Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AC i husvagn  (läst 6388 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Martin S

  • Gäst
Martin S
AC i husvagn
« skrivet: 04 september 2012, 22:57:26 »
Hej
Jag har en fundering på att montera en portabel AC i husvagnen
Men då höjden ställer till problem i min husvagn funderar jag på att plocka isär en AC och ställa kyldelen brevid utan att koppla isär kylledningarna
Men då till min fundering hur funkar det med kylmedlet kommer det tillbaka till kompressorn eller måste vara högre upp så det kan rinna tillbaka?

Hoppas någon kan svara på om min ide kan fungera eller komma med andra förslag

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: AC i husvagn
« Svar #1 skrivet: 04 september 2012, 23:37:58 »
Köper du en två-delad AC med köldmedieslang mellan så är det inga problem - men att riva en portabel rull-AC med varmluftslang ut är en annan sak då när du bänder och böjer så kommer någon av rören med stor sannolikhet att brista.

till detta sÃ¥ är dom byggda sÃ¥ att kondensvattnet frÃ¥n evaporatorn  skall droppa ned till den värmande delen och Ã¥ngas bort av den varma kondensorn (ibland är det separat pump eller kopplat till fläktaxeln för att spola runt kondensvatten pÃ¥ nÃ¥gra rörsvängar utan flänsar och Ã¥nga upp det).

fixar man inte det här sÃ¥ kan det produceras upp till 1 liter vatten i timmen frÃ¥n evaporatorn vid riktiga fuktiga dagar   

Martin S

  • Gäst
Martin S
SV: AC i husvagn
« Svar #2 skrivet: 06 september 2012, 23:25:50 »
Hmmm
Jag kollade på en ac med utedel men själva innedelen är lika hög som en kombinerad och där sitter kompressorn i botten och kyldelen i toppen och jag måste då plocka isär den och placera kompressorn bredvid om man lyckas hålla rören hela och det fungerar med kylmedlet för det skall väl rinna tillbaka till kompressorn eller hur fungerar det?

Utloggad JNilsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SmÃ¥land
  • Antal inlägg: 108
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: AC i husvagn
« Svar #3 skrivet: 07 september 2012, 16:34:56 »
Sålänge kylmediat är under tryck kan det säkert rinna ned i kompressorn, men så fort du öppnar kylkretsen så slutar det vara under tryck och kokar bort.
Det är mellan några få till uppåt 10 bar i den vid stillastående och 20 °C, beroende på kylmedia.

Martin S

  • Gäst
Martin S
SV: AC i husvagn
« Svar #4 skrivet: 09 september 2012, 22:36:49 »
Om den skulle gå läck skulle man kunna använda Envirosafe?

Tack för hjälpen för de svar jag fått

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: AC i husvagn
« Svar #5 skrivet: 09 september 2012, 22:46:18 »
Envirosafe = gasol (HC)
Borde fungera hyfsat, i alla fall om AC:n är gjord för R407c.
Om den innehåller R410a nu så kommer kyleffekten att bli betydligt sämre med HC-gas.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: AC i husvagn
« Svar #6 skrivet: 10 september 2012, 09:15:59 »
Om man böjer och bänder pÃ¥ rören när man plockar ned en spotkylare (en rullbar AC med tjock luftslang ut) sÃ¥ fÃ¥r man räkna med att nÃ¥got rör spricker och gasen pyser ut - kopparrören var förvisso glödgade och  mjuka när det tillverkades men med vätehärdningen (väte tagen frÃ¥n tex oljan i systemet, men även frÃ¥n luften dÃ¥ den ha nÃ¥gra delar av ppm väte i sig) sÃ¥ blir dessa hÃ¥rdare och betydligt sprödare med tiden.

en sak till att tänka på är var all kondensvatten skall ta vägen, det handlar om upp till 1 liter i timmen... - normalt i en spotkylare så ramlar det ned till kondensorn och där via pump spolar några slingor av kondensorn (utan fläns) och ångas upp av varmluften som skickas ut med slang, vissa så sitter både pump, fläkt på varma och kalla sidan på en gemensam axel och en motor och kan inte vare sig delas eller köras separat. mao. man får kolla noga att tilltänkta slaktoffret har separata fläktar och helst också separat vattenpump för kondensen.

---

Personligen så tycker jag det är idiotiskt med R410A i en renodlad AC, R410A i VP har sina skäl då man vill att det ska fungera ned till riktigt kalla temperaturer - men som AC, nej och kommer att leverera medioker prestanda, speciellt om det är riktigt varmt på kondensorsidan. I mellanöstern och medelhavet så har R410A dåligt rykte just för att dessa inte fungerar när det är riktigt varmt ute och man vill ha som mest kyla - där vill alla ha R22 (R407C ersätter R22, dock med lägre prestanda) eller i större maskiner R134a, och det av COP-skäl.

propan (R290) är i rätt byggd maskin en excellent ersättare för R22 med nästan samma COP och med suggasvärmeväxlare  är nästan i nivÃ¥ med R134a med snäpp högre COP än R22.

ett alternativ är att skaffa en window shaker, och apropå detta - en lösning kanske i stil med detta ;-)


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!