Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Atlas 18  (läst 7067 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Atlas 18
« skrivet: 02 februari 2022, 10:35:03 »
Hej på er,
har för någon vecka sedan installerat en Thermia Atlas 18
den går som en klocka o är otroligt tyst
Läste om denna maskin o föll för HGW funktionen men där är en liten besvikelse
då huset är välisolerat med följen låg framledning vilket gör att HGW inte hjälper till så mycket med under 30 grander i framledning vid 0 ute är vb fram 27 grader.

Regleringen är i stort sett perfekt o enkel

Så till appen som saknar det mesta i info om driften om man jämför med nibe.
Med vänlig hälsning,

Är i övrigt väldig nöjd med pumpen

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Atlas 18
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2022, 11:47:08 »
Är det som på min så måste man sänka start temperaturen ordentligt på vv. Har min på 36. Inte många timmar hgw har varit igång för mig, men är det -20 ute och man inte tar för långa duschar så kan det nog vara aktivt i några dygn. Hgw är nog mera för dem med högre temperaturerer.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atlas 18
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2022, 12:25:28 »
Hej på er,
har för någon vecka sedan installerat en Thermia Atlas 18
den går som en klocka o är otroligt tyst
Läste om denna maskin o föll för HGW funktionen men där är en liten besvikelse
då huset är välisolerat med följen låg framledning vilket gör att HGW inte hjälper till så mycket med under 30 grander i framledning vid 0 ute är vb fram 27 grader.

Regleringen är i stort sett perfekt o enkel

Så till appen som saknar det mesta i info om driften om man jämför med nibe.

Är i övrigt väldig nöjd med pumpen
Problemet med HGW är att det är en inverter och när kompressorn ska varav ner ( som är så bra ) så blir det ingen temp på hetgasen. Samtidigt så stjäl HGW värme från systemvattnet och det blir lite mindre värme ut. Och då ska kompressorn varva upp igen. Det är bäst med en ON/OFF som går på max för att en HGW ska ge något. Har en dum VP ON/OFF med HGW , HGW stal så mycket värme så jag kopplade om så båda växlarna går till värme , har tank som VP laddar.


Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atlas 18
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2022, 12:57:33 »
Hej,
Ja det kan vara som ni siger med HGW kollade precis vb fram 26 vb retur 24 hetgas 34
pumpen går på växel 3
men regleringen är förbannat bra.

Har en nibe F1355 ett rent helvete att få o funka vettigt
Har även 2 st F1255 o en S1155 betydligt lättare att få o fungera än F1355
men tycker nog att Atlasen är bättre den bara funkade perfekt från början
inte så förbannat invecklad styr
Med vänlig hälsning,

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Atlas 18
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2022, 12:58:12 »
Problemet med HGW är att det är en inverter och när kompressorn ska varav ner ( som är så bra ) så blir det ingen temp på hetgasen. Samtidigt så stjäl HGW värme från systemvattnet och det blir lite mindre värme ut. Och då ska kompressorn varva upp igen. Det är bäst med en ON/OFF som går på max för att en HGW ska ge något. Har en dum VP ON/OFF med HGW , HGW stal så mycket värme så jag kopplade om så båda växlarna går till värme , har tank som VP laddar.

Nej . Det är inga problem med att det är en inverter och hetgas .
Tvärtom, när hetgasen når laddtemperatur
Blir det kärlek på riktigt.  Den stjäl ingen effekt. Den ger effekt till 2 behovsområden samtidigt.

Om du har en hetgasväxlare och kopplat om den till värme istället för att nyttja den när det går till produktion
Av varmvatten till en oslagbar COP för varmvatten som kan bli 75-80 g varm i dess bästa driftfall .
Din rekommendation är en aning felaktig
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Atlas 18
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2022, 12:59:36 »
Hej,
Ja det kan vara som ni siger med HGW kollade precis vb fram 26 vb retur 24 hetgas 34
pumpen går på växel 3
men regleringen är förbannat bra.

Har en nibe F1355 ett rent helvete att få o funka vettigt
Har även 2 st F1255 o en S1155 betydligt lättare att få o fungera än F1355
men tycker nog att Atlasen är bättre den bara funkade perfekt från början
inte så förbannat invecklad styr
Med vänlig hälsning,
Du har helt rätt . Genesis styret är fantastiskt att jobba med .
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atlas 18
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2022, 14:01:19 »
Nej . Det är inga problem med att det är en inverter och hetgas .
Tvärtom, när hetgasen når laddtemperatur
Blir det kärlek på riktigt.  Den stjäl ingen effekt. Den ger effekt till 2 behovsområden samtidigt.

Om du har en hetgasväxlare och kopplat om den till värme istället för att nyttja den när det går till produktion
Av varmvatten till en oslagbar COP för varmvatten som kan bli 75-80 g varm i dess bästa driftfall .
Din rekommendation är en aning felaktig
Nu ät jag inte kylgubbe så kan inte motsäga dig helt. Men  inverter har jag läst och hört om. VP känner av tempen som ska värma huset och går med en viss Hertz , som expl  60 och då är hetsgasen på en viss nivå ( storlek ?? ) sänks då varvtalet på kompressorn för at inte ge förmycket värme, så måste även hetgasen bli lägre, annars är det fel någonstans. Växlare HGW och växlare VB ligger i serie och om då det är sval VV som kommer till VVX så kallnar gasen rätt bra innan den går till VBX för att värma huset, Klart att ju varmare VV blir så blir även gasen varmare till VBX med och då stryps kompressorn ännu mer. Så att få ut max från VVX så fordras att kompressorn aldrig går under en hetgastemperatur som behövs för att ladda VV.  Därav att en ON/OFF ger bättre verkan på VV genom VVX , då hetgasen är konstant på hög nivå och  att jag drog ihop dom paralellt för att inte tappa någon värme till huset. Hat man stort hus och behöver mycken värme, VP går långa tider,  så är  iden med VVX  inte fel.

EDIT inte hetgasen utan vattnet paralellkopplades
« Senast ändrad: 02 februari 2022, 14:19:27 av 25fOCUS »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Atlas 18
« Svar #7 skrivet: 02 februari 2022, 17:16:24 »
VP känner av tempen som ska värma huset och går med en viss Hertz , som expl  60 och då är hetsgasen på en viss nivå ( storlek ?? ) sänks då varvtalet på kompressorn för at inte ge förmycket värme, så måste även hetgasen bli lägre, annars är det fel någonstans.

Håller inte med helt. Om pumpen varvar ner för att värmebärartemperaturen har nått önskad nivå kommer trycket i kondensorn att ligga kvar på samma nivå. Det betyder att kompressionsförhållandet inte ändras vilket betyder att hetgastemperaturen inte heller ändras. Att pumpen ger mindre värme beror på att köldmedieflödet minskar men varje enhet köldmedium komprimeras lika mycket som tidigare. 

Nu finns det några saker som komplicerar mitt resonemang. Minskad effekt betyder mindre temperaturfall i värmeväxlare vilket leder till något minskat kompressionsförhållande. Kompressorns verkningsgrad varierar med varvtalet, det påverkar köldmediets temperaturhöjning då kompressorförlusterna värmer köldmediet. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Atlas 18
« Svar #8 skrivet: 02 februari 2022, 17:32:00 »
Nej . Det är inga problem med att det är en inverter och hetgas .
Tvärtom, när hetgasen når laddtemperatur
Blir det kärlek på riktigt.  Den stjäl ingen effekt. Den ger effekt till 2 behovsområden samtidigt.

Om du har en hetgasväxlare och kopplat om den till värme istället för att nyttja den när det går till produktion
Av varmvatten till en oslagbar COP för varmvatten som kan bli 75-80 g varm i dess bästa driftfall .
Din rekommendation är en aning felaktig

Har det blivit "bättre" med thermias inverter, för på min on/off så minskar ju framledningen på displayen med 2 grader då hgw är på. Så för mig går 5 grader ut i värmen och 2 grader till vv då hgw är på. En inverter tycker jag ju då ska växla upp (om behov) för att ännu köra är=bör temperatur utan att stjäla 2 grader?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Atlas 18
« Svar #9 skrivet: 02 februari 2022, 18:09:07 »
Har det blivit "bättre" med thermias inverter, för på min on/off så minskar ju framledningen på displayen med 2 grader då hgw är på. Så för mig går 5 grader ut i värmen och 2 grader till vv då hgw är på. En inverter tycker jag ju då ska växla upp (om behov) för att ännu köra är=bör temperatur utan att stjäla 2 grader?

Så när din HGW är på , med att laddpumpen för VV är igång då. Klart den VV stjäl en del som ska gå till värmen VBX och VVX ligger ju i serie med VVX först och varmast hetgas. Nu är det väl så att flödet över VVX om det ändras så blir det lite olika förluster på den hetgas som fortsätta till VBX. Fult naturligt med en sänkning av hetgasen kyls i första växlaren. Därom är det inga tveksamheter.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Atlas 18
« Svar #10 skrivet: 02 februari 2022, 18:47:27 »
Med en on-off blir det mätbart då hetgasen
Ger upp till 10% av tillförd effekt.
Men se det inte som något negativt.
Du ” fyller ” en källa som behöver energi i ett högre temperatur område till samma kostnad som du gör värme .

Har man tex en Atlas ger den nog 300-400 watt till varmvatten vid 4 kw och upp till 1,8 kw per drifttimme
Vid fulleffekt . Är den nu rätt dimensionerad kommer vp
Hålla börvärdet på framledningen och som jag skrev
Fylla båda behoven till samma kostnad
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atlas 18
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2022, 10:01:32 »
Hej det många svar o funderingar i detta med HGW.
Funderar på en annan sak om detta med cop den är ju redoviasad 0/35
Vad händer med com under det är det samma hela vägen ner eller ändras den med så cop blir bättre vid tex 0/30 eller om har 4/25?.
Med vänlig hälsning,

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Atlas 18
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2022, 12:11:50 »
Hej det många svar o funderingar i detta med HGW.
Funderar på en annan sak om detta med cop den är ju redoviasad 0/35
Vad händer med com under det är det samma hela vägen ner eller ändras den med så cop blir bättre vid tex 0/30 eller om har 4/25?.
Med vänlig hälsning,

Svaret på din fråga är bättre i båda fall
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna på kunskap  och inte på tyckande Nyanser !

Utloggad Hilton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 66
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Atlas 18
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2022, 13:32:53 »
Hej
det var ju kul att cop blev bättre.
till nästa fråga var kopplar man in strömkännarna för någonstans
har 3 st Tr 3025-2
Med vänlig hälsning,

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Atlas 18
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2022, 14:29:26 »
Strömkännare brukar normalt monteras på inkommande kabel där mätaren är
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 631
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!