0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
du kan köra alla komponenter för sig, gå in i de djupare menyernalarm 101 givarfel bt1 larm 103 bivarfel bt3
På den gamla 1250 så är alla larm mellan 100-106 inverterfel av olika sorter.Det man kan kolla själv är om det blir spänningsfall på någon fas under drift?För att kunna mäta resistansen korrekt på kompressorn behöver du en megger.
Kommer felet när invertern blir varm? Hur kyls den, via brine eller luft?
Nu vet jag ju inte hur de där värmepumparna är konstruerade, men en elektriker borde väl kunna koppla förbi invertern så den går på nominell effekt (50 Hz) hela tiden.Fungerar kompressorn då så torde det vara nåt fel på invertern, inte på kompressorn.
Kommunikationsfel kan ju bero på något enkelt som glapp/brott i nån kabel. Testa att dra i kablarna mellan korten och se om det går att tvinga fram något fel.
Du har ett kort som heter busterkort, som i alla fall på de nyare Nibe, kommunicerar med invertern, och sedan om du tittar på invertern, har du typ en telesladd platt, som går från inverter till kretskort nedanför display, kolla den kabeln att den sitter okej i båda ändar, den styr kontakt mellan inverter och cpu
Meny 9.4.1.1 Tvångsstyrning Då ”Till” väljs i denna meny övertar användaren tillfälligtkontrollen av reläerna i värmepumpen. Inställningenåtergår automatiskt till läge ”Från” 30 minuter efter sistaknapptryckningen eller vid omstart.Valbart alt. Från eller Till.- Fabriksinställning: FrånMeny 9.4.1.2 – 9.4.1.15 RE1 – RE14 Här väljs manuell styrning av reläerna.Valbart alt. Från eller Till.- Fabriksinställning: Från RE4 är kompressor relä vet dock inte om något annat måste dra samtidigt, men den styr kompressorn i alla fall
Hei,Jeg ville begynt med og løse alle kontaker/plugger/ flatkabelsko på alle kort, da det er stor sjanse for at det er kun er "dårlig kontakt på elektrisk koblingspunkt" som er feilen. Det er ikke unomalt at du får dårlig elektrisk forbindelse på elektro/elektronikk etter 10 års driftstid. Kjøp deg ett par WD40 og gå systematisk igjennom alle elektriske koblinger før du begynner å bytte elektronikkort
Startar cirkpumparna , vad står det på kompressorn , vik undan kabeln och fota typbeteckningen
Hej,Relä RE4 drar kontaktor K69, vilken förser omformare med 3*400VacMät mellan L1-L2-L3 så du har 400 här. Är kontakter i K69 dåliga kan du få spänningsfall, men det märker du mest vid belastning (när omformaren drar ström) Då blir det svårt eftersom kompressor inte startar om jag förstått rätt.Sen borde det finnas manöversignal och hastighetsreferens till omformare som inte visas i elschemat. Räcker nog inte att enbart RE4 och K69 drar för att kompressor ska starta. Googla på omformaren. Har du tur är det digitala signaler för start/stopp. Kan också vara busstyrt, då e de tråkigare.På kompressor ska du mäta spänning mellan faser U-V-W. Har du tillgång till tångamperemeter som klarar mer/mindre än 50Hz är det också en hjälp när kompressor snurrar. På kompressor märkskylt står bl a märksänning o märkström.Med en megger ( OBS,ger hög likspänning) kan du mäta så det inte är lindningsfel till jord.Går det att komma åt blecken i motorns kopplingsplint, kan dessa avlägsnas så man kan mäta varje motorlindning för sig med en ohmmeter på lågt område. U1-U2, V1-V2, W1-W2Fasföljd går att mäta med en "bättre" spänningsprovare.Vet inte hur det är med denna men på "industriomformare" ändras inte motorns rotationsriktning när man ändrar fasföljd på matningen till omformare, t ex danfoss.En annan sak du skulle kunna testa är att "bygla" bort omformare när du vet att RE4 och K69 är ok.Bryt spänning till VP, vänta 15 min(stora kondingar i omformare.Koppla loss U, V, W på omformare och lägg dessa på L1, L2, L3 på matn till omformare. Slå på arbetsbrytare till VP och testa att kortvarigt "tvånga" K69 med t ex en skruvmejsel. Här gäller det att rotationsriktnig är rätt så inte kompressor förstörs.
Exakt mät spänningen fram till kompressor, men passa sådu inte får el i dig, inte kul!
Antar det kan vara lurigt att mäta på en obelastad inverter. Det kunde kanske vara intressant att koppla in en liten trefas asynkronmotor i stället för kompressorn bara för att kunna labba i lugn och ro utan att ställa till nåt i kylkretsen.Om du är i närheten av Uppsala kan du låna en motor av mig som jag använt vid lek med en ABB inverter.
Enl ritn matas omformare m 3*400 50HzEnl kompressorns märkskylt får den 3*165 60Hz från omformare vid nominell drift.
Har ar bild pa omformaren.Jag kan inte tillrackligt men kan det vara sa att en fas ar pa 400 V? Varifran tas dem? Jag har bara typ 360V pa alla faser totalt i huset. Eller tanker jag fel?
Det löser nog inte ditt problem men du har numera nominellt 3x400V i ett normalt hushåll i Sverige. Det var 3X360V tidigare.
Kan du ta en närbild på plint X3 på omformaren.Troligtvis där den får manöver och ref
Går nog bra en kortkort stund, men då får kompressor 3*400 50Hz istället för 3*165 60HzHade varit mer intressant att hitta manöver och refsignal till omformare, förmodligen plint X3
Jag håller på att djävlas med en likadan pump på jobbet, har haft inverterlarm 112 och 103, 112 var kommunikationsproblem, och jag följde x3 kabeln, och den var lös på kort 102, och då försvann 112, men fortfarande gäckar mig inverterlarm 103, och enligt nibe, kan det komma av att kompressor får jobba alldeles för hårt, och märkte på loggarna att den löst 3 ggr på vv och 1 gång på värme, så dök på 3 vägsventilen, och visst, den gick trögt som fasen, så bytte den, men felet kvarstår, dock inte lika frekvent, Nåja påt igen imorgon.
Troligen behöver du kunna prata med inverternvia RS485-interfacar (serieinterface) för att konfigurera hur de digitala signalerna skall fungera.Invertern behöver nog en riktig motorlast för att man skall kunna mäta på utgångarna. Dessutom är det nog PWM (pulsbreddsmodulering), vilket innebär att den pulsar ut full spänning mot motorn och det är nog svårt att läsa av med en multimeter. Det kanske skulle funka med tre kraftiga glödlampor i stället för motorn, men jag tror den behöver back-EMK för att detektera hur motorn beter sig.
Digitala ingångar och bussar förstår jag ingenting av =) Men gör pumpen spänningslös, och plocka bort kåpan på kompressorns kopplingsplint. Slå igång pumpen och mät spänningen (likspänning?) på kompressorns stift med allt anslutet (sätt gradminutrar till -500) eller vad som krävs för att den ska starta. Får du ingen spänning på kompressorn, så har vi antingen knas i invertern, eller signalen att inverter ska starta. Finns det spänning på alla 3 stift (vet ej vad 4e stiftet är, varvtal kanske???) gör maskin spänningslös och mät lindningarna i kompressorn, de bör visa hyfsat lika värden typ 3ohm eller 6 ohm m.m. lite olika kompressorer emellan. sen mäter du varje slinga mot jord (kompressorchassi) så det inte är kortis mot jord i någon slinga (mäts helst med megger) men ska ju inte ge utslag med en multimeter heller.
tipo874, Tack för länken, intressant Tycker bara "DriveBlock" ser liten ut på bilden för att vara en "vanlig" frekvensomvandlare. Om jag förstått rätt så är den väl på 7,5kW?Din 11 kW ABB är säkert en bamse i jämförelse.Här är mer info om frekvensomvandlare.http://www.drivteknik.nu/skolan/skola-omriktareEn annan grej:En "vanlig industrifrekvensomvandlare" klarar inte av att anslutas till jordfelsbrytare. NFO är undantag, som även ger ren sinus ut.(svenskt företag)ionbaciu, du skrev i början av tråden att "DriveBlock" hade varit iväg och testats av en vän med ok resultat?Då är det kanske styrningen (X3) som bråkar om du kan utesluta matn till DriveBlock (K69) och kompressorfel
Går det att komma åt blecken i motorns kopplingsplint, kan dessa avlägsnas så man kan mäta varje motorlindning för sig med en ohmmeter på lågt område. U1-U2, V1-V2, W1-W2
Om du kopplar bort kompressorn, och kopplar ingången till invertern till ingången på K69, så invertern alltid har spänning, går säkringarna då?
Det behöver inte betyda att kompressorn är trasig. Kör du kompressorn på 400V när den är gjord för 160 så kan vad som helst hända...
Lasten ligger mellan faserna när du har en trefas Inverter, motor eller kompressor. Därför ska du mäta spänning mellan faserna.
I invertern finns en trefaslikriktare som likriktar 400VAC till +565VDC (toppvärdet på 400VAC). För varje fasutgång finns en transistor mot +565V och en mot 0V. Dessa transistorer styrs att leda genom pulbreddsmodulering (PWM). Till ex ett antal pulser med varierande bredd på +565V transistorn. Sedan med avtrappande bredd på pulserna så övergår det till succesivt ökande pulser på 0V transistorn. På detta sätt skapas en sinusliknande signal på varje fasutgång. Att du mäter 282V på alla utgångarna (hälften av 565) tyder på att ingen av transistorerna leder. Endera för att invertern inte fått/uppfattat någon startsignal, eller den kan naturligtvis vara sönder. Hade du lyckats ladda hem en manual till invertern? Har du i.s.f. lagt ut länken här?
Yepp det har han, kolla inlägg längre upp det finns digitala ingångar via skruvplint som borde gå att använda.Run enableRunJogDig accel/decel selectDig accelDig decelDirectionEv går det att använda run enable och jog eller bara jog för att den ska snurra.
Du skulle kunna prova att koppla ihop [Run enable 9], [Run10] och [DigCom 8] med varandra. Eventuelt också en analogsignal (t.ex ett 3V batteri) med + på [VIN 3] och -på [AGND 2]. Alla in och utsignaler är programerbara i invertern så det är inte säkert att de har kvar default funktionerna. Tänk på att om den nu skulle starta så finns det inga säkerhetsfunktioner kvar så den stoppar då inte på LP, HP eller något.
Kompressorn är på 7,5 kW.
Beiv, han bor i ett annat land. Eftersom det kommer en lastbil flera gånger per år hit kunde jag plocka ner den och skicka, sen fick den tillbaks följande vända.
Kan inte din kompis lifta med lastbilen?
På sidan 11 i manualen finns ett inkopplingsexempel där det är slutande kontakter på ingångarna DIN1 - DIN8. Alla kontakterna sluter mot DIGCOM om/när de aktiveras. På sidan 25 står det att ingångarna endast är för slutande kontakt. Det är alltså inte meningen att de ska aktiveras med t.ex. 24V utifrån, vilket annars är vanligt. PÅ sidan 10 kan man läsa innom paraetes att DIN1 är Run Enable och DIN2 är Run. Run Enable borde ha funktionen att den slår på invertern och Run att den ger order att köra motorn/kompressorn. Dessa båda aktiverade (anslutna till DIGKOM) borde starta kompressorn. Men det står också på sidan "All digital and analog I/O are configurable" så NIBE kan ha ändrat funktionen på dem. Det finns också en analog spänningsingångingång VIN (0-10V) som kan styra frekvensen. Genom att ansluta ett liter batteri på t.ex. 3V mellan VIN och AGND så borde frekvensen bli 30% av max vilket kanske är lagom att börja med. Den här ingången är också configurable så vi vet inte säkert funktionen.
Om du går bet på detta, betyder inte att inget kan, jag har allt noterat hur du med hjälp av andra betat av bit för bit... men ibland blir man inte klok på det man gör och åstakommit.Ta någon dags paus.... och oavsett slutresultat, så har du lärt dig jäkligt mycket...
Det är oftast enklare att koppla extern logik när den är aktivt låg. Att dra till jord är enkelt med en brytare, ett relä eller en transistor, man behöver inte bry sig om vilken spänning som är aktivt hög.
Du kan väl fråga din vän i utlandet hur han gjorde för att manövrera Invertern eftersom han har ju lyckats köra den med motor en längre stund.
inverter 7721 + moms till en 1250kompr 14562 + moms