Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Olika dimensionering pÃ¥ pump, vem har mest rätt?  (läst 6313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad capellapepe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
Ska installera bergvärme och har fått in fler offerter, men de förespråkar olika storlek på pumpen vilket gör mig förvirrad. Vem har mest rätt?

Förutsättningar:
Stenhus (leca), nybyggt 2008, boyta 170kvm, takhöjd 2,70 bottenplan och taknock i fler rum på ovanplan. 2-plans byggd på platta utan inredd vind. Mycket stora fönster i alla väderstreck.
Har braskamin som vi eldar sporadiskt i när vi fryser...

Idag står en till/frånluftsvärmepump Nibe 410P, som då ska ersättas med bergvärmepump och FTX separat.
Energibehov totalt idag landar nog på 27-28000kWh. Någon månad kvar innan vi bott 1 år i huset.
Huset är placerat i Mälardalen.

Nibe förordar en 6kW pump med borrdjup på 150m. (pris 128´)
IVT förordar en HT plus C9 med borrdjup på 170m. (pris 139´)
Thermia (offert nr1) Diplomat 8 med aktivt borrdjup på 130m (pris 144´)
Thermia (offert nr 2) Diplomat Optium 10kW (!) med borrdjup ca 170m (pris ej klart)

Nibe hävdar bestämt att en 6:a räcker då en större enbart skulle göra att pumpen startar och stoppar och att kompressorn då inte skulle hålla lika länge.
En 8kW pump drar ju lite mer el i grunden, vilket gör att viss tillskottsel blir acceptabel på 6:an för att ändå hamna på samma årsförbrukning. Men det beror ju på hur kalla vintrar vi kommer att ha, eller?

Har han rätt? Eller har de andra rätt som dimensionerar högre effekt?
Niben är ju billigast och han verkar väldigt seriös, men det verkar även IVT och Thermia ocksÃ¥  Sc:,h

Jag är helt förvirrad, men vill ju inte riskera att varken över- eller underdimensionera...
Kan någon ge lite tips på vägen?

/Capellapepe



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #1 skrivet: 19 februari 2009, 20:57:44 »

27-28 000 kWh totalt idag med frånluftvärmepump. Jag skulle inte vilja ha en 6 kW pump till det även med FTX installerat.

En 8 kW pump kommer att få kortare gångtid per år, det kompenserar för den högre förbrukningen/drifttimme.

En FTX, blir det en lönsam investering med en värmepump i huset? Enligt en grov kalkyl blir det inte så många kWh/år som den sparar. Det är väl golvvärme så pumpens värmefaktor blir hög.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad capellapepe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #2 skrivet: 19 februari 2009, 21:17:13 »
FTX behöver jag för att lösa ventilationen i huset. Vill inte ta upp friskluftsintag i rummen, då jag inte vill förstöra mina fina väggar... Min ventilationskille lovade fixa ngt som drar lite ström och som funkar bra till vårt hus (han har gjort installationen).

Nibe säger följande:
"Räknar 170m2 x 45w/m2, det blir 7,65 kw i toppeffekt värmepumpen är på 6,43 kw på kompressorn, samt 6 kw på elpatronen det blir ca 12 kw och det räcker väl till. Har räknat på ert hus lite anorlunda pga att ni har högre takhöjd än normalt så räknar jag med 200m2 x 48w/m2 det blir 9,6 kw i toppeffekt och pumpen levererar ca 12 kw ålltså är det perfekt. De som har räknat på en värmepump 10kw bör sluta med värmepumpar. Det slutar med att pumpen bara startar och stoppar vilket innebär att kompressorn håller inte många år och att en kompressor på 10 kw drar ca 2,5kw/h vilket innebär en onödigt hög driftskostnad jämfört me en på 6 kw som bara drar 1.3 kw/h om tar att värmepumpen ska gå ca 4 000 H/ÅR så drar ju en 10 kw ca 10 000 kw/år och en 6 kw ca 5 200 kw/år ungefär hälften så det är väldigt dumt att sätta en för stor värmepump."

Har han rätt i sak, trots allt?

/Capellapepe

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #3 skrivet: 19 februari 2009, 22:15:33 »
Hej capellapepe!

Nibe svamlar!
1. Nibe bryr sig inte om er nuvarande förbrukning som indikerar större pump än 6 kW. ( Ger en 6 kW Nibe verkligen 6 kW vid hög framledningstemp?)
2. En 10 kW pump kommer att fÃ¥ betydligt kortare gÃ¥ngtid än en 6 kW sÃ¥ driftskostnaden blir inte högre.  Jag skulle INTE välja Nibe om säljaren sa sÃ¥ här- Ren lögn!  fiR:

Stå på dig, välj FTX. Du kanske inte sparar speciellt mycket men slipper kallras från spaltventiler samtidigt som ventilationen blir bättre.

FTX/410P tar nog ut varandra i besparing. Dimensionera utifrån dina 27-28MWh.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #4 skrivet: 19 februari 2009, 22:43:41 »
Det jag har tillgång till är IVT`s beräknings program, på en snabb uträkning ser jag att enligt programmet borde huset dra ca
21 000kWh och då skulle en IVT 7kW vara lagom.
I det här fallet har vi dock din verkliga förbrukning 27-28 000?
I så fall är det något som gör att ditt hus drar mer som gör att det inte riktigt följer beräknings programmets standard.
Kanske er takhöjd + stora fönster?
Hur har du kommit fram till 27-28k i förbrukning?  :,v(
Enligt mig bör du inte köra en 6kW, han har räknat vad huset borde dra men det drar uppenbart mer om förbrukningen du anger är tillförlitlig sÃ¥ jag skulle sätta in minst 7kW.  ;)
Om du inte vill ha FTX modul borde det väl funka att sätta en vanligt kanalfläkt med hastighetsreglering för att bibehålla ventilation i huset.
« Senast ändrad: 19 februari 2009, 22:46:46 av Mr Energi »
Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2009, 23:34:32 »
En Nibe 1235-8 ger ungefär samma uteffekt som IVT 7 kW.
Jag tycker du skall jämföra priser på IVT 7 kW, Nibe 8 kW och Thermia 8 kW, det är maskiner som räcker till (med enbart liiite tillskott).
Håller med om att du bör sätta in FTX.

Det där med att en dubbelt så stor värmepump förbrukar dubbelt så mycket energi är en vanlig missuppfattning bland de som inte är så insatta i hur det hela hänger ihop...
Kan nog vara en bra kille ändå, men helt insatt verkar han inte vara.

Som jag förstår det är 27-28000 kW er totalförbrukning, har du någon uppfattning om huruvida ni förbrukar mycket eller litet hushållsel. (många datorer, TV-apparater och liknande som står på dagarna i ända?
Ett nytt hus brukar dra lite mer energi första året innan det torkat upp ordentligt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad kluven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 303
  • Karma +0/-1
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #6 skrivet: 20 februari 2009, 00:05:39 »
En Nibe 1235-8 ger ungefär samma uteffekt som IVT 7 kW.
Jag tycker du skall jämföra priser på IVT 7 kW, Nibe 8 kW och Thermia 8 kW, det är maskiner som räcker till (med enbart liiite tillskott).
Håller med om att du bör sätta in FTX.

Det där med att en dubbelt så stor värmepump förbrukar dubbelt så mycket energi är en vanlig missuppfattning bland de som inte är så insatta i hur det hela hänger ihop...
Kan nog vara en bra kille ändå, men helt insatt verkar han inte vara.

Som jag förstår det är 27-28000 kW er totalförbrukning, har du någon uppfattning om huruvida ni förbrukar mycket eller litet hushållsel. (många datorer, TV-apparater och liknande
som står på dagarna i ända?


Ja vad är rätt här, ta lite extra kräm "utifall" eller snåldimensionera för att få ner märkspänning?

Jag tror stenhårt på att det vardagliga drar mycket mer än 5000kwh för många. Räkna hop allt skit (maschinen ja bitte) ni använder hos erat Elbolag så lovar jag att ni blir förvånade. Men Värme och Varmvatten kommer alltid att vara en stor del, tänk framåt! *vinkar*
« Senast ändrad: 20 februari 2009, 06:15:10 av Rickard »
Bergvärme är Livet! Men livet har inte gett undertecknad annat än Luftvärmepumpar  :'(
Chofu RA0929 x1 Chunlan 50GW x3
Känner mig rätt blÃ¥st  ;D
Har en kamin Nibe Contura 520T
som nu är installerad!

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #7 skrivet: 20 februari 2009, 07:30:36 »
jag har ju erfarenhet av nibe 1225 6kw i ett stenhus som vi bor i.
155m2 boyta och 45m2 garage i ett o samma plan

total elförbrukning nov 1250kw dec 1500 kw jan 1250 kw
gångtid värmepump 400 - 450 timmar per månad här.
klarar detta huset med 6 kw men mer är det nog inte. har både ftx samt kamin som jag eldat i säkert 2 ggr i veckan

idag är det minus 7 ute, har haft cirkulationspumparna på läge 1 ett tag nu och börvärdet
är 33 just nu och framledning 34, retur 26
inne temp ca 21 grader

så det är precis allså just nu.

vela oxo mellan 8 oxh 6 kw så kan ju bara säga att i mitt hus så räcker det till med 6 kw utan eltillsats men mer är det inte.

baserat på vad du skriver så hade jag tagit 8kw
förresten har du isoleca eller finja? vilken tjocklek?

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad capellapepe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #8 skrivet: 20 februari 2009, 17:35:39 »
 studs

Tack för alla inlägg! Trodde inte sÃ¥ mÃ¥nga skulle hinna tycka sÃ¥ mycket pÃ¥ ett dygn! Härligt  *roflmao*

Det roliga är att vi hade en annan Nibe-installatör hos oss idag, och han ville definitivt ha en 8kW. Och de använder samma beräkningsprogram. Spännande, eller hur?

"Mr Energi" undrade om vår förbrukning, som ju är lite hög. Ja, vi har högt i tak. 2,70 i bottenvåning, stora fönster. På ovanvåning 2,50+3,50 i tak, med lika stora fönster. Golvvärmeslingor ingjutna i båda plan. Och vi har inte varmare i huset än 20-21 grader. Vi har snart bott i huset i 1 år och har sedan i december haft förbrukning på 120-200kW/dygn. Totalt landar vi någonstans mellan 27-28000 när vi räknar ihop första året (1 april). Och det med en Nibe 410P i drift.

Tack "cocacola" för tipset. Ska kolla med min ventilationskille-han är öppen för alla märkesförslag.

"Kluven" skriver om vÃ¥r enskilda elförbrukning. Vi förbrukar nog normalt med ström. Vi är endast tvÃ¥ i hushÃ¥llet. En dator (450kW/h) och en TV (170kW/h) och i övrigt sparsamt med disk och tvätt. Energilampor överallt och energiprodukter. Jag är el-fascist och ser till att allt är avstängt, ständigt  knUp...sÃ¥ länge det inte används förstÃ¥s  ;)

"gb79" skriver om sitt hus, verkar som om en 6:a blir snÃ¥lt hos oss. Jag vill gärna ha varmare i huset, 22-22,5, och jag vill gärna kunna duscha varmt och länge...idag snÃ¥lar vi som tusan känns det som.  :(
Även om vi har braskamin, vill jag inte vara tvingad att elda i den.

Vi har byggt vårt hus med DSM-lecablock. De är från Maxit, helt utan isolering i (bara ren leca) och 40cm tjocka väggar. Puts på både ut och insidan. Det är ett superhärligt hus som känns otroligt gediget!

/Capellapepe


Utloggad capellapepe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2009, 20:04:54 »
Halloj igen där ute!

Nibe-installatören är envis och ringer om och om igen. Han hävdar bestämt att en 6:a kommer att räcka gott och väl. En större pump ger enbart fler start/stopp, vilket skulle slita på kompressorn och efter 10 år måste vi då köpa en ny pump.

Försökte prata om att huset faktiskt drar mer än "normalvärden" och att vi vill ha varmare. Han tycker ändå att en 6:a ska räcka och det lilla eltillskott vi behöver inte motiverar en 8:a.

Men jag vill ju inte ha en maskin som behöver eltillskott så fort det blir lite kallt. Meningen är väl att vi ska kunna ösa på med värme och varmvatten?

Men finns det ändå viss sanning i hans resonemang?
Vari bestÃ¥r risken att välja en för klen pump?  :-\

/Capellapepe

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2009, 20:30:19 »
Halloj igen där ute!

Nibe-installatören är envis och ringer om och om igen. Han hävdar bestämt att en 6:a kommer att räcka gott och väl. En större pump ger enbart fler start/stopp, vilket skulle slita på kompressorn och efter 10 år måste vi då köpa en ny pump.

Försökte prata om att huset faktiskt drar mer än "normalvärden" och att vi vill ha varmare. Han tycker ändå att en 6:a ska räcka och det lilla eltillskott vi behöver inte motiverar en 8:a.

Men jag vill ju inte ha en maskin som behöver eltillskott så fort det blir lite kallt. Meningen är väl att vi ska kunna ösa på med värme och varmvatten?

Men finns det ändå viss sanning i hans resonemang?
Vari bestÃ¥r risken att välja en för klen pump?  :-\

/Capellapepe

200 - 500 kWh/mer tillskott varje år - mer tror jag inte att det rör sig om.
Jag skulle ändå rekommendera 8 kW VP.
Vem vet, du kanske vill ha ett garage så småningom?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2009, 21:10:15 »
ja jag skrev ju om mitt stenhus som sagt, och kanske skrev lite otydligt men det är ju aldrig så att jag behöver ha något eltillskott. åtminstone inte vid minus 15 som det vart som kallast o det är ju bara 1 vecka vi snackar om på ett år för min del. sen kanske minus 10 2-3 veckor högst man kanske inte behöver dimensionera järnet för när det är som kallast.

men däremot antar jag att en 8kw gör varmvatten något snabbare än en 6kw, vi har en elberedare efter våran, bara 100 liter extra iof men behövs def när vi har bubbelbad.

det som förbryllar mig är din förbrukning på 26-27000 kw, vad ger din 410p i kw som värmepump och vad är cop för de kw? om du då räknar om ditt behov?
jag hamnar troligtvis på 5000 kw i värme o vv, med cop 4 så blir det 20000 kw totalt i värme o vv. o sen 7000 i hh ström.

tror dina leca väggar utan nån extra isolering inte matchar våra isoleca i uvärde riktigt så där kanske är en anledning till högre förbrukning o därmed en 8kw pump?

mvh daniel
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

Utloggad Tesso

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2009, 21:55:05 »
Du har ett privat meddelande från mig
Nibe 1225-8 installerad 2009-02-12. 100kvm+ 45 kvm källare.

Utloggad capellapepe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #13 skrivet: 24 februari 2009, 20:50:40 »
Hmm...om ett litet eltillskott således...men kanske inte så mycket...ett par hundra låter väldigt lite för mig, med tanke på att när 410p går på sin elpatron så drar den kring 100kW per dygn! Att då prata om ett par hundra per år- ja, det låter som ingenting.

Min 410p ska väl ge mig någonstans kring 5000kW "tillbaka". Det är dock svårt att säga hur mycket den ger. Huset är nybyggt, men ganska väl uttorkat då byggprocessen drog ut vääääldigt mycket på tiden. Från plattans gjutande till inflyttning tog det ett år. Huset har dock stor volym, med högt i tak och stora fönsterytor i alla väderstreck. Och som sagt tidigare, vi vill ha betydligt varmare i huset och vi vill kunna duscha ordentligt utan att känna att elräkningen skjuter i höjden.

Jag vet inte riktigt vilket u-värde mina väggar har. Det är dock 40cm tjocka lecaväggar med puts. Klimatet är mycket trivsamt inomhus. Men eftersom vi har mycket fönster, även om det är 3-glas, så blir det viss nedkylning vid fönstren.

Och ja, det lÃ¥ter nästan som om han har en 6:a pÃ¥ hyllan, med tanke pÃ¥ hur mycket han tjatar...jag avvaktar mina 2 sista offerter (Nibe 8:a och en Thermia) för att sen kanske gÃ¥ in och pruta lite  ;) Skillnaden mellan Nibe-6 (borra 150m) och IVT C9 (borra 170m) är enbart 11000kr.

Sammanfattningsvis således:
Är risken enbart ett par hundra kW i elpatrontillskott, samt en risk att det tar lite längre tid att värma upp nytt varmvatten?
Garage har vi redan (fristående) och utbyggnad blir det nog inte under vår livslängd i huset.
Finns det någon annan risk, eller någon som är av annan åsikt vad gäller risktagandet med en för liten pump?

/Capellapepe


Utloggad gb79

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Olika dimensionering på pump, vem har mest rätt?
« Svar #14 skrivet: 24 februari 2009, 21:59:47 »
Garage har vi redan (fristående) och utbyggnad blir det nog inte under vår livslängd i huset.

/Capellapepe



men ska du inte värma garaget med värmepumpen allså? du har bara skrivit 170 m2 boyta?
Stenhus byggt 2008 i maxit isoleca, 155m2 boyta, 45 m2 garage/förråd
nibe 1225-6kw bergvärme 170m / extra Nibe elberedare 100L
ftx ventilation heru 75s, kamin handöl 32a, bubbelbad gat använder ca 350liter
10700kwh första året totalt inkl hh el 21-23 grader inne,
förbrukningen av värme varmvatten och vent svarar för ungj 5200kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!