Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???  (läst 16362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« skrivet: 19 december 2006, 11:58:36 »
Hej
är jag ensam som har symptom ??? tror man blir sinnessjuk
man börjar räkna allt mot pumpen,tex motorvärmare,kupevärmare torktumlare,diskmaskin mm mm

det känns jävligt ohullt att köra bilen pÃ¥ el det jag värmer kÃ¥ken pÃ¥ räcker just bara till motorvärmaren  slÃ¥r jag sen pÃ¥ kupevärmaren pÃ¥ 2000w sÃ¥ drar bara bilen lika mycke ström som
hela huset ....
undra om det inte går att bygga nått förvärmnings system på solvärme varmvatten sen...

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #1 skrivet: 19 december 2006, 12:19:12 »
Men Jocke nu när du sätter in chunlan i garaget kan du väl börja köra in bilen så slipper du iaf ha motorvärmaren på den....


//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #2 skrivet: 19 december 2006, 12:57:10 »
Eller kanske en sån här airconditionanläggning!

Ställ "innedelen" utanför bilen och "utedelen" inuti bilen så borde du få värmepumpsvärme i bilen!!!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #3 skrivet: 19 december 2006, 13:16:40 »
Du får väl docka bilens kylsystem mot kåkens värmesystem, så får Du motorvärmare.... ;D

mvh humlan.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #4 skrivet: 19 december 2006, 14:37:29 »
Du får väl docka bilens kylsystem mot kåkens värmesystem, så får Du motorvärmare.... ;D

mvh humlan.
Inte bara det, så fort man kommer hem och stängt av motorn så dockar man den direkt!
Bilen blir en energibrunn!!
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #5 skrivet: 19 december 2006, 16:54:33 »
Du får väl docka bilens kylsystem mot kåkens värmesystem, så får Du motorvärmare.... ;D

mvh humlan.
Inte bara det, så fort man kommer hem och stängt av motorn så dockar man den direkt!
Bilen blir en energibrunn!!
Inte lönt om man inte lägger en ack-tank i skuffen så att man lagrar all överskotteenergi från motorn istället för att kyla bort den i kylaren. Ska man på långtur så får man docka på ett släp med större tank. Hur många km kan man köra på 1000l (20-100 ºC)
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #6 skrivet: 19 december 2006, 20:44:28 »
Inte lönt om man inte lägger en ack-tank i skuffen så att man lagrar all överskotteenergi från motorn istället för att kyla bort den i kylaren. Ska man på långtur så får man docka på ett släp med större tank. Hur många km kan man köra på 1000l (20-100 ºC)

Nu skall vi se här... Om man mosar fram en bil i ca 100km/t så borde det gå åt ca 35 hk = ca 26kW
Anta att förbränningsmotorn är ca 42% effektiv = vi genererar ca 14,5kW spillvärme! (naturligtvis återvinner vi även avgastempen)

14500W/s / 4.186 = 3464 gram vatten ökar 1C per sekund
1000liter acctank / 3,464 liter = 288,7 sekunder för att värma tanken 1 grad.
100C - 20C = deltaT 80C.
80 x 288,7 sek = 6,41 timmar körtid
(om man bortser ifrån extra bränsleförbrukningen/effektförlusten för att släpa på det extra ton:et vatten)

Så det blir lilla tanken 100L till/från jobbet (blir varm på 39 minuter)

Stora tanken innehåller vid 100 grader således ca 93kW/tim värmeenergi om man slutar tappa ur värme vid +20C.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #7 skrivet: 19 december 2006, 21:29:29 »
I 100 km/h konstant fart jämn väg och normalstor bil går det nog endast åt ca 10hkr - 7,36 kW.

En bensinmotor på dellast ligger snarare under än över 25% verkningsgrad. En diesel är bättre, men det krävs nog en fartygsdiesel för att uppnå 42%.

I övrigt intrtressant.

Tror dock att tråden handlar om hur ovillig man blir att slå på direktel i rummet längst bort där det är 18,5° och liknande beteenden, eller??? :o

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #8 skrivet: 19 december 2006, 22:48:51 »
I 100 km/h konstant fart jämn väg och normalstor bil går det nog endast åt ca 10hkr - 7,36 kW.

En bensinmotor på dellast ligger snarare under än över 25% verkningsgrad. En diesel är bättre, men det krävs nog en fartygsdiesel för att uppnå 42%.

I övrigt intrtressant.

Tror dock att tråden handlar om hur ovillig man blir att slå på direktel i rummet längst bort där det är 18,5° och liknande beteenden, eller??? :o
10hk räcker nätt och jämt till att orka emot luftmotståndet på en slank personbil. Sen går det åt ca 20+ hk till växellåda, däcksfriktion, generatorn, vattenpump et.c.

NÃ¥ja, jag har iaf identifierat ett fett fel: Ifall motorn producerar 26kW mekanisk effekt med en effektivtet pÃ¥ 25% sÃ¥ blir det 3ggr sÃ¥ mycket värme-effekt, eller hur?  Sc:,h
26kW mek effekt tillverkat @ 25% effektivitet = 78kW spillvärme!!!
Det betyder att 1000L vatten värms upp till 100C på 1,2 timmar istället för 6,41 timmar.

Umm... japp jag är offtopic.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Mavu

  • Fujitsu Nocria 14 LBC
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 77
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Björnhundsklubben
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #9 skrivet: 19 december 2006, 23:02:43 »
Det finns ju Webasto och ebersprächer. Har själv den senaste, allt för att slippa ankra fast bilen i eluttaget :)
Skämt :D Den fanns i min bil när jag köpte den. Tar inte alls mycket diesel, Perfekt när el inte finns tillgängligt. Förbrukning någonstans mellan ~0.2-0.5
http://www.eberspacher.se/heiz/tech/wheiz/daten/daten.htm

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #10 skrivet: 20 december 2006, 07:41:29 »
Nej Paxmax, mina siffror stämmer. Och vattenpumpen drar nästan ingenting och i steady state drar generatorn bara det som behövs för att driva elektroniken och hålla lamporna lysande. Det som kan dra några hkr är AC om den går för fullt.

Dagens bilar har lägre luftmotstånd och endast däcksfriktionen har ökat. En mopedbil med dåligt luftmotstånd kan fås att komma upp i 80 km/h med 5 hkr motor (jag vet, jag har provat). Mopedbilens massa är visserligen 1/3 av en bil, men det spelar ingen roll i jämn fart.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #11 skrivet: 20 december 2006, 08:03:26 »
Min bil drar ca 7l/100 km vid jämn fart 100. Det tar en timme att förbruka dessa 7l. 1 l bensin innehåller väl ca 10kwh energi.
Alltså, 70kwh under en timme ger en effekt på ca 70kW. Av detta är kanske 20-25%(ca 15kw ) mekanisk energi). Resten ca 55kw minus några procent oförbränt bör väl vara spillvärme.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Cud

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #12 skrivet: 20 december 2006, 08:42:54 »
Anta att förbränningsmotorn är ca 42% effektiv = vi genererar ca 14,5kW spillvärme! (naturligtvis återvinner vi även avgastempen)

Tyvärr, avgastempen kan du nog inte utnyttja eftersom katalysatorn kräver hög temperatur för att fungera. Efter katalysatorn går det naturligtvis men då har man redan förlorat en del. Om jag minns rätt (det är 15 år sedan jag studerade ämnet..) så är det ca 15% av förlusterna (kanske mindre med moderna bilar) som går via avgaserna och de bör nog räknas bort.

Paxmax, om det behövs 26 kW för att driva bilen framåt så kan inte förlusten vara större än förbrukningen, om förlusten är 25% (vilket antagligen är ganska nära det som man verligen kan utnyttja av förlusterna) så blir det bara 6.5 kW som man kan använda för att värma vattnet. Orsaken att det blir så lite är det att den effekt som vi förlorar finns redan inräknat i den effekt som behövs för att driva bilen framåt. Om vi behövde 26 kW enbart för att driva bilen och lägger till förlusterna så skulle effektbehovet vara så stort att det skulle vara få bilar som skulle komma mycket över 100 km/h. Om du syftar på den mekaniska netto effekten som behövs för att driva bilen så är den mycket lägre än 26 kW, det är bara bilen som behöver så mycket pga alla förluster.

Om vi hade 1000 liter vatten med oss i bilen så gör den ökade vikten att det behövs mera effekt för att bilen ska gå i 100 km/h och vi får mera energi till att värma vattnet, har dock svårt att tro det skulle löna sej. Den ökning av kostnaderna via bränsleförbrukningen som den ökade vikten ger, så får vi kanske inte tillbaka via värmelagringen. Dethär skulle ju nån kunna forska om, kanske ett ämne att doktorera på? ;)

När jag kör in bilen i garaget så får jag den lagrade spillvärmen till nytta genom att den värmer upp garaget. Det finns en hel del värme i motorblocket, kylvattnet och oljan (motor, växellåda, bakaxel) men själva karossen kyler, så nettonyttan kanske inte är så stor. Speciellt om man beaktar den värme som smiter ut när jag kör in bilen. Man kan ju jämföra den kalla massan med den varma för att se om det lönar sej. T.ex. kan vi uppskatta kall massa till 900 kg och temp -10 grader. Varm massa 200 kg och temp 90 grader. Av detta kan vi avläsa att den varma massan bara har halva den värmepotential som den kalla massan har kylpotential. Kanske är uppskattningarna helt uppåt väggarna. :)



Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #13 skrivet: 20 december 2006, 22:39:47 »
Skaffa er en gammal Ã¥ng driven bil med en 500l acc. tank. dÃ¥ kan ni slänga in ett gäng ved klabbar innan ni gÃ¥r och lägger er sÃ¥ hÃ¥ller den varmt hela natten, nackdelen är väll att den mÃ¥ste stÃ¥ Ã¥ tuffa hela natten pÃ¥ tomgÃ¥ng.  *vinkar* :D
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad eureka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-1
SV: Farlig Sjukdom som drabbar värmepumps folk ???
« Svar #14 skrivet: 20 december 2006, 23:23:06 »
Dette er hvordan energien fordeles på et 700 kW Cogen anlegg

Energiebalans      
Elektrisch vermogen (cos phi = 1,0)                 678   kW
Motorwater-, olie-, mengselwarmte (1e trap)   509   kW
Rookgassenwarmte (afkoeling tot 120°C)   348   kW
Totaal thermisch vermogen HT                857   kW
2e trap mengselwarmte LT                             41   kW
Energieverbruik (1)                              1795   kW
Brandstofverbruik (stookwaarde = 31,65 MJ/nm3)   204,2   m3/h
Motorintredetemperatuur (max. )   78   Â°C
Motoruittredetemperatuur (max.)   90   Â°C
Intredetemperatuur 2e trap mengselkoeler   40   Â°C
Max. weerstand in de voorgeschakelde aanzuigsystemen    5   mBar
Max. uitlaatgassen tegendruk na de turbine   50   mBar
Benodigde gasdruk, instelbaar   20 - 100   mBar
Max. fluctuatie gasdruk (t.o.v. ingestelde waarde)   10   %
Gemiddeld olieverbruik (vollast)   0,3   gr/kWh


         

 
6 kW Kinesisk Vann/vann varmepumpe inkl 180 bereder ombygget til Luft/vann . Kinesisk Inverter FTX ventilasjonsvarmepumpe 300 m3/h. Mitshubishi ZEN 35 aircondition (aldri brukt som varmepumpe)  


frikjøling 5 stk 4 veis konvektorer ligger klar

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!