Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftfickor i brine  (läst 2221 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luftfickor i brine
« skrivet: 02 augusti 2007, 21:18:04 »
Nu har jag två hål borrade med cirka 20 meters mellanrum.

Nu min lilla fundering, hur känsligt är brineslingan för lutning åt fel håll?

Brine-slingan går ifrån hål 2, via hål 1 intill i huset och slingan i hålen är parallell kopplad.

Nu när de är klara så ligger toppen på Brineslingan vid hål 2 högre än vid hål 1, dvs jag har en lång sluttning åt fel håll i vilken jag ser en risk för luftficka. Skillnaden är cirka 1-2 dm (har inte mätt så noga) över en sträcka på 20 meter. Dessutom så lyckades de få till en kraftig böj vid hål 1 så att slangen går upp mellan 5-10 cm innan den går ner igen.

Alltså det finns vad jag anser två potentiella luftfickor i mitt system, en lång och en kort. Jag nämnde det för grävar'n som inte anser det vara något problem.

Kommer det att bli ett problem i framtiden att ha två potentiella luftfickor på Brine-slingan? Vad säger experterna i detta forumet?

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3405
  • Karma +4/-7
SV: Luftfickor i brine
« Svar #1 skrivet: 02 augusti 2007, 21:24:56 »
Tror inte det är nÃ¥gra problem.  Ett av mina hÃ¥l ligger säkert 1 meter ovanför det andra och jag har inte haft nÃ¥gra problem.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luftfickor i brine
« Svar #2 skrivet: 02 augusti 2007, 22:06:38 »
En luftficka ger ett större "flödesmotstånd" då vattnet inte bara behöver pumpas runt utan också lyftas upp i luftfickorna.
Om vi räknar med att du har 3 dm lyfthöjd sammanlagt i dina luftfickor så ger det ett lite lägre flöde i din kollektor som i sin tur kan resultera i lite högre tempdiff som i sin tur ger en något sämre verkningsgrad.

I ditt fall är dock lyfthöjden inte alarmerande och du har dessutom så vitt jag förstår två paralellkopplade borror varför flödesmotståndet i din anläggning är 1/4-del så stort som i en anläggning med bara en slinga.

Jag tror inte du behöver bekymra dig, försök däremot kontrollera så att du får bra flöde i båda slingorna, om du får en luftficka i bara ena slingan kan det snedfördela flödet rätt mycket.
Du kontrollerar flödet bäst genom att mäta inkommande brinetemp i slutet av en längre driftsperiod, om den ena har en lägre temp än den andra skall den slingan med lägsta temperaturen på inkommande brine strypas.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Henning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftfickor i brine
« Svar #3 skrivet: 18 oktober 2007, 14:52:30 »
Får du ikke ut all luften kan du bare løsne litt på klemkoblingene (om slangen ikke er sveiset) ved borehullet.
MHI 25ZIX + LG AW12 Gallery.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Luftfickor i brine
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2007, 22:49:15 »
Försök lossa vinklarna vid högsta punkt vid stillastående anläggning, se till att du har tryck i brine expansionskärlet först.
Gör detta 2-3 ggr.

Mvh Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftfickor i brine
« Svar #5 skrivet: 19 oktober 2007, 21:18:13 »
Det verkar som om mycket av luften börjar försvinna nu när pumpen går lite mera.

Då alla böjarna är svetsade så är det svårt att lossa på anslutningarna.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!