Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smart Exclusive 12  (läst 2898 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Strape

  • Gäst
Strape
Smart Exclusive 12
« skrivet: 20 mars 2019, 12:52:28 »
Har beställt en Samsung E 12 som jag har tänkt ska monteras ovanför ytterdörren.
Enligt spec. är den 26 cm hög, frågan är: Är det "monteringsytan" som är 26 cm eller från högsta till lägsta punkt?

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1731
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Smart Exclusive 12
« Svar #1 skrivet: 20 mars 2019, 17:28:42 »
Har beställt en Samsung E 12 som jag har tänkt ska monteras ovanför ytterdörren.
Enligt spec. är den 26 cm hög, frågan är: Är det "monteringsytan" som är 26 cm eller från högsta till lägsta punkt?

Sen är frågan om det även måste vara en luftspalt emellan pumpen och taket, för optimal drift, men det är mindre viktigt.

261mm ser pumpen ut att vara från högsta till lägsta punkt, när man tittar i produktbladet.

Hur stor spalt har du?

Strape

  • Gäst
Strape
SV: Smart Exclusive 12
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2019, 07:47:07 »
Eftersom att den är utformad så att den "Lutar" framåt så behövs inte lika stor spalt som vanligt har jag förstått det som, men mitt utrymme är 35 cm om jag salar ner den på dörrfodret, så en spalt på 9 cm kan jag få till.

Men om "monteringsytan" är mindre än 26 cm så tolkar jag bilderna som att jag borde kunna "slippa" sala på, och sätta monteringsplattan precis ovanför dörrfodret och ändå få tillräcklig spalt ovanför.
(installerar inte själv, men tänkte att jag skulle fixa bästa förutsättningarna i förväg)

Strape

  • Gäst
Strape
SV: Smart Exclusive 12
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2019, 08:10:18 »
Jag svarar mig själv nu när den är installerad, om någon annan är intresserad i fortsättningen...
26 cm gäller både för installationsytan och mellan högsta och lägsta punkt.

Mickew

  • Gäst
Mickew
SV: Smart Exclusive 12
« Svar #4 skrivet: 16 december 2019, 16:41:41 »
Hej! Funderar på en sådan och vill sätta den så nära taket det bara går. Fungerar det alltså att trycka upp den helt mot taket och ändå få upp luckan för filtret, d.v.s att den då bara bygger 26,1 cm från taket?

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Smart Exclusive 12
« Svar #5 skrivet: 16 december 2019, 23:02:16 »
Tänk pÃ¥ att det behöver vara lite plats 6-7cm minst till taket om det blir en service pÃ¥ maskinen, annars gÃ¥r chassiet inte att lyfta av och det blir ingen garanti.  .,;-

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!