Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?  (läst 6218 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Falken79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Min panna från 2007 har börjat krångla och serviceteknikern säger att jag måste ha ny kompressor, styrkort och expansionsventil.

Finns det ingenstans man kan köpa delarna själv? Montage får gärna en firma sköta men jag vill inte att de ska tjäna pengar på utrustningen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #1 skrivet: 30 maj 2014, 17:19:49 »
Hmmm...
Det finns gott om historier där man bytt ut lite för mycket prylar, så första frågan är hur han kom fram till att alltihop ska bytas ut?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Falken79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2014, 17:26:56 »
Teknikern var här i 15 min enligt min sambo, var själv inte hemma så jag kunde ställa på honom med frågor.

Att styrkortet strular märks genom att pannan startar om direkt man försöker stega runt i meny.
Kompressorn "skrapar" med jämna mellanrum, nån gång i veckan.
Ventilen har jag ingen aning om...

Allt blev än sämre efter att teknikern varit här, nu låter pannan väldigt konstigt var 5:e minut om jag stänger av patronen och bara låter kompressorn jobba.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2014, 18:53:19 »
En ny Nibe 370 får du för 37000 kr vad kostar delarna och jobbet att laga din ? Att koppla in en frånluft vp tar inte lång tid om du är händig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Falken79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #4 skrivet: 30 maj 2014, 21:46:00 »
Hej!

Delar + jobb är ca 15000:-, är inte direkt sugen på att köpa en ny Nibe iallafall...

Finns det ingen som vet var man kan köpa delar? Jag brukar kunna hitta det mesta på nätet men detta kan jag lite för dåligt och hittar inget med mina sökningar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29386
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #5 skrivet: 30 maj 2014, 23:13:23 »
Jag vet ingen som säljer prylarna i nån webbshop.
Enklast är att kontakta ett serviceombud, du kanske får köpa loss prylarna av en sån?

Styrkortet kan du byta själv, inte särskilt svårt.
Det skrapande ljudet är jag däremot fundersam på, missljud i kompressorer brukar normalt vara ihållande då den går.
Men det kan vara fel på expansionsventilen och att det blev värre då teknikern försökte justera den?
Märker du nått samband mellan ljudet och temperaturen på pannan?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2014, 09:48:30 »
Hej!

Delar + jobb är ca 15000:-, är inte direkt sugen på att köpa en ny Nibe iallafall...

Finns det ingen som vet var man kan köpa delar? Jag brukar kunna hitta det mesta på nätet men detta kan jag lite för dåligt och hittar inget med mina sökningar.
Om du inte vill ha en Nibe finns ju Bosch för ca 33000 kr men har tyvärr inga tips vart du kan köpa delar. Fördelen med om samma firma köper delar och lagar är om nått blir fel låter konstigt om vp blev sämre efter kollen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Largion

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #7 skrivet: 01 juni 2014, 00:02:09 »
Jag vet ingen som säljer prylarna i nån webbshop.
Enklast är att kontakta ett serviceombud, du kanske får köpa loss prylarna av en sån?

Styrkortet kan du byta själv, inte särskilt svårt.
Det skrapande ljudet är jag däremot fundersam på, missljud i kompressorer brukar normalt vara ihållande då den går.
Men det kan vara fel på expansionsventilen och att det blev värre då teknikern försökte justera den?
Märker du nått samband mellan ljudet och temperaturen på pannan?

Man kan inte justera expansionsventilen på en F310.

Till Falken
Anledningen att man byter expansionsventilen på en F310 i samband med kompressorbyte är att den kommer med ett torkfilters kit för att svara på frågan om varför den skulle bytas. Och om firman inte kan sälja delar och tjäna pengar på det så kommer de troligen inte göra jobbet eller höja priset per timme så du är medveten om det.
Jag skulle tippa på att kompressorn försöker starta men sitter fast och försöker starta med ca 5 min mellanrum och det kan du enkelt se på kanal 4 och 5 som bör ligga på runt 0-10 grader när kompressorn är i drift.
Om kompressorn ej startar så kommer kompressor lampan fortfarande indikera att den är igång men kanal 4 och 5 visar din inomhus temperatur eftersom det inte blir någon återvinning på din frånluft.

Utloggad bumpac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #8 skrivet: 03 juni 2014, 20:48:52 »
Även om du nu skulle fÃ¥ tag pÃ¥ reservdelarna till din panna skulle du fÃ¥ betala listpriset pÃ¥ delarna vilket du ändÃ¥ kommer fÃ¥ göra om du använder firman  tummenupp sÃ¥ det lÃ¥ter nästan som att du är (ursäkta uttrycket) dumsnÃ¥l i detta ärendet..

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #9 skrivet: 03 juni 2014, 20:55:10 »
Får man tag i delar i nån nätbutik lär dom vara betydlig mycket billigare än listpriset kolla hur mycket det skiljer i pris på helt nya vp men sen beror det på om nån vill installera grejerna och i så fall till vilket pris.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bumpac

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #10 skrivet: 04 juni 2014, 06:39:16 »
Får man tag i delar i nån nätbutik lär dom vara betydlig mycket billigare än listpriset kolla hur mycket det skiljer i pris på helt nya vp men sen beror det på om nån vill installera grejerna och i så fall till vilket pris.
     värmepumpar även annan sak dÃ¥ det är mycket större marginal, pÃ¥ reservdelarna dock är det ingen stor vinst i pengar sÃ¥ dem lär inte säljas under listpris tror jag.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Köpa reservdelar till Nibe Fighter 310P, var?
« Svar #11 skrivet: 04 juni 2014, 07:42:43 »
Jag är övertygad att priserna skiljer sig även på reservdelar till vp liksom det gör på det mesta man köper.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!