Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F2120-8 - Kondensvatten  (läst 2636 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anaxes

  • Gäst
Anaxes
Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« skrivet: 11 november 2018, 17:30:32 »
God kväll!
Jag är på väg att installera en F2120, och ska då förbereda uppställningsplats av avledning av kondensvatten.

Jag tänker mig att gräva 60-70 cm ner och sen placera ett par murblock ovanpå varandra som jag gjuter samman, och sen fylla upp med makadam. Vad tror ni om detta? Kan de funka?

Kondensvattnet har jag tänkt leda ner direkt i 3-kammarbrunn som ligger ca 3 meter bort. Funderar dock på vad jag ska använda för rör till detta? Funkar vanligt 50 mm avloppsrör? Hur sker anslutningen till pumpen?

Tänker placera ett vattenlås på 60-70 cm djup, så det ska vara frostfritt. Klarar jag mig utan värmekabel i röret ner från pumpen då?

Nu blev det många frågor, men skulle uppskatta svar :)

//Andreas

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« Svar #1 skrivet: 11 november 2018, 18:16:01 »
Hej! Jag tror inte riktigt jag förstår hur du tänker med "murblock som gjuts samman"? Gräv bort jorden, fyll med makadam och packa väl. Sedan kan man ställa murblock på makadamen eller gjuta ett betongfundament. Avloppsrör 50 mm borde fungera bra men det finns ju också PEM-slang. Röret behöver isoleras och förses med frostskyddskabel där den är över frostfritt djup. Beror också på var i landet det gäller eftersom frostfritt djup varierar. Blir det inte lättare med en stenkista rakt ner under pumpen än att gräva djupt dike 3 m? Är marken dränerande eller blir vattnet stående?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Anaxes

  • Gäst
Anaxes
SV: Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« Svar #2 skrivet: 12 november 2018, 06:31:54 »
Det jag hade tänkt mig är något liknande lösningen på bilderna i denna tråden: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64666.0
Alltså att jag gjuter ihop två stycken murblock ovanpå varandra, som jag sedan gräver ner så att cirka 10 centimeter sticker upp. Känns som att det borde bli stabilare än att bara ställa murblock ovanpå makadam. Eller har jag fel?

Angående kondensvattnet så är stenkista under pumpen inget alternativ då jag har källare i huset och vill inte ha ner vattnet där.
Om jag tar vanligt 50 mm avloppsrör, hur ansluter jag detta till pumpen? Vad är det för dimension på anslutningen till den?
Behövs värmekabel om vattenlåset placeras på frostfritt djup? Hinner vattnet frysa "på vägen ner"? Jag bor i Blekinge så det blir ju inte några "monstervintrar".



Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« Svar #3 skrivet: 12 november 2018, 08:31:19 »
Det var ju mina bilder. Jag hade nog några centimeter makadam under blocken också. I databladet till pumpen tror jag det står dimension på kondensvattenröret. Det är någon standardstorlek, typ 42mm kanske? Så bara att fortsätta med avloppsrör i den dimensionen. Ja, du bör ha värmekabel för att undvika isplugg. Ska du alltså gräva 60cm djupt dike från pumpen till brunnen?
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Anaxes

  • Gäst
Anaxes
SV: Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« Svar #4 skrivet: 12 november 2018, 08:57:53 »
Har letat i alla manualer och datablad nu, och lyckades hitta att det är 40 mm anslutning. Men kan inte hitta några avloppsrör med den dimensionen, verkar bara finns 50 mm och 75 mm... Vet ni var man kan hitta rätt rör?
Har sett att Nibe har detta tillbehör: https://www.nibe.se/sv-se/produkter/alla-produkter/NIBE-KVR-10-_-164 men det är ju snordyrt...

Vilken typ av värmekabel bör jag ha om jag inte vill köpa Nibes? Något tips?

Jo, jag har tänkt att gräva ett cirka 60 cm djupt dike till brunnen. Finns ingen annan lämplig plats att leda vattnet till.



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« Svar #5 skrivet: 12 november 2018, 10:08:54 »
Ok. Frostskyddskabel från t.ex. Jula eller ClasOhlson duger bra. Kanske går det att ansluta på samma el-plint som KVR10? Annars får man fixa vägguttag plus annan extern temperaturstyrning. Ser att 50 mm grått avloppsrör inte är godkänt för markförläggning så då återstår väl bara PEM-rör(?) Jula har rörisolering men ser inte ut att ha alla dimensioner PEM. Bauhaus har nog. Att få till ett bra vattenlås blir en utmaning.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Ralleballe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ska det bli bra fÃ¥r man göra det själv
SV: Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« Svar #6 skrivet: 12 november 2018, 19:18:23 »
Vi använde dessa från Hornbach, är tydligen för inomhusmiljö, vad det nu betyder. De är kanske inte UV-beständiga? Jaja, vi får se om 10 år.


Värmekabeln kopplas på två plintar i VP, är väl ändå bara 240V som relästyrs av kontrollkortet. Jag hade nog kört på minst 2m. Även dragningen av värmekabel finns det dokumentation på. Man kan göra det snyggt, enligt manualen s17, eller enkelt som mina installatörer gjorde (utvändigt och borra hål i röret för att få in kabeln).
« Senast ändrad: 12 november 2018, 19:27:38 av Ralleballe »
1,5-plansvilla i Staffanstorp på 196 m2.
Nibe F2120-12 + VVM310, extra shuntgrupp till golvvärme.

Anaxes

  • Gäst
Anaxes
SV: Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« Svar #7 skrivet: 13 november 2018, 07:03:00 »
Perfekt! Den typen av rör får det nog bli. Bör väl inte ha någon betydelse om de inte är UV-beständiga, de ska ju ändå grävas ner i marken så det utsätts inte för mycket solljus :)

Vilken typ av värmekabel använde du?

PeterPeter

  • Gäst
PeterPeter
SV: Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« Svar #8 skrivet: 14 november 2018, 14:28:30 »
Har letat i alla manualer och datablad nu, och lyckades hitta att det är 40 mm anslutning. Men kan inte hitta några avloppsrör med den dimensionen, verkar bara finns 50 mm och 75 mm... Vet ni var man kan hitta rätt rör?
Har sett att Nibe har detta tillbehör: https://www.nibe.se/sv-se/produkter/alla-produkter/NIBE-KVR-10-_-164 men det är ju snordyrt...

Vilken typ av värmekabel bör jag ha om jag inte vill köpa Nibes? Något tips?

Jo, jag har tänkt att gräva ett cirka 60 cm djupt dike till brunnen. Finns ingen annan lämplig plats att leda vattnet till.


Köper du det tillbehöret så får du slangen färdigisolerad, värmekabeln i rätt längd och slangklämma odyl. Dessutom får du om du ska ha 3m rör med personskyddsbrytaren som du behöver byta ut i VP om du ska ha mer än 1m kabel. Personligen tycker jag det är ett ok pris för att använda det Nibe rekommenderar

Utloggad peterswe

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • F2120 12kW + VVM325
SV: Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« Svar #9 skrivet: 14 november 2018, 15:12:26 »
Har letat i alla manualer och datablad nu, och lyckades hitta att det är 40 mm anslutning. Men kan inte hitta några avloppsrör med den dimensionen, verkar bara finns 50 mm och 75 mm... Vet ni var man kan hitta rätt rör?
Har sett att Nibe har detta tillbehör: https://www.nibe.se/sv-se/produkter/alla-produkter/NIBE-KVR-10-_-164 men det är ju snordyrt...

Vilken typ av värmekabel bör jag ha om jag inte vill köpa Nibes? Något tips?

Jo, jag har tänkt att gräva ett cirka 60 cm djupt dike till brunnen. Finns ingen annan lämplig plats att leda vattnet till.

https://www.vvsbutiken.nu/product.html/nibe-kvr-10--kondensvattenror-for-f2120?category_id=1171 3m inkl. allt för 1695:- är väl inte snordyrt?  Gissningsvis sÃ¥ är du redan uppe i ca 100K?
Vad kostar alla lösa delar du behöver åka och handla här och där för att få till för kondensvatten?
Glöm inte att du behöver byta personskyddsautomaten i VP

Anaxes

  • Gäst
Anaxes
SV: Nibe F2120-8 - Kondensvatten
« Svar #10 skrivet: 14 november 2018, 16:07:55 »
Jag har tänkt om, och jag håller med er!
Det blir nog enklast att köpa Nibes tillbehör, då slipper jag ju dessutom att gräva så djupt eftersom bara utloppet på röret behöver vara frostfritt. Och det blir nog inte jättemycket dyrare än att köpa en massa smådelar här och var som man sen ska försöka pussla ihop.

Tack för hjälp och rådgivning!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!