Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: thermia duo25 Har börjat lösa pÃ¥ lÃ¥gtryck  (läst 5838 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bridge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« skrivet: 14 februari 2012, 19:54:58 »
Brine in cirka +1 och ut cirka -2. Den går ett dygn cirka sen bryter den. Satte en termometer idag på röret som går från ventilen till värmeväxlaren (det frostiga röret)

Där var -10.

Om det är så kallt där så kanske glykolen sakta fryser i pumpen? Om ja stänger av den så ger den bra värme cirka 5 min, sen blir de sämre och sämre. Har letat överallt efter filter på jordslingan utan resultat.

Pumpen är en gammal r22 från 1982 som gått kanon hela vintern.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #1 skrivet: 14 februari 2012, 20:02:25 »
Hej.
Temperaturerna på brine är helt OK.
Om inte tempdiffen ökar så tror jag inte att brine fryser i förångaren.

Har du tur är det bara en justering av expansionsventilen som krävs.
Har du otur har köldmediet läckt ut eller så är expansionsventilen kaputt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad bridge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #2 skrivet: 14 februari 2012, 20:07:21 »
Ok, men att de blir så mycket som minus 10 på röret mot värmeväxlaren... Men de beror alltså antagligen på expansionventilen alltså.

Det jag tycker är konstigt är ju att de gått hela vintern utan nåt problem.

Såg i bruksanvisningen att ventilen skall skuvas ut helt (tror ja) och sen in exakt 3 varv. Törs jag pröva det å se så det är rätt eller riskerar jag att släppa ut gas?

Utloggad bridge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2012, 21:54:49 »
Nu har jag läst om denna ventil, å säkert har föregående husägare varit där då pumpen va trasig när huset köptes å han verkade vara en riktigt självutnämnd expert på allt!

Men åt vilket håll skall jag justera åt då när den löser på lågtryck? Ser i bruksanvisngen attfabriksinställning är att skruva ut den, sen 3 varv in. Törs man göra det utan att de börjar läcka?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2012, 08:05:31 »
Jag skulle ju anlita en kyltekniker, de kan mäta överhettning mm så det blir rätt med expansionsventilen.
De kan även kolla att den funkar som den ska.
För att lösa den akuta situationen kan du ev öppna liite på expansionsventilen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #5 skrivet: 15 februari 2012, 09:49:07 »
Det jag tycker är konstigt är ju att de gått hela vintern utan nåt problem.

I expansionsventilen finns det en ventilspindel som rör sig. Förr eller senare kan slitage göra att det blir problem med den. Bifogar en bild på ventilen. Den kanske klargör hur den fungerar. I det här fallet skall proppen som spänner fjädern skruvas ut något. Det ska gå att justera ventilen utan att det läcker ut gas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bridge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #6 skrivet: 15 februari 2012, 10:30:17 »
Yes!

Kommer därifrån nu, röret mellan ventil och förångare (tror ja de heter) var minus 19, ja kollade expansionsventilen som var inskruvad 3,5 varv. Skruvade så den blev fabriksinställd (3 varv in).

Efter det så låg röret på cirka minus 14,5.

Tror ja läste att röret där ska ha cirka 10 grader kallare än inkommande brine, kan de stämma? Brine nu cirka +1.
Isf så åker ja dit i eftermidda å skruvar lite till.

Ja stängde av allt å kunde höra ett minimalt pysljud när ja vred ventilen, så ja var snabb å sätta på locket igen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #7 skrivet: 15 februari 2012, 16:38:10 »
Det kan nog stämma. Expansionsventilen bör arbeta med 4-5 graders överhettning på köldmediet för att den skall fungera bra och ge hög verkningsgrad på pumpen. Med tanke på temperaturfallet i värmeväxlaren och att utgående köldbärare är kallare verkar 10 graders differens rimligt.

Temperaturdifferensen på köldbäraren kommer att öka i och med att pumpens effekt ökar men om givarna visar hela grader kanske det inte syns.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad bridge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #8 skrivet: 15 februari 2012, 17:08:33 »
Bara frågar för säkerhetsskull då jag inte vill skruva i onödan på ventilen.

Jag bör skruva ut den lite till så röret efter ventilen har cirka 10 grader skillnad mot inkommande brine istället för 15-16 som är nu?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2012, 19:28:46 »
Ja, prova med det men inga garantier lämnas. Mät om möjligt vad det är för temperatur pÃ¥ röret in till kompressorn. Med rekommenderade 4-5 graders överhettning skall den vara ca +5 grader. Det här är ingen rekommenderad metod för att justera expansionsventiler men är pumpen 30 Ã¥r gammal är det nog dags att tänka pÃ¥ byte i vilket fall som helst. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

jörgen1981

  • Gäst
jörgen1981
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2012, 17:57:12 »
Har öppnat ventilen mer och mer, men röret som går in i kompressorn håller cirka +9 ändå. Därimot röret efter expventilen ligger på cirka -8, har satt en termometer där som visade att det varit nere i -22. För lågtrycken hade löst igen.

NÃ¥n som vet vad de kan vara.
Fyllde pumpen för ett år sedan, då gick jag efter skylten på sidan som sade 3.0 kilo, men i brukshandvisningen stod de 4.0kilo på ett ställe.
Men den har ju gått hela vintern utan problem.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: thermia duo25 Har börjat lösa på lågtryck
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2012, 18:31:55 »
Har öppnat ventilen mer och mer, men röret som går in i kompressorn håller cirka +9 ändå. Därimot röret efter expventilen ligger på cirka -8, har satt en termometer där som visade att det varit nere i -22. För lågtrycken hade löst igen.

NÃ¥n som vet vad de kan vara.
Fyllde pumpen för ett år sedan, då gick jag efter skylten på sidan som sade 3.0 kilo, men i brukshandvisningen stod de 4.0kilo på ett ställe.
Men den har ju gått hela vintern utan problem.

Låter som att expansionsventilen är trasig.
Men med vad fyllde du din pump?
R22 är förbjudet sen många år tillbaka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!