Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blockerande larm 5271 - hög framledningstemperatur. Bosch 3800i  (läst 7608 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefan Sigfrid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har fått en Bosch Frånluftsvärmepump 3800i installerad i Juni i år och undrar om andra har liknande erfarenheter som jag.
Jag tycker den låter mycket och det är kallt här. Har satt temp på 25 grader men det håller sig kring 20 grader i rummen ändå. Fick också nu felmeddelanden Blockerande Larm 5271. Har tydligen haft det flera gånger och undrar över det.
Såg en video från Bosch om det och det ska inte vara ovanligt tydligen. Men men.
« Senast ändrad: 21 oktober 2020, 21:32:41 av Stefan Sigfrid »

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bosch 3800i Frånluftsvärmepumpar erfarenheter
« Svar #1 skrivet: 17 oktober 2020, 05:44:47 »
Hur hög framledningtemperatur har du och och hör varm är returen?
GÃ¥r cirkulationspumpen? Hastighet?
Är något element varmt?
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Stefan Sigfrid

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bosch 3800i Frånluftsvärmepumpar erfarenheter
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2020, 20:56:02 »
Elementen på nedervåningen blir hyfsat varma men på ovansidan är de kalla så en vän undrade om jag kunde ha luft i elementen på ovanvåningen så jag kollade igen men det har inte kommit in någon luft i dom.

Vi har också diskuterat varför elementen på ovansidan inte får någon värme och han sa bland annat att:

"Det första är nog när cirkulationspumpen inte hinner pumpa runt så man får öka"

Det låter ju rimligt.

Och skulle stämma med vad som händer här: värmepumpen verkar skapa en massa varmvatten och så blir det för varmt för den hinner inte göra sig av med värmen och så blir det det här blockerande larmet. Den verkar slå av temperaturen på framledningsvattnet vid 60 grader eller så. Och inte hittat eller förstått hur man kan öka den gränsen. I värmekurvan finns en 55 graders gräns och det är väl något delta över det värdet varpå larmet går igång.

Men cirkulationspumpen verkar stå på Max. Jag tog nytt kort idag. (Se bild)

Det finns ju också en pump som man kommer åt via användargränssnittet. Den kallas PCO varvtal och först sa installatören att det var den som var cirkulationspumpen. Men den verkade inte påverka hastigheten för varmvattnet genom elementen (jag har ett element som susar högt i vardsagrummet när det går lite fortare med vattnet)
Och sammalunda sa en Johan när det kom två från Bosch. Men jag fortsatte fråga vad pumparna egentligen gör och om det kunde stämma.
Jag hade ju ändrat i den inställningen och det påverkade inte suset i elementet i vardagsrummet. Så till slut sa den andre från Bosch att det finns en pump för elementvattnet till och det är den där gråvita som jag också har på kort. Och när man ändrade där så påverkade det susandet i elementet i vardagsrummet. . .

Så vad den här PCO varvtal egentligen gör vet jag inte. Det hela är faktiskt mycket förvirrande och vare sig bruksanvisningen eller installationsdokumentet hjälper till här.

I och med att det är kallt på ovanvåningen skulle det ju tyda på att det finns potential för värmepumpen att göra sig av med värmen om bara den värmen kunde nå elementen på ovansidan. Och då skulle man kanske slippa de här larmen. Alternativt om man kunde höja gränsen och tillåta varmare vatten innan larmet går.

Kommer ihåg att på den gamla värmepumpen fanns en tryckmätare som inte skulle gå ner för långt. Är det dåligt tryck i systemet? Jag hittade en - se bild.

Det är väl ungefär det tryck som den gamla NIBEn hade?

Så det hela är ett mysterie och varken installatören eller Bosch bryr sig ju om det här verkar det som. Har blivit så trött nu att jag börjat lägga upp videos på nätet. Tex den här:


« Senast ändrad: 21 oktober 2020, 20:58:33 av Bationi »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
Jag tänker att det är viktigt att få en ordentlig injustering av alla strypventiler vid varje radiatorkoppel. När alla element samarbetar så är de ungefär lika varma och temperaturen varierar inte mellan olika rum.
Just nu känns det som värmen genar där vattnet går lättast.

Om man överdriver lite, ett jättevarmt element och resten kalla, det blir man inte nöjd med.

Tror du att det är något du kan lösa själv? Principen bygger på att man öppnar alla justerventiler. Därefter stryper det elementet som är varmast. Tillslut har du tvingat värmen till de elementen som är kalla idag.
« Senast ändrad: 21 oktober 2020, 23:09:44 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!