Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver jag borra ett hÃ¥l till?  (läst 1976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niklasgr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Behöver jag borra ett hål till?
« skrivet: 09 oktober 2021, 23:30:12 »
Vi har idag bergvärme. Pumpen är en IVT Greenline 5 från 1997. Känslan är att den går på övertid och jag har börjat fundera på att ersätta den innan den går sönder.

Vi bor i en enplans villa med källare byggd 1983. 130m2 på entreplan och en källare på 110m2. Källaren är inredd och uppvärmd.

Från början hade huset en elpanna med frånluftsåtervinning. När bergvärmen installerades av förra ägaren så sattes en kanalfläkt ovanför pumpen så nu är det mekanisk frånluft utan återvinning.

När vi nu tittar på ny bergvärmepump så är ett problem att hålet inte är tillräckligt djupt. Borrhålet är 90m. Idag dimensionerar man ju vanligtvis med en pump med betydligt högre effekt än de 5kW vi har idag istället för att stötta med elpatronen. Det naturliga förslaget är då att borra ett hål till, men det är svårt för oss att få till. Det är svårt med placeringen på tomten (några grannar som också har borrat) och om vi hittar en plats så är det omständlig dragning av kollektorslangen.

En fundering från min sida är då om det är idé att återigen återvinna värme från frånluften, t.ex. med en IVT VBX-2 eller liknande? Installationen bör vara enkel då rören redan är framdragna. Kan man isåfall slippa att borra ett andra hål? Hur stor modern pump kan man ansluta till vårt hål om vi återvinner energi från frånluften?

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag borra ett hål till?
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2021, 23:50:56 »
Tyckte att den var så lite effekt medan så stor hus du har.
Jag själv har 105 kvm 1 plan och källare och byggår 1971 med Daikin Altherma 3 Geo 10. Den är max effekt har jag 9,6 kW och är 160 meter borrdjup.
« Senast ändrad: 09 oktober 2021, 23:53:24 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Behöver jag borra ett hål till?
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2021, 08:18:10 »

Var i landet finns villan?
Vilka värmeförluster har villan inklusive varmvattenförbrukningen?
Har villan golvvärme eller radiatorer?

En VBX-2 återvinner ca: 10 000 kWh/år i din villa. En IVT HQ 8 borde inte vara några problem, men är beroende på svar på ovanstående frågor.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver jag borra ett hål till?
« Svar #3 skrivet: 10 oktober 2021, 08:54:47 »
Förutom det Lexus frågade efter vore det bra att få veta ner till vilken utetemperatur pumpen klarar att värma huset utan att elpatronen behövs.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad niklasgr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag borra ett hål till?
« Svar #4 skrivet: 10 oktober 2021, 16:41:58 »
Vi bor strax utanför Göteborg.

Jag har tyvärr inte riktigt koll på värmeförluster men har en känsla av att huset är relativt välisolerat. I början (innan vi hade barn) gick vi runt på ca. 13500kWh. Nu har vi två tonåringar, elbil och utespa så nu är det mer...

Det är mestadels vattenradiatorer men i badrum och ett mindre kontor är det vattenburen golvvärme med separat push-pump.

Jag har inte koll på när elpatronen kickar in.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Behöver jag borra ett hål till?
« Svar #5 skrivet: 10 oktober 2021, 17:10:16 »
En vild uppskattning: Om vi tror att hushållselen har varit 4 000 kWh, så har värmepumpen fått 9 500 kWh. Tillskott 2 000 kWh samt kompressor och cirkpumpar 7 500 kWh. Med COP 2,5 belastas borrhålet med 11 000 kWh.

Med en ny IVT HQ 8 belastas borrhålet med 14 750 kWh d.v.s. det blir ett nettouttag från borran på 4 750 kWh när/om du kompletterar med en VBX-2.

Ovanstående uppskattning innebär att du har ett energisnålt hus. tummenupp



Utloggad niklasgr

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag borra ett hål till?
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2021, 22:10:21 »
Tack Lexus. Bra uppskattningar.

Slutsatsen är alltså (med de antaganden som är gjorda) att jag inte behöver borra något mer hål om jag återvinnier energi av frånluften. Med en IVT HQ 8 så rent av minskar effektuttaget på hålet.

Det låter mycket bra. Känns mycket enklare och gissnignsvis också biligare.

Utloggad Tony B

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver jag borra ett hål till?
« Svar #7 skrivet: 13 oktober 2021, 07:33:12 »
Hej,
Tror dock att du lurar dej själv genom att inte borra ett till hål eller lägga ner en slang.
Tänk lite för framtiden. Jag vet inte vilka förutsättningar som gäller dej. Ålder tillgångar osv.
Att borra hål är tyvärr inte gratis.

Hur som helst så skulle jag rekommendera dej att borra ett hål till samt ändå också använda frånluftvärmen.
MVH
Tony
IVT X15 med elmätare och värmemängdsmätning på VV samt radiatorvärme
Solfångare 16m2, brukar ge 10000kWh/år.
Solceller installerade år 2023. 25 Paneler mot norr 3,6 grader takvinkel. 11 paneler mot väster. samma takvinkel.
750l acktank laddas med sol och VP samt vattenmantlad braskamininsats för värme och med förvärmning av VV. 750 l VVB tank laddas med VP 
2 borrhål a 194 m aktivt borrdjup, 4 slang kollektor i båda. Frikyla
Byggt 1970. 390 m2 totalt varav 160 boarea resten biarea
Cirka 22 grader på 350 m2 resten 10 grader
Renoverat så nu är det golvärme i hela huset med några radiatorer.
Inomhus pool. Solfångarna värmer på sommaren och VP på vintern
Fjärrvärme bortkopplad

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Behöver jag borra ett hål till?
« Svar #8 skrivet: 13 oktober 2021, 13:28:14 »

Slutsatsen är alltså (med de antaganden som är gjorda) att jag inte behöver borra något mer hål om jag återvinnier energi av frånluften. Med en IVT HQ 8 så rent av minskar effektuttaget på hålet.


Nja, kyleffekten på en HQ 8:a är runt 5,5-6,0 kW. VBX återvinner mellan 1,0-1,8 kW, samt mängden energi den bidrar med blir runt 10 000 kWh/år.

Det betyder att med HQ8 måste borrhålet lämna lite högre effekt (4-5 kW) när värmepumpen är i drift i jämförelse med din nuvarande värmepump (3,5 kW), men mängden energi som HQ8 har att tillgå från borrhålet är större än tidigare.

Det betyder att det går att belasta borran med högre effekt, genom att temperaturen i borran är högre tack vare återladdad mängd energi via VBX.

Exempel med värmebehov på 7,2 kW vid DUT -18°, ger ett effektbehov på 3,8 kW vid utetemperatur ±0°. Det i sin tur gör att HQ8 klarar sig med den mängd energi som VBX levererar tillsammans med 1 kWh/h från borrhålet. Din nuvarande värmepump som belastar borran med ~2,5 kWh/h vid ±0°.


Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Behöver jag borra ett hål till?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2021, 14:53:59 »
V

När vi nu tittar på ny bergvärmepump så är ett problem att hålet inte är tillräckligt djupt. Borrhålet är 90m. Idag dimensionerar man ju vanligtvis med en pump med betydligt högre effekt än de 5kW vi har idag istället för att stötta med elpatronen. Det naturliga förslaget är då att borra ett hål till, men det är svårt för oss att få till. Det är svårt med placeringen på tomten (några grannar som också har borrat) och om vi hittar en plats så är det omständlig dragning av kollektorslangen.





GÃ¥r det att lägga en kompaktkollektor  nÃ¥nstans pÃ¥ tomten ? typ slinky https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64102.15 ?
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

Utloggad bjorsi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver jag borra ett hål till?
« Svar #10 skrivet: 20 november 2023, 15:23:21 »
Tack Lexus. Bra uppskattningar.

Slutsatsen är alltså (med de antaganden som är gjorda) att jag inte behöver borra något mer hål om jag återvinnier energi av frånluften. Med en IVT HQ 8 så rent av minskar effektuttaget på hålet.

Det låter mycket bra. Känns mycket enklare och gissnignsvis också biligare.

Vad blev det till slut?
Vi överväger att borra alternativt återvinna frånluften efter vintern.
IVT Geo 608 (installerades i maj, tidigare IVT Greenline compact C5 från 97).
Borrhål 102 m
166 kvm i suterräng + 23 kvm förråd + 23 kvm garage.
Nya fönster och dörrar 2016.
Omdränerat 2019, isolerat med isodrän.
Mekanisk frånluft utan återvinning.
Härryda kommun (strax öster om Göteborg)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!