Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe F1245 och Termotech ICR8  (läst 355 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Husse019

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe F1245 och Termotech ICR8
« skrivet: 28 augusti 2022, 19:09:55 »
Hej!
jag är relativt nyinflyttad i en villa som är byggd 2016.
I huset finns det en Nibe F1245 och Termotech ICR8 tillsammans med XCR-a trådlösa termostater.
Jag har försökt att få ner tempen i huset genom att sänka på Niben och på termostaterna Men jag upplever ingen skillnad hur jag än gör.

I garaget är det golvvärme/klinkers och även där ICR8+XCR termostat, här har jag sänkt termostaten till minsta möjliga men garaget håller en värme på 23-24grader..

Är det någon här med svart bälte i Nibe+Termotech ? jag kan ta bilder osv för att underlätta.

Allt gott.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe F1245 och Termotech ICR8
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2022, 08:07:26 »
Det kan vara så enkelt att vädret ute värmer upp kåken till dessa temperaturer så här års, grejerna kan inte kyla huset.
Ett hus byggt 2016 är välisolerat och släpper inte ifrån sig värmen så lätt, och finns det fönster i söderläge så kommer värmen in.
Mitt hus från 1970 har jag ingen värme på just nu, och det håller ca 23-24 C.
« Senast ändrad: 29 augusti 2022, 08:09:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!