Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Gör Det Själv tröst  (läst 2899 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
Gör Det Själv tröst
« skrivet: 31 mars 2006, 15:46:01 »
”Hantverkare orsakar fler skador än hemmafixare”

http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_12250456.asp

 8)

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Gör Det Själv tröst
« Svar #1 skrivet: 31 mars 2006, 15:57:49 »
 ;D ;D Stämmer säkert. I dagarna så renoverade en släkting sitt kök, å fick en vattenskada, som "lysmasken" ordnade till dom. Han spikade hål i ett vattenledningsrör, helt enkelt!!!

mvh humlan.

Utloggad Bsba

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: Gör Det Själv tröst
« Svar #2 skrivet: 31 mars 2006, 16:07:38 »
Tidspress såklart, fuskar man så hinner man med fler jobb och tjänar oftast mer eller gör chefen nöjd.
Fast det borde inte gälla värmepumpsinstallationer, där är marginalerna så stora att man inte borde behöva fuska. ;)
« Senast ändrad: 31 mars 2006, 16:19:27 av Bsba »
1,5 plans LB-hus från -91 på 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frånluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 från 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/år inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i båda). Braskamin & elbastu, elslingor i två badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad wazza

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gotta know!
SV: Gör Det Själv tröst
« Svar #3 skrivet: 01 april 2006, 12:33:21 »
Har haft problem med en av försäkringsbolag utsedd rörfirma, vattenskadan andra gången var inte värre än första, men den tredje krävde en hel del jobb (det var på samma ställe) , fy f-n. Kapa och skarva gamla/nya rör i trossbotten, borde vara obligatorisk pungspark på sån't.
Man får respektera Rickards regler om att inte hänga ut firmor, så jag nöjer mig med att varna släkt och vänner för den firman. (De installerar Nibe oxå, gissa om de fick vara med och räkna på installationen, no way!)

Sista gången gjorde jag det tillsammans med en av vänner rekommenderad röris. Vill man ha det bra ska man nog vara med själv om man inte gör allt själv.

Angående stora marginaler, mycket vill ha mer...
140 m2 byggt 1939, tilläggsisolerad fasad och vind.
Thermia Optimum TWS 8 och 145 meter aktiv borra.
Carrier SilenTech 42HQV035R+38VYX035R till garaget

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Gör Det Själv tröst
« Svar #4 skrivet: 01 april 2006, 18:22:59 »
Hur många gördetsjälvare rapporterar till försäkringsbolaget att han orsakat en vattenskada i sitt eget hus ?? Sc:,h

Jag har jobbat som röris i 25 år å lite till och har sett saker som får mej å tvivla på hemmapularna..

Sen så finns det ju dom som verkligen är jätteduktiga och vet att ta reda på hur man gör..

Men rakt över en kam säga att hemmapularna är bättre än en hel yrkeskår låter absurt...
« Senast ändrad: 01 april 2006, 18:46:16 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Gör Det Själv tröst
« Svar #5 skrivet: 01 april 2006, 23:53:12 »
Hmm, man måste dela upp hempularna i två kategorier

1. Denna typ av hempulare gör det själv bara för att det blir billigare så. Kommer det vatten ur kranen och lyser lampan - då är det rätt.

2. Denna typ av hempulare är den som verkligen sätter sig in i hur det skall göras och utför arbetena enligt alla normer. Om det är något personen ifråga inte är säker på hur man gör så tar han kontakt med en fackman som antingen ger instruktioner eller kommer dit och kopplar in "det där sista".

Hempulare no 2 kan inte helt sällan göra arbeten bättre än proffs, beroende på att de bryr sig mer om hur deras egna hem är säkerhetsmässigt och dessutom inte har samma tidspress på sig.
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Gör Det Själv tröst
« Svar #6 skrivet: 02 april 2006, 00:23:58 »
Hmm, man måste dela upp hempularna i två kategorier

1. Denna typ av hempulare gör det själv bara för att det blir billigare så. Kommer det vatten ur kranen och lyser lampan - då är det rätt.

2. Denna typ av hempulare är den som verkligen sätter sig in i hur det skall göras och utför arbetena enligt alla normer. Om det är något personen ifråga inte är säker på hur man gör så tar han kontakt med en fackman som antingen ger instruktioner eller kommer dit och kopplar in "det där sista".

Hempulare no 2 kan inte helt sällan göra arbeten bättre än proffs, beroende på att de bryr sig mer om hur deras egna hem är säkerhetsmässigt och dessutom inte har samma tidspress på sig.

Det finns alltid olika typer av människor, det finns dom som är noga och dom som inte är det...
Och det gäller troligen rörmockare åxå...

Men när en sådan här undersökning sker hur görs den...hur vet man hur många procent av det yrkesfolk gör blir fel... kan vara som att säga att kvinnor kör bättre bil för att dom nästan alltid trots att dom ha körkort sitter bredvid å pga av det hamnar mindre i olyckor..

Min kvinna har inte kört bil på hela vintern för halt säger hon och vem får köra jo jag som då riskerar hamna i statistiken..

jag blir faktiskt lite irriterad över detta...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
SV: Gör Det Själv tröst
« Svar #7 skrivet: 04 april 2006, 10:22:31 »
Det finns anledning att reagera över att yrkesfolk, oavsett yrke, gör fel som de inte borde göra.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!