Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.  (läst 1433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hipphapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« skrivet: 05 juni 2021, 09:24:32 »
Hej!
I takt med att bönder och politiker sätter solceller på sina tak och att jag vill tro på att världens havererar ekonomiskt (haha) så känner jag att det är dags att sälja aktierna och satsa på egen energi.

Jag bor i en villa med mekanisk frånluft samt bergvärme.
Borrhålet börjar bli kallt men jag förbrukar bara 6500kwh per år.
Jag håller på att byta fönsterkasetterna från gamla 3glas till lågenergi 3-glas
och överväger FTX mer för få in mer friskluft och hålla ute vägbullret som smiter in i spaltventilerna.

Sedan har jag ett till hus med 2glas, självdrag och direktverkande el. Denna står tom men överväger att hyra ut.

Har flera stora tak i både söder och öst/väst riktningar.

Så i mina fantasier så tänker jag:
* Många solcellpaneler på stort södertak, med fokus att sälja el.(någon elbil har jag inte)
Fråga: man får bara säljer 50% av det man tillverkar? men jag har två abonnemang, kan jag då "sälja 100%" ifall jag på något vis fördelar det ut på flera abonnemang eller har myndigheterna redan förhindrt det?

* om andra huset ska hyras ut får jag nog installera vattenburen värme.

* några solpaneler för att få varmvatten till stor tank och eventuellt fördela det mellan båda husen.
Fråga: Kan jag värma borrhålet med detta? Hur länge lagras sån energi i ett 180meter hål?

Funderar även på vedpanna för att värma båda husen centralt. Jag ger bor mycket ved. Fast magkänslan säger att då får det vara hemligt installerat för myndigehter straffar väl vedeldning.


Jag minns vanligaste svaren är att isolering är det mest lönsamma men känns trist, jag är peppad med mer teknik, haha.  Fast nu är det ni som fÃ¥r styra mig rätt i virrvarret av idéer.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #1 skrivet: 05 juni 2021, 11:53:19 »
Hur långt är det mellan husen? Tänker på kulvert är ganska dyrt för centraliserade uppvärmningsystem.

Spontant känns det som du kan köra elektriska solpaneler där du inte har söderläge. Kanske testa hybridpaneler på söderläget (vatten och el).

Förbrukningen känns låg, dåligt med besparingsutrymme med andra ord för kostsamma investeringar.
Men med dräglig levnadsstandard så ökar ju givetvis förbrukningen i det som kan tänkas hyras ut.

Vedeldningen är väl bara om det brinner ner som är något problem. Så länge skorstenen sotas och är i bra skick så känns det inte som att så mycket kan hända.
Akta dig dock för att elda om det blåser mot hyreshuset, vissa tycker det doftar gott, vissa blir stressade av hälsoproblemen i röken och kanske söker annat boende.


Är det för långt mellan husen (för kulvert) kanske det snålaste huset ska ha bergvärmehålet och det kostsamma huset ha ett nytt borrhål. Återladdningen kommer sannolikt inte revolutionera borrhålet att det skulle räcka till båda.

Mest kostnadseffektivt är det förmodligen att ha all precis som idag och komplettera med isolering och el-solceller till +- egenförbrukningen. Inte mitt område det där, men jag tror kompensera med solceller är billigare än vattenburen konvertering, kulvert, värmepump, borrhål och framtida servicekostnader i klartext.

FTX är trevligt för bullriga omgivningar. Många andra fördelar. Dyrt men trevligt.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #2 skrivet: 05 juni 2021, 13:09:33 »
Eftersom grundvattnet nästan alltid är mer eller mindre rörligt kommer du att få problem med att spara energi i marken. Den största delen kommer att röra sig från borrhålet och hamna hos "grannen". Fördelen kan vara om hålet fryser till is att man kan tina upp det. Men jag skulle nog lägga pengarna på endera fördjupa eller komplettera med ett nytt hål.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #3 skrivet: 06 juni 2021, 08:21:58 »
FTX sätter du in för komfort. Då kan man ventilera utan att det kostar en massa energi och buller från omvärlden.

Vedeldning kräver enlighet mig ett stort intresse av just det och att man alltid är hemma och sköter om det. Jag tyckte det var jobbigt nog att elda pellets tidigare...

Jag tror det finns lagar idag som säger att det bara är nätägaren som får överföra el mellan fastigheter med egna abonnemang. Man får inte börja bygga egna nät.

Den ena kåken kan du väl hyra ut med kallhyra? Så får hyresgästen betala för uppvärmningen. Installera en luftvärmepump där så blir det rimliga kostnader. Dessutom får man kyla på sommaren.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #4 skrivet: 06 juni 2021, 09:24:25 »
Och du får naturligtvis sälja all el du producerar men den bästa lönsamheten får du när du själv förbrukar lika mycket energi som du förbrukar.
Och som sagt som privatperson får du inte föra el mellan fastigheter/abonnemang. Det skulle bla innebära stora säkerhetsrisker.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #5 skrivet: 06 juni 2021, 10:15:03 »
Har för mig att man inte bör sälja mera el än vad man gör av med för då blir man elproducent dvs man måste ha företag om det stämmer vet jag inte. Lite märkliga regler med el mellan fastigheter vi ägde en fastighet där det gått ström till en stuga som även vi ägde nu är huset sålt men stugan har vi kvar och även strömmen vi köper el för 500 kr för några kwh per år av dom som bor i huset vilket tydligen inte är ok enligt reglerna men funkar bra tills nån kommer på det då klipper vi nog elen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #6 skrivet: 06 juni 2021, 22:32:36 »
SÃ¥ här är det:Du ska vara mikroproducent vilket betyder att du ska köpa lika mkt eller  mer än det överskott du säljer till elhandelsbolaget.Du kan ha en anläggning pÃ¥ ca 7kw i söderläga sÃ¥ uppfyller du det. Om den andra fastigheten har en egen fastighetsbeteckning fÃ¥r du inte dra en kabel över tomtgränsen.Din enda chans att fÃ¥ med den i din anläggning är att ta bort tomtgränsen (kostar 25-40TUSEN!!!!) och säga upp elabonnemanget.Du kan inte bygga en egen anläggning pÃ¥ den fastigheten eftersom du inte är skriven där.Du kan inte skriva dig där eftersom du dÃ¥ förlorar skatteförmÃ¥nen (0,6kr/kwh) för den 1:a anlÃ¥ggningen där du är skriven idag.Om bägge kÃ¥karna ligger pÃ¥ samma fastighet är det bara att koppla ihop dem och bygga ca 12-13kw efter att du sagt upp 2:ans abonnemang./Bensod
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad hipphapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #7 skrivet: 07 juni 2021, 21:06:03 »
Det vore kul att ha solceller som driver bergvärme som laddar upp stora tankar under soltimmarna.
Kablar går över tomtgränser redan idag, men kan även placera värmeanläggningen i annan byggnad på "rätt tomt". Husen ligger kanske ~30 meter ifrån varandra.

Fast så tänkte jag lite mer på faktumet; solcellerna ger mindre på vintern och elen är som dyrast då.
- Isolering är bättre.


Mitt lågförbrukningshus får få FTX.

Men mitt gamla stora hus ifrån 1920 med 1+1 glas fönster, självdrag, vedeldad spis och elradiatorer.
Timmer med "vanlig" panel på utsidan (som kan behöva bytas) och sågspån i golv/vind.

Jag tycker synd om den som hyr för jag minns att elräkningarna för att värma halva det huset var sisådär 6000 i månaden.

Är 3glas fönster det jag ska fokusera på?

Läser gamla varningar om hur svårt det är att tilläggsisolera på rätt sätt, annars kunde jag tänkt mig lagt på ett lager på utsidan och ny panel.
Det skrivs också att man bör elda för få rätta häslan, men det känns orimligt 2021 att en familj ska stå och elda i en liten spis i köket.

Berörande luftvärmepump så är det så många små rum hit och dit så föreställer mig att det är svårt att få värmen att sprida sig på ett bra sätt.
« Senast ändrad: 07 juni 2021, 21:28:45 av hipphapp »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #8 skrivet: 07 juni 2021, 23:23:09 »
Isolera med Cellulosaisolering så är det inga problem, största effekten per m2 får man genom att isolera uppåt. Men även isolering av ytterväggar ger god effekt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #9 skrivet: 07 juni 2021, 23:29:58 »
Ekonomin med luft/luft är att den är ställd något högre än elelementen så de komfortstöttar bara, inte gör huvuduppvärmningen. Det konceptet blir mycket besparing per insats.
Men det är ju långt från optimalt.

Bergvärme är vettigare i sin helhet, bara andrahandsvärdet blir något helt annat om läget är relativt värdefullt. Bättre komfort m.m.

3-glas utan argon kan du satsa på om du får pengar över. 3-glas argon läcker efter några år och då blir sämre än billiga 3-glas.
Enda jag sett från verkligheten är att samtliga av mina fönster från 87 överpresterar mina nordanfönster från 2003. 1,5 grad kallare är de nya fönstren vid -5. Alla är sämre, ett enda var bara 0,5 grad sämre.

Sen överlag tror jag fönster är extremt överskattat, folk brukar hoppa upp och ner och köpa nya fönster direkt. Hade de varit bättre informerade hade de haft bergvärme istället för direktverkande med 3-glas. Det gäller verkligen att fokusera på det som ger bäst avkastning.

Är säkert bra om du försöker samla byråkratin så snyggt som möjligt genom att inte göra det värre. Elpengarna kan ju gå att ta via kontot istället för tomtgräns. Och slå ut vinsten över året själv.


Vad jag vet finns det inga perfekta system som lagrar billig energi i tankar. Även om ett sånt styrsystem skulle finnas så kommer besparingen osannolikt överstiga investeringen inom rimlig tid. Flertal tankar för 20000 stycket, 10000 kr i mer arbetstid för installation. Isolering 5000 kr. Värmeläckage som kan bli problematiskt. Jag tror inte elpriset skiljer så mycket att det är värt att försöka även om jag tycker det är roliga projekt.
Dagens pumpar kör allt mindre energilagring, så direkt som möjligt bara.

Jag kommer nog aldrig lämna solvärme, även om det är tveksamt som investering. Det känns bra på någotvis med gratis grundvärme på nätterna att fördela, fri vattenburen golvvärme för badrum, slösa med varmvattnet utan att det kostar.
« Senast ändrad: 07 juni 2021, 23:39:54 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hipphapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2021, 11:38:28 »
Isolera med Cellulosaisolering så är det inga problem, största effekten per m2 får man genom att isolera uppåt. Men även isolering av ytterväggar ger god effekt.

Ska jag suga bort träspånet först eller lägga Cellulosaisolering ovanpå?
Jag är för idéen, fast ser platsbristen såvida jag inte begränsar användbara golvytan av vinden.


Ekonomin med luft/luft är att den är ställd något högre än elelementen så de komfortstöttar bara, inte gör huvuduppvärmningen. Det konceptet blir mycket besparing per insats.
Men det är ju långt från optimalt.

3-glas utan argon kan du satsa på om du får pengar över. 3-glas argon läcker efter några år och då blir sämre än billiga 3-glas.
Enda jag sett från verkligheten är att samtliga av mina fönster från 87 överpresterar mina nordanfönster från 2003. 1,5 grad kallare är de nya fönstren vid -5. Alla är sämre, ett enda var bara 0,5 grad sämre.

Vad jag vet finns det inga perfekta system som lagrar billig energi i tankar. Även om ett sånt styrsystem skulle finnas så kommer besparingen osannolikt överstiga investeringen inom rimlig tid. Flertal tankar för 20000 stycket, 10000 kr i mer arbetstid för installation. Isolering 5000 kr. Värmeläckage som kan bli problematiskt. Jag tror inte elpriset skiljer så mycket att det är värt att försöka även om jag tycker det är roliga projekt.
Dagens pumpar kör allt mindre energilagring, så direkt som möjligt bara.

Jag kommer nog aldrig lämna solvärme, även om det är tveksamt som investering. Det känns bra på någotvis med gratis grundvärme på nätterna att fördela, fri vattenburen golvvärme för badrum, slösa med varmvattnet utan att det kostar.


Det var intressant det du skriver om Argon i fönster, jag håller på att byta 3glas kassatter nu där jag bor. När jag såg efter fönster i andra länder så användes det annan gas som menades vara bättre.

Jag kollade lite på luftvärmepumpar och förvånades över dels deras COP var högre än min bergvärme, samt annonserades att vara tystare än viskningar samt sensorer som anpassade flöde om folk är där.
- Så nu blev jag peppad att likt som du säger välja en mellanbudget lösning att blåsa in luft på båda våningarna och låta elradiatorerna vara kvar för stödvärme om det behövs.

 Kollar pÃ¥ blocket efter tankar och andra fynd sÃ¥ övriga optimeringsprojekt är mer en bonus och inte nyköpssatningar isf. Det var nörderiet inom mig som tyckte det verkade spännande att hitta lösningar.


Jag vet släktingar hade el i sitt hus med stora tankar som var tidsstyrda för att producera när industrierna hade stängt för dagen och elen var billigare, magkänslan är att vi snart behöver göra liknande.


Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3530
  • Karma +2/-0
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2021, 22:42:19 »
Om du håller det blocketbaserat så kan du få avkastning och en rolig hobby utan tvekan. Eventuellt ny enorm oisolerad tank är inte så dyrt, 5 kubik eller vad det är som man bygger in med egen isolering, uppreglad låda och fyller rikligt med lösull. Något sånt hade jag gärna testat om jag flyttar härifrån och börjar om. Desto närmare en tank är formad som ett klot desto bättre förutsättningar för isolering har den. Det blir viktigt om man ska flytta energin några dagar. Denna typen av siffror hade varit intressant att flytta när övriga veckan svajar på 50-80 öre:

EUR/MWh All hours are in CET/CEST. Last update: Today 12:42 CET/CEST.
00 - 01   20,41
01 - 02   9,94
02 - 03   7,05
03 - 04   4,87
04 - 05   4,44
05 - 06   3,04
06 - 07   3,76
07 - 08   8,26
08 - 09   4,05
09 - 10   2,52
10 - 11   2,56
11 - 12   1,51
12 - 13   1,42
13 - 14   1,14
14 - 15   1,00
15 - 16   1,46
16 - 17   3,22
17 - 18   18,73
18 - 19   48,05
19 - 20   48,37
20 - 21   48,02
21 - 22   45,93
22 - 23   36,28
23 - 00   30,60
    
Min   1,00
Max   48,37
Average   14,86
Peak   11,17
Off-peak 1   7,72
Off-peak 2   40,21
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad hipphapp

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #12 skrivet: 01 september 2021, 10:15:16 »
På Byggahus så diskuteras det nu om Göteborg Energi som vill debitera olika beroende på om man förbrukar el när nätet är belastat eller inte (effekttaxa).

Jag såg att Nibe S1255 har mycket tillbehör för att styra den på olika sätt.
- Såsom efter väderprognoser vilket tidigare varit en flopp bland hyreshusbolag då som vi vet att prognoserna sällan stämde.

Men kontaktade Nibe och frågade om maskinen kunde styras så den drev när solcellerna kunde förse med elen.
Svaret blev;
Citera
Kör man våra solceller med våra värmepumpar så berättar den när energin är gratis så då höjer den dem interna temperaturerna som tex lyxläget som höjs med hjälp av elpatronen.
Man kan även höja inomhustemperaturen när energin är gratis, har man 21 grader vanligtvis så kan man sätta den ska vara 23 grader när det är sol ute, på sommaren har man inte detta behovet , det är mer för vinter/höst/vår tid.
Men det går tyvärr inte att ha en ackumulatortank som värms när solen är gratis. För när solen inte är framme kommer den värmas av pumpen och då ökar din förbrukning.


Vad har ni för tips med alternativt nörderi tänk?

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Mix av solcell/ftx/eldnings-funderingar.
« Svar #13 skrivet: 01 september 2021, 11:45:22 »
Jag kör med klocka på varmvattnet som gör att pumpen tror vattnet är kallare än vad det är.

Har också beställt hem wifi relä som jag tänkte styra värmen med och lura pumpen att det är kallare än vad det är ute (dagtid då det möjligen är sol).

Med golvvärme värmer jag hellre på dagen än på natten, därtill om jag får använda egen el.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!