Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?  (läst 29764 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Levin

  • Gäst
Magnus Levin
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #90 skrivet: 18 mars 2015, 12:01:54 »
Känns som det inte måste bli så mycket dyrare i CP-kostnad.
Gjorde en bild där man hämtar och lämnar vattnet på samma 'djup'.
Ponera att lyfthöjden är några meter, och man ska ta ut tex 6 eller 8 kilowatt med ett delta på 2-3 grader.
De enda skillnaderna jag ser när jag tittar på min bild är att det kostar lyfthöjd, vilket det inte borde göra i en sluten slang samt att man kanske bara har 20-100 meter (?) slang som skapar friktionsförluster istället för kanske 400m(a la ett borrhål om 200m).


Jag måste bara tillägga att vårat ungefärliga atmosfärstryck är 1 bar, en vattenpelare på 10 meter skapar ett tryck på cirka 1 bar. Således kan man bara lyfta vatten 10 meter med undertryck, så har du en slang ner i två borrhål och vakumsuger på mitten har du lyft vattnet 10 meter på vardera sida och troligtvis inget vatten i värmepumpen. Om detta ska funka får man använda en djupborrspump som drar en massa effekt och då är ju frågan om det inte är bättre att göra som man brukar med slutet system. Får man för dålig(låg) temp i hålet, borra 2.

Mvh

Hall

  • Gäst
Hall
SV: Varför kall brinevätska istället för varmt grundvatten?
« Svar #91 skrivet: 19 mars 2015, 21:24:16 »
Största problemet med grundvatten är ju skit i vvx, nästa problem är returvattnet (som är svårt att göra av med och de ska ju helst värmas igen innan de pumpas upp igen) annars är det ju bra! Många anläggningar finns de ju i södra Sverige men då med jonston filterbrunnar i skånsk sand... Styrningen på djuphålspumpen är oxå lite trixig... Avsevärt mkt mindre problem med en vanlig kollektor....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!