Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera FTX. Vad göra med källaren?  (läst 4488 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera FTX. Vad göra med källaren?
« skrivet: 01 april 2015, 09:44:19 »
Hej. Har börjat kika runt om att installera FTX i mitt hus med källare.

Om jag bara skulle installera FTX på boplan så skulle installationen kunna bli riktigt bra samt väldigt lätt att göra.
Men om jag skulle även dra ner rör till källaren så skulle det betydlig svårare.
Så min fråga är.
Kan man ha att källaren lever ett eget liv med mekanisk FL genom murstock och tilluft ventiler i källarväggar. Medans man har FTX på boplan? Utan att man rubbar balansen/fördelarna med FTXen?

Det finns dock möjlighet att koppla frånluft i källaren till FTXen. Men tilluften skulle vara svår att få ner.
Kan man ha tilluft genom ventiler i källarvägg fast man har frånluften kopplad till FTXen?
Övriga tilluften till aggregatet skulle jag hämta från vindsgaveln.

SÃ¥ lite fakta.

110 m2 hus från -52 +110 m2 ej bebodd källare.
Lättbetonghus med tilläggsisolerad reglade väggar med panel.
Ej ångspärrat. Men känns hyffsat tät med betongväggarna.
Nya 3 glas fönster.
Bergvärme. Tidigare oljepanna. Murstock kvar med vent kanaler.
Markradon som jag kommer åtgärda i samma veva som vent.

Tack för era expertissvar :)
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

knurr1

  • Gäst
knurr1
SV: Installera FTX. Vad göra med källaren?
« Svar #1 skrivet: 01 april 2015, 10:33:01 »
Jag har ännu aldrig varit med om att det inte går att hitta en väg ner till källarplan,det brukar gå att ta utrymme i en garderob eller bredda med en ny inklädnad i anslutning till en garderob.Klart man kan låta källaren leva ett eget liv men då minskar ju vitsen med hela installationen.Och i dom flesta fall har man ju tvättstuga och nåt mer våtutrymme i källaren så behovet av ventilation finns ju.Sätta separat frånluft blir inte bra ur energisynpunkt.Installerar du FTX ska alla gamla friskluftsventiler sättas igen.Tätar du runt genomföringar i bottenplattan så blir oftast radonet inget problem.Ta hjälp av någon på orten som jobbar med luftbehandling,dom hjälper säkert till med tips.Lycka till

Utloggad R2

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 416
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera FTX. Vad göra med källaren?
« Svar #2 skrivet: 02 april 2015, 11:41:45 »
Jag har ännu aldrig varit med om att det inte går att hitta en väg ner till källarplan,det brukar gå att ta utrymme i en garderob eller bredda med en ny inklädnad i anslutning till en garderob.Klart man kan låta källaren leva ett eget liv men då minskar ju vitsen med hela installationen.Och i dom flesta fall har man ju tvättstuga och nåt mer våtutrymme i källaren så behovet av ventilation finns ju.Sätta separat frånluft blir inte bra ur energisynpunkt.Installerar du FTX ska alla gamla friskluftsventiler sättas igen.Tätar du runt genomföringar i bottenplattan så blir oftast radonet inget problem.Ta hjälp av någon på orten som jobbar med luftbehandling,dom hjälper säkert till med tips.Lycka till

Okej. Jag misstänkte det. Tack för ditt svar och tips. Kruxet är att det är ett betongbjälklag mellan källaren och boplan. Men det får jag lösa helt enkelt.
I och för sig så finns det en variant man kan göra om det går att göra så.
Jag har 4 stycken frånlufts pipor i murstocken som kommer från källaren. Samt en rökanal för gamla oljepannan som inte används. Någon som vet om man kan/får dra spiro i dessa?
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installera FTX. Vad göra med källaren?
« Svar #3 skrivet: 02 april 2015, 20:35:41 »
Så länge du inte eldar i skorsten borde man väl få dra spiro där. Det är inga problem att borra hål i betong bjälklag grejer finns att hyra om du är lite händig. Nu antar jag att du inte har golvvärme där då kan bli lite knas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!