Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Märkesspecifikt luft/luft => Värmepumpar - Luft/luft => Värmepumpar och installationsfrågor. => Panasonic => Ämnet startat av: laban333 skrivet 13 januari 2011, 19:21:18

Titel: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: laban333 skrivet 13 januari 2011, 19:21:18
hej

Har en till undran.
Kan man mäta trycket/temperaturen i rören under drift genom att ansluta
högtrycks manometern till trevägs ventilen efter att först ha pumpat tillbaks
kylmediumet och stängt kranarna .

därefter öppna kranarna och starta värmepumpen.

Det gäller alltså INTE att provtrycka systemet utan att kontrollera
om det är rätt tryck/temperatur under de olika faserna när pumpen operar.

Har fått följande värden. under värme fasen 35bar. kyl fasen 10bar och stilla stående 7bar.
låter detta riktigt.

Högtrycks manometern går up till 55bar. slangarnas arbets tryck är 600psi  (41bar). Burst pressure 3000psi
Förlorar man gas i slangen när den ansluts.

Jag skulle tro att man behöver special utrustning för att göra detta, har jag rätt?

mvh



Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Blaser skrivet 13 januari 2011, 19:25:06
Du får ursäkta mig men ska du verkligen hålla på med detta? Du verkar inte ha så mkt pejl på hur det ska gå till.
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Fidusen skrivet 13 januari 2011, 19:27:34
laban333,

Eftersom du saknar de mest grundläggande kunskaperna, så råder jag dig att anlita en installatör med behörighet, istället för att skapa nya trådar där du endast bekräftar din egen okunskap!

I all välmening,

MVH/Fidusen
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Volvo245GLT skrivet 13 januari 2011, 21:55:21
Frågar man inget så får man inget veta!..
Det enklaste (och troligtvis det enda lagliga) är förstås att ringa en installatör, men hur kul är det?
Har man bara ett intresse av att lära sig, och med i beräkningen att saker kan gå fel så...

Jag rekommenderar att läsa på lite allmänt om kylmaskiner och gasegenskaper innan manometerstället plockas fram. Finns en del fallgropar..  
Testa googla/youtube efter uttryck som subcooling, HVAC t.ex. så finns det mycket att se och läsa.
Finns även forum som riktar in sig mer mot det tekniska, t.ex: http://www.refrigeration-engineer.com/forums/ .
På forum för trimming/överklockning av datorer kan det också finnas en hel del användbar info, och folk labbar friskt med olika gasblandningar och kaskadsystem: http://www.xtremesystems.org/forums/forumdisplay.php?f=80
http://forums.extremeoverclocking.com/forumdisplay.php?f=183
För att nämna några.. Och det finns naturligtvis mycket bra info även här! :)

När du ansluter slangen från manometerstället så ska du lufta ur den. Öppna kranen så att det pyser till och stäng igen. (du tappar en liten, antagligen försumbar mängd gas, ja)
Missar man detta moment så kan luften som finns i slangen blanda sig med gasen och fara tillbaka in i systemet igen, om man mäter under drift då trycken ändras.

Men annars: Tryck = temperatur.
Vet man bara vilken gas man har i systemet så vet man även det statiska trycket, med hjälp av en termometer.
Finns tabeller att ha som referens, och har du en iPhone så kan jag tipsa om den här appen: http://itunes.apple.com/us/app/bitzers-refrigerant-reference/id373683792?mt=8
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: laban333 skrivet 13 januari 2011, 22:06:29
hej

Värmepumpar är en ny erfarenhet för mig. Men nu är det så
att om jag skaffar en grej så vill jag lära mig så mycket som möjligt
om den och hur det fungerar och vad som kan gå fel.

Eftersom jag inte är kyltekniker och inte heller tänker utbilda mig till det så
återstår  att ställa många frågor och läsa litteratur om det.

Detta har jag gjort både när jag byggde en yacht.och mina hus som jag har byggt.
att det skulle vara svårt att lära sig hur en värmepump fungerar och vad som kan gå fel
behöver man inte vara ett geni för.

ursäkta min ton men jag blir alltid f.. ban när folk talar nedsättande och
anser att just deras område är fruktansvärt svårt för vanliga människor att förstå.

Ni har väl själva lärt er genom erfarenhet och litteratur
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: laban333 skrivet 13 januari 2011, 22:07:48
hej

tack för det svaret volvo
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Lyckan skrivet 13 januari 2011, 23:01:27
Forumet är till för att lära sig på.

När jag för flera är sen satte upp min första pump, på den tiden det fortfarande var lagligt, var det min informationskälla.

En gång när jag pumpade en anläggning så sjönk trycket, jag var övertygad om att det berodde på läckage.
Sökte och drog åt allt men nålen sjönk åndå.
Upptäckte då att dessa billiga manometerställ bara hade tjockväggiga plaströr som packningar.
En sådan hade spruckit och orsakade mitt läckage.
Dessa enkla packningar satt i alla kopplingar mellan slangarna, och slets mycket vid varje åtdragning, fick byta dessa ganska ofta för att undvika problem.

Jag har nu lärt mig hur man med manometerstället kan kontrollera tryck och temperatur.
Skulle dock aldrig komma på tanken att prova med mitt enkla manometerställ, eftersom jag aldrig tror att dessa enkla packningar skulle klara 35bar.
Taskigt om man skulle läsa av 34bar och plötsligt bara höra ett häftigt pys, sedan var det slut.

/ Lyckan
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: laban333 skrivet 13 januari 2011, 23:09:07
hej lyckan

jag håller med dig i detta. Mitt manometerställ är inte upp till det.
35bar är ett farligt högt tryck. inget att experimentera med.

Men det är principen jag är ute efter. Det är bar de dumma eller arroganta
som aldrig ställer några frågor.

mvh
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Blaser skrivet 14 januari 2011, 00:35:43
Bara för kännedom så har jag inget nerlagt i branchen. Tycker bara inte om folk som medvetet bryter mot lagar och förordningar.
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Fidusen skrivet 14 januari 2011, 15:15:55
laban333

Ja, då kanske det är jag som missuppfattat dig?
Är din primära tanke att lära dig mer och fördjupa dig i Värmepumpar/Kylteknik än bara försöka komma undan installationskostnader, då vill jag uppmuntra dig.

En mycket bra källa till kunskap får du i boken "Praktisk Kylteknik" som du kan beställa från Svenska kyltekniska föreningen.
Här kommer länken:
http://www.kyltekniska.se/new/user/infosite.asp?RootID=92&SiteID=2#

Den har varit till stor inspiration för mig, och kommer säkert att bli även för dig  *vinkar*

MVH/Fidusen
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Toprunner skrivet 14 januari 2011, 15:33:08
hej

Har en till undran.
Kan man mäta trycket/temperaturen i rören under drift genom att ansluta
högtrycks manometern till trevägs ventilen efter att först ha pumpat tillbaks
kylmediumet och stängt kranarna .

därefter öppna kranarna och starta värmepumpen.

Det gäller alltså INTE att provtrycka systemet utan att kontrollera
om det är rätt tryck/temperatur under de olika faserna när pumpen operar.

Har fått följande värden. under värme fasen 35bar. kyl fasen 10bar och stilla stående 7bar.
låter detta riktigt.

Högtrycks manometern går up till 55bar. slangarnas arbets tryck är 600psi  (41bar). Burst pressure 3000psi
Förlorar man gas i slangen när den ansluts.

Jag skulle tro att man behöver special utrustning för att göra detta, har jag rätt?

mvh


Vad ska du ha slangen till? En fast monterad manometer är aldrig fel, helst med serviceuttag under. Har du slang lär gas kondensera i slangen under drift.
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: laban333 skrivet 14 januari 2011, 17:44:49
hej toprunner

Jag menade inte att göra en fast installation av en manometer (Men jag tycker att det
vore en mycket bra ide eftersom man då kan se med en gång att allt är som det ska va)
Är det någon som har gjort detta? Nackdelen är väl en ökad risk för läckage.

 Jag skulle vilja göra göra en mätning av trycken under drift på den pump jag ska ta bort
 för att kontrollera om värdena är vad de ska vara.

Jag har skrivit ut Service Manualen för HE9JKL som jag har börjat läsa igenom och enligt denna är
trycken lägre än de uppgifter jag fick.

under 15.1 Refrigeration Cycle System anges , gas side pressure; i cooling mode 0.9-1.2Mpa och Heating mode 2.3-2.9 Mpa
Outlet air temp 12-16gr resp 36-45gr

eftersom jag fortfarande får de angivna temperaturerna vore det intresant att se om även trycken
ligger rätt eftersom jag har haft en liten läcka.

Beroende vad trycken visar samtidigt som man mäter strömförbrukningen kan man diagnosera en hel del fel.

mvh
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: icka skrivet 15 januari 2011, 18:52:46
 eftersom jag fortfarande får de angivna temperaturerna vore det intresant att se om även trycken
ligger rätt eftersom jag har haft en liten läcka.

Tryck och temp är lika Har du rätt temp så är det rätt tryck.   Har du 50 grader kondensering på 410 så
är det 29.63 bar i systemet,  Har du 45 grader så är det 26.26 bar i systemet.

Trycket har ingenting med mängden köldmedium att göra.  Du kan ha ett jävla tryck i systemet
även med för lite gas om du har hög temp inne i huset.

 ;D Ha i lite luft i systemet så ska du få se på ett jävla tryck *roflmao*
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: kjell62 skrivet 16 januari 2011, 00:37:59
Bara för kännedom så har jag inget nerlagt i branchen. Tycker bara inte om folk som medvetet bryter mot lagar och förordningar.

 hej
 i fredags körde jag hem i firma-bilen ca 15 mil
 bilen hade en trasig skylt-belysning + ett parkerings-lyse fram
 och bilen är konverterad med helt O-lagliga xenon lampor
 bilen saknar även varnings-triangel
 motor lampan lyser så formodligen är det ett miljösvin
 eller fel på någon givare eller nått ?
 och allt detta visste jag innan jag satte mig i bilen
 lök på moset jag pratade i telefon nästan hela vägen hem
 jag ger mig fan på att jag körde för fort åxå
 tyckte jag var hemma tidigt
 och monterat många LL-pumpar har jag åxå sysslat med
 jag måste vara en stor skit i dina ögon ?
 kjell  *vinkar*
 
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: laban333 skrivet 16 januari 2011, 20:44:30
hej icka

Förstår inte riktigt ditt resonemang.
Enligt manualen så är det är ju en direct relation mellan utblåst temp och trycket i systemet.

så om det 1/2 köldmedlet fattas så menar du att jag
fortfarande kan få 45gr vid utblåset och ha ett tryck som ligger på 29 bar.

Detta kan ju inte stämma. för det första skulle jag väl inte kunna få en hög temp vid utblåset
om det fattades gas. Det är väl inte trycket i systemet som reglerar temp.
för det andra så skulle trycket i gasledningen bli lägre.

Enligt manualen så betyder ett för lågt tryck i ac mode att antingen så fattas det köld medium eller så är
kapillär rören eller filtret (strainer) igensatta (clogged). eller båda. för högt tryck beror på dålig kompressor.

i heat mode  så betyder ett för lågt tryck följande; för lite köld medium ,kapillärrören el filtret igensatt, dålig kompressor. eller allt.

om jag har luft i systemet borde ju trycket bli högre och samtidigt få sämre värme.

med andra ord om trycket ligger rätt och jag får rätt temp kan det verken fattas gas eller vara luft i systemet.

mvh



Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Blaser skrivet 17 januari 2011, 22:25:51
Bara för kännedom så har jag inget nerlagt i branchen. Tycker bara inte om folk som medvetet bryter mot lagar och förordningar.

 hej
 i fredags körde jag hem i firma-bilen ca 15 mil
 bilen hade en trasig skylt-belysning + ett parkerings-lyse fram
 och bilen är konverterad med helt O-lagliga xenon lampor
 bilen saknar även varnings-triangel
 motor lampan lyser så formodligen är det ett miljösvin
 eller fel på någon givare eller nått ?
 och allt detta visste jag innan jag satte mig i bilen
 lök på moset jag pratade i telefon nästan hela vägen hem
 jag ger mig fan på att jag körde för fort åxå
 tyckte jag var hemma tidigt
 och monterat många LL-pumpar har jag åxå sysslat med
 jag måste vara en stor skit i dina ögon ?
 kjell  *vinkar*
 

Nej det är du inte, det är inte olagligt att tala i telefon i Sverige. Däremot så verkar du vara en konstig filur i största allmänhet, som berättar detta i ett forum som handlar om värmepumpar.

Att du sedan skriver 0035 på natten  efter troligtvis för många pils känns ju precis som om det kvittar. Du har väl troligtvis kört hem från krogen oxå. Detta är ju att jämföra med överlagt mord men häng inte upp dig på det du, det är ju till dig att leva med.

Känns ju verkligen som om detta tillför tråden mkt OBS vinkar INTE.
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Dalaromeo skrivet 21 januari 2011, 11:54:51
Bara för kännedom så har jag inget nerlagt i branchen. Tycker bara inte om folk som medvetet bryter mot lagar och förordningar.

 hej
 i fredags körde jag hem i firma-bilen ca 15 mil
 bilen hade en trasig skylt-belysning + ett parkerings-lyse fram
 och bilen är konverterad med helt O-lagliga xenon lampor
 bilen saknar även varnings-triangel
 motor lampan lyser så formodligen är det ett miljösvin
 eller fel på någon givare eller nått ?
 och allt detta visste jag innan jag satte mig i bilen
 lök på moset jag pratade i telefon nästan hela vägen hem
 jag ger mig fan på att jag körde för fort åxå
 tyckte jag var hemma tidigt
 och monterat många LL-pumpar har jag åxå sysslat med
 jag måste vara en stor skit i dina ögon ?
 kjell  *vinkar*
 

Nej det är du inte, det är inte olagligt att tala i telefon i Sverige. Däremot så verkar du vara en konstig filur i största allmänhet, som berättar detta i ett forum som handlar om värmepumpar.

Att du sedan skriver 0035 på natten  efter troligtvis för många pils känns ju precis som om det kvittar. Du har väl troligtvis kört hem från krogen oxå. Detta är ju att jämföra med överlagt mord men häng inte upp dig på det du, det är ju till dig att leva med.

Känns ju verkligen som om detta tillför tråden mkt OBS vinkar INTE.



Så klart förstod inte laglydige blaser att det var ironiskt och en liten smart protest på allt klagande från laglydiga i forumet, allt tjat om att de inte gillar de som bryter mot lagen vilket alla gör utan att veta om det de flesta varje dag i och med hastighetsgränser som gör att man blir om körd av en mountainbike.
Lika väl som lagar som gör att man köper en vp för skattade pengar och får installation /rot avdrag och lägger till extra ledningar och vips så har man betalt för två värmepumpar i dyraste prisklassen och ändå funkar inte det som gör att man förlorar pengar pga att de ej gör värme som de skall  motsvarande minst en sådan värme pump till på kanske 2 år. det är 3X 15000kr det och då börjar man ångra att man inte gjorde detta själv skaffade grejer och lika så skaffade en bra till garaget och fläktkanal i mellan istället för, 2 st coolix som i och för sig funkar lika bra som den nya dyra än så länge. Men ja ä int bitter  varför skall lönen räcka till något annat än lagliga installationer. som makaroner osv,, kanske hutlöst dyr bensin för att få fortkörnings böter och betala 20 kr tim för att parkera den lagligt summan av kardemumman det går ej i hop för de flesta i varken tid eller pengar om man skall vara farbror duktig och följa lagen i allt till punkt och pricka, dessutom har man ju betalt straffasvgifter i skatt på lön i moms skatt på el bensin och massor mer, vad har det med tråden att göra är nog kjells poäng / tack för bra info kjell och tips vet inte vad blaser bidrar med men säkert något bra också :)  /DalaRomeo lite sur på kryddade räkningar och inget som funkar
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Oskar P. skrivet 21 januari 2011, 15:12:33
Bara för kännedom så har jag inget nerlagt i branchen. Tycker bara inte om folk som medvetet bryter mot lagar och förordningar.

 hej
 i fredags körde jag hem i firma-bilen ca 15 mil
 bilen hade en trasig skylt-belysning + ett parkerings-lyse fram
 och bilen är konverterad med helt O-lagliga xenon lampor
 bilen saknar även varnings-triangel
 motor lampan lyser så formodligen är det ett miljösvin
 eller fel på någon givare eller nått ?
 och allt detta visste jag innan jag satte mig i bilen
 lök på moset jag pratade i telefon nästan hela vägen hem
 jag ger mig fan på att jag körde för fort åxå
 tyckte jag var hemma tidigt
 och monterat många LL-pumpar har jag åxå sysslat med
 jag måste vara en stor skit i dina ögon ?
 kjell  *vinkar*
 
haha, i mina ögon är du en helt vanlig medborgare!
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Dalaromeo skrivet 21 januari 2011, 15:23:13
Bara för kännedom så har jag inget nerlagt i branchen. Tycker bara inte om folk som medvetet bryter mot lagar och förordningar.

 hej
 i fredags körde jag hem i firma-bilen ca 15 mil
 bilen hade en trasig skylt-belysning + ett parkerings-lyse fram
 och bilen är konverterad med helt O-lagliga xenon lampor
 bilen saknar även varnings-triangel
 motor lampan lyser så formodligen är det ett miljösvin
 eller fel på någon givare eller nått ?
 och allt detta visste jag innan jag satte mig i bilen
 lök på moset jag pratade i telefon nästan hela vägen hem
 jag ger mig fan på att jag körde för fort åxå
 tyckte jag var hemma tidigt
 och monterat många LL-pumpar har jag åxå sysslat med
 jag måste vara en stor skit i dina ögon ?
 kjell  *vinkar*
 
haha, i mina ögon är du en helt vanlig medborgare!


precis  *roflmao* så även blaser behövs han med, men har nog någon kriminell last han också  ::)
Titel: SV: Mäta Trycket i rören under drift.
Skrivet av: Oskar P. skrivet 21 januari 2011, 16:05:29
Bara för kännedom så har jag inget nerlagt i branchen. Tycker bara inte om folk som medvetet bryter mot lagar och förordningar.

 hej
 i fredags körde jag hem i firma-bilen ca 15 mil
 bilen hade en trasig skylt-belysning + ett parkerings-lyse fram
 och bilen är konverterad med helt O-lagliga xenon lampor
 bilen saknar även varnings-triangel
 motor lampan lyser så formodligen är det ett miljösvin
 eller fel på någon givare eller nått ?
 och allt detta visste jag innan jag satte mig i bilen
 lök på moset jag pratade i telefon nästan hela vägen hem
 jag ger mig fan på att jag körde för fort åxå
 tyckte jag var hemma tidigt
 och monterat många LL-pumpar har jag åxå sysslat med
 jag måste vara en stor skit i dina ögon ?
 kjell  *vinkar*
 
haha, i mina ögon är du en helt vanlig medborgare!


precis  *roflmao* så även blaser behövs han med, men har nog någon kriminell last han också  ::)
terrängkörning är vad jag vet förbjudet så den där volvon som ligger på sidan kan inte hamnat där lagligt...hehe :,v(
nej nu ska jag ut och köra 4 hjuling i terrängen!