Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knäppningar i element  (läst 14009 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bugster56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Knäppningar i element
« skrivet: 19 januari 2011, 20:16:15 »
Hej,
Vi installerade en Greenline HE C7 i oktober-november förra året. Över lag är vi nöjda med installationen och en hel del intrimning återstår (vi är inte klara med installtören än...).
Redan från början så hade vi problem med att det knäpper i ett av elementen... Efter att ha läst på lite så inser vi att det inte är elementet som knäpper utan det är något av rören som gnider mot bjälklaget under golvet... Vad vi har förstått så kommer detta av att rören expanderar och krymper beroende på om pumpen levererar varmvatten eller inte.
Vår installatör va väldigt förvånad över detta (!) från början och rekommenderade att installera en volymtank på ca 40l i systemet. Han menade att detta skulle avhjälpa problemet.
I dagarna har vi installerat en volymtank, men redan samma kväll så insåg vi att problemet kvarstår, om än kanske lite mindre... Knäppningarna är kvar men kanske lite svagare och med större mellanrum...

Någon som har liknande erfarenheter och har tips på vad vi ska göra för att bli av med knäppningaran?

Huset är från -60 och tidigare var det en oljepanna som levererarde värme.
1. Fristående villa ca 130 kvm, ett plan med inredd källare (betongkällare, trästomed med träfasade, mellanbjälklag i betong)
2. Vet ej tidigare elförbrukning, ca 3 kubik olja.
3. IVT Greenline HE C7 (2010)
4. Bålsta (mellan Enköping och Stockholm)
5. 2 personer i hushållet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppningar i element
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2011, 20:39:44 »
Hej!
40 liter var faktiskt lite klent som knäpptank, 100 liter hade varit bättre.
Men kolla att ledningen från VP:n går in i toppen och ledningen till radiatorerna går från botten av knäpptanken.

Sen kan du även testa att strypa lite på flödet till just det knäppande elementet, helst med fast instrypning förstås.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bugster56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar i element
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2011, 20:52:19 »
Kollade precis anslutningarna på tanken som är "liggande" cylinder som hänger i taket. Bägge anslutningarna sitter på sidan av cylindern i samma höjd, ungefär mitt på den cylindriska ytan... (gick det att förstå det där?)
Tänk er att man tar en konservburk och lägger den på bänken (cylindriska ytan mot bänken). Halvägs upp från bänken på den cylindriska ytan sätter man anslutningarna.

Hur menar du att man ska strypa elementet? Den enda strypningen vi har är termostaten och den har vi provat tidigare att strypa och det hjälpte lite, men avhjälpte inte problemet.
1. Fristående villa ca 130 kvm, ett plan med inredd källare (betongkällare, trästomed med träfasade, mellanbjälklag i betong)
2. Vet ej tidigare elförbrukning, ca 3 kubik olja.
3. IVT Greenline HE C7 (2010)
4. Bålsta (mellan Enköping och Stockholm)
5. 2 personer i hushållet

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Knäppningar i element
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2011, 23:47:07 »
Tanken  tycks inte vara rätt monterat när rörena gÃ¥r in och ut pÃ¥ samma höjd.
Knäppande kan också orsakas av att elementet utviktas av värmen och rörsej i upphängningen, om man kommer åt att smörja lite på upphängningen så hjälper det också.

Utloggad Bugster56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar i element
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2011, 05:58:53 »
Tyckte också att tanken var skumt installerad, men har inte haft tid att ta upp detta med installatören (ska göra det så fort jag får "slag" på honom...).
Ska kolla om det går att komma åt att smörja/lossa lite på upphängningen av elementet.

Tackar för de snabba svaren!
1. Fristående villa ca 130 kvm, ett plan med inredd källare (betongkällare, trästomed med träfasade, mellanbjälklag i betong)
2. Vet ej tidigare elförbrukning, ca 3 kubik olja.
3. IVT Greenline HE C7 (2010)
4. Bålsta (mellan Enköping och Stockholm)
5. 2 personer i hushållet

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knäppningar i element
« Svar #5 skrivet: 20 januari 2011, 07:27:07 »
Kollade precis anslutningarna på tanken som är "liggande" cylinder som hänger i taket. Bägge anslutningarna sitter på sidan av cylindern i samma höjd, ungefär mitt på den cylindriska ytan... (gick det att förstå det där?)
Tänk er att man tar en konservburk och lägger den på bänken (cylindriska ytan mot bänken). Halvägs upp från bänken på den cylindriska ytan sätter man anslutningarna.

Finns det anslutningsmöjligheter på kortändarna av cylindern?
Annars är alternativet att vrida den ett kvarts varv så att anslutningarna hamnar rakt ovanför/nedanför varandra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Knäppningar i element
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2011, 07:34:44 »
Hej!
Har du provat att lufta systemet;Har du hög framledning temp till elementet?Ligger elementet som nummer 1 (närmast pumpen)
Bara för det inte kommer luft ur elementet så kan du ha luft i rören (luftficka).
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Bugster56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar i element
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2011, 09:21:11 »
Provade inte att lufta elementen eftersom installatören sa att det inte behövdes... Provat det tidigare, innan tanken installerades, och det gav ingen skillnad. Ska prova att lufta i kväll när jag kommer hem.

Tycker inte att jag har hög framledningstemp, ligger väl på ca 35-40 grader när det är -5 ute. Det är det första elementet... Om det skulle vara luftficka i rören, hur får jag i sånna fall ut det?

Anslutningarna på tanken sitter på den krökta yta i varsin ände av cylindern. Ska kolla med installatören om det inte vart lite "fel" när han hängde upp tanken, men fästena sitter i varsin ände av cylinder så jag antar att det är gjord för att hängas som han gjort, men jag tycker också att det borde ha varit smartare att "ställa" cylindern upp eftersom anslutningarna sitter som de gör...

Tacksam för svaren!
1. Fristående villa ca 130 kvm, ett plan med inredd källare (betongkällare, trästomed med träfasade, mellanbjälklag i betong)
2. Vet ej tidigare elförbrukning, ca 3 kubik olja.
3. IVT Greenline HE C7 (2010)
4. Bålsta (mellan Enköping och Stockholm)
5. 2 personer i hushållet

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knäppningar i element
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2011, 11:10:38 »
Finns det nån avluftning på tanken, eller är den halvfull med luft?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Knäppningar i element
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2011, 15:51:08 »
Hej!
Jag tror att du helt enkelt har för bra drag i nr1(flödet).Försök att börja trimma in ditt system,Skruva ner returen på nr1.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Bugster56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar i element
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2011, 19:34:48 »
Är inte omöjligt att jag har för bra drag  ^-^. Enda problemet är att den enda justeringen jag har pÃ¥ elementet är termostaten... Ska prova om det gÃ¥r att justera bort knäpningarna med den, men det är väl tveksamt... Vad gör jag annars? Byter element sÃ¥ att jag kan justera returen?
1. Fristående villa ca 130 kvm, ett plan med inredd källare (betongkällare, trästomed med träfasade, mellanbjälklag i betong)
2. Vet ej tidigare elförbrukning, ca 3 kubik olja.
3. IVT Greenline HE C7 (2010)
4. Bålsta (mellan Enköping och Stockholm)
5. 2 personer i hushållet

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Knäppningar i element
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2011, 20:26:34 »
Hej!
Vad har du för typ av element(raddar).Har du ett rörssystem eller två rörs.Kommer det upp två eller ett rör ur backen/väggen
Ta gärna kort.
Skruva ner värmen hjälper inte.  :(
« Senast ändrad: 20 januari 2011, 21:17:07 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Bugster56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar i element
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2011, 18:11:39 »
Hej,
Va länge sedan jag skev något ser jag...

Vi har fortfarande samma problem som tidgare, fast det har inte varit så uppenbart under sommaren...
Volymtanken gjorde ju sitt, men problemet kvarstår i mindre, men störande, skala...

Jag har diskuterat med installatören, men han har inte kommit med något bra/nytt förslag på lösning så jag har börjat forska lite själv.
Det jag kommer fram till är att vi saknar slangar mellan pannan och raddsystemet vilket flera andra tillverkare rekommenderar. Är detta något som är värt att prova mot knäppningarna eller är det externcirkulationspump som gäller?

Tacksam för tips och ideer. Skulle vara skönt att göra något åt detta innan det blir för kallt ute...
1. Fristående villa ca 130 kvm, ett plan med inredd källare (betongkällare, trästomed med träfasade, mellanbjälklag i betong)
2. Vet ej tidigare elförbrukning, ca 3 kubik olja.
3. IVT Greenline HE C7 (2010)
4. Bålsta (mellan Enköping och Stockholm)
5. 2 personer i hushållet

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Knäppningar i element
« Svar #13 skrivet: 22 augusti 2011, 18:22:09 »
Slangar brukar monteras för att förhindra att störande ljud från vp fortplantas till radiator systemet det hjälper inte mot knäppningar pga tempskillnad. Prata med din rörmockare om anslutningen av tanken röret ut från vp ska gå in på toppen och röret till radiatorerna ska tas ut i botten då nyttjas tanken bäst *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bugster56

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Knäppningar i element
« Svar #14 skrivet: 22 augusti 2011, 21:13:13 »
Problemet är att tanken ligger, eller snarare hänger, så anslutningarna sitter i samma nivå... Har pratat med rörisen om det och han hävdar att det är så den ska monteras...
1. Fristående villa ca 130 kvm, ett plan med inredd källare (betongkällare, trästomed med träfasade, mellanbjälklag i betong)
2. Vet ej tidigare elförbrukning, ca 3 kubik olja.
3. IVT Greenline HE C7 (2010)
4. Bålsta (mellan Enköping och Stockholm)
5. 2 personer i hushållet

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!