd och 1/2 luftomsättning per timme (minimikrav vad jag vet) ger ett ventilationsflöde på 300 m3/h.

Grannhuset är en kopia. Sitter det samma värmepump i det huset? Vad har grannarna för erfarenheter?

Som alla andra tycker jag att 80 kWh/m2 är förvånansvärt högt med tanke på att det är ett nybyggt hus.

Det skulle vara intressant att se energiberäkningen som låg till underlag till bygglovet. Har du möjlighet att scanna den och posta den som bilaga?

Glömde bort att jag hade ett konto här på forumet nr1JiWe är alltså jag.
Vi har 2,8 i takhöjd dessutom!

Grannarna tror jag har en F750 och jag vet att även dom har haft problem med värmen, men vet inte om dom löste det innan förra vintern.

här kommer några screenshoots. Jag kollade på fel utgåva tidigare så här har man räknat ännu lägre. Man har räknat med 90l/s i ventilation så det är ju korrekt men det klarar ju inte systemet att leverera.
« Senast ändrad: 18 augusti 2022, 08:26:44 av JiWe »

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
Hur skulle det fungera med att komplettera med en tex Nibe fighter 100p som då kör varmvatten och befintlig endast kör värme, om nu plats finns dvs?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!