Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrningen blev lite kortare än tänkt, hur komplettera?  (läst 5116 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Borrningen blev lite kortare än tänkt, hur komplettera?
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2011, 13:57:30 »
När det varit som kallast och under en längre tid har jag legat på runt -0.7 in om jag inte minns fel.

Kanske nånstans där man ska sikta då? ...storleken på huset verkar liknande, skitade ju på 200m borrhål så det är ju ganska lika också.
Vi har väl lite kyligare klimat här uppe i tomteland, och kanske lite kallare berg också ?
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Borrningen blev lite kortare än tänkt, hur komplettera?
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2011, 14:16:01 »
Verkar som om det går nån (psykologisk?) gräns för borrarna vid 160 meter - - - vi skulle haft 200 men fick 157, tre meter till berg. "Räcker det inte kommer jag gärna och borrar ett hål till", sa han, borrarn.
Med bara tre meter till berg är väl ok att göra två hål. 10 kW ur 157 meter är inte riktigt bra.

Men antar att kostnaden ökar för slitage på utrustningen vid ett visst djup. Då får man insistera om de ska borra vidare.
Sen verkar det finnas en minoritet av borrare som inte har problem med 200+ meter.
Vet inte om det har med utrustning eller inställning (borrarns) att göra. Sc:,h
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrningen blev lite kortare än tänkt, hur komplettera?
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2011, 20:40:48 »
Här, och hos kompisen verkade de bara mosa på neråt, samma borrare, från en Karlstadfirma - inga ledsamheter där inte.
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad trym

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: luleÃ¥
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Borrningen blev lite kortare än tänkt, hur komplettera?
« Svar #18 skrivet: 05 januari 2011, 20:48:13 »
hadde samma borrare som du och vi kom ner till 210m sÃ¥ grejerna  för det har dom men jag hadde antagligen betydligt mindre vatten även om det var segt pÃ¥ slutet. sÃ¥ hadde dom kunnat sÃ¥ hadde du antagligen fÃ¥tt din metrar .

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Borrningen blev lite kortare än tänkt, hur komplettera?
« Svar #19 skrivet: 05 januari 2011, 21:17:18 »
hadde samma borrare som du och vi kom ner till 210m sÃ¥ grejerna  för det har dom men jag hadde antagligen betydligt mindre vatten även om det var segt pÃ¥ slutet. sÃ¥ hadde dom kunnat sÃ¥ hadde du antagligen fÃ¥tt din metrar .

Installatören var här idag, så jag frågade lite. Lät som rätt solklart att det inte alls är lönt att försöka få ut mer meter i min borra. Så då e vi tebaxx på grundfrågan om bästa sättet att komplettera.
Lutar åt att gräva ned slang så mycket som jag får dit utan några extrema ansträngingar...kan ju inte skada med ett par hundra m slang åsså...

Återstår att se hur borran fungerar. Pumpen är ikopplad, men slangen inte på plats...
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!