Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig fart i golvvärme  (läst 21580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #15 skrivet: 28 november 2013, 22:04:08 »
Det syns inte så bra på bilden, men den är stängd.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #16 skrivet: 29 november 2013, 11:54:40 »
Hej igen,
En liten uppdatering. Det verkar vara dålig cirkulation som är problemet. Det har blivit varmare nere efter montering av motorventiler. (eftersom slingorna stängs rätt ofta uppe och då pumpas mer vatten runt nere)
Hade precis en rörmokare här och cirkulationspumpen "vobblar" en del så nästa steg blir byte av pump.

Sen ska det bli varmt!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #17 skrivet: 29 november 2013, 12:20:51 »
Provade du stänga hela övre slingan med blå eller röda vredet... ? Jag är rätt säker på att det blir bra nere då.

Vilken hastighet kör du cirkulationspumpen i nu? Om inte max, så prova det först.

Golvvärmen och cirkulationspump är väl nästan ny, så att pumpen skulle vara trasig och "vobbla" låter konstigt... (men ju kan vara så förstås ändå).

MEN jag tror det är enklare (och billagare) än så: Vattnet går för lätt genom övre fördelaren så allt vatten går den vägen. Bromsas vattnet däremot lagom i övre fördelaren kommer nedre får värme också.

Alltså: Prova först att det går får värme nedan enligt ovan (med helt stängd övre fördelare).

Sedan: prova stryp övre fördelaren lite grand med blåa eller röda vredet så att det fortfarande kommer vatten dit... men inte ALLT vatten. Då blir det lagom på båda. Tror jag!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #18 skrivet: 02 december 2013, 09:31:05 »
Hej,
Har testat att vrida av nere genom att ställa ner alla rumsgivare uppe. Då stängs slingan alla slingor uppe och vattnet cirkulerar bara nere.
Då blir det bättre nere, men inte helt bra. Dock blir inte returerna märkbart kallare nere så jag tror det ändå cirkulerar för dåligt. Eller så är det något annat fel.
Har rörmokaren här nu och han byter cirkulationspumpen. Det verkar som de satt dit en begagnad pump.... Den ser i alla fall inte speciellt ny ut och den skakar betydligt mer än vad den ska.
Hoppas det hjälper..
/Tim

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #19 skrivet: 03 december 2013, 15:17:05 »
Hej,
Byte av cirk pump gjorde det hela lite bättre, men inte riktigt bra...
Jag lyckades äntligen få tag i de som gjutit & isolerat grunden och fick följande info:
Det ligger mellan 20 och 30 com isolering under grunden, dock är det kantbalkar (även under innerväggar) och dessa är inte isolerade. (Det går tydligen inte). Slingorna ligger med 15 cm mellanrum.
Tipset jag fick var att köpa en shunt till och ha ännu varmare framledning nere. (Har max 46 nu)
Vad tror ni som kan om det?
Som jag förstår det ska golvet aldrig bli mer än 27 grader varmt på ytan. Om man ser så att det uppfylls kan man köra typ 50 grandet i framledning då?
Ytskikt på nedre våningen är blandat klinker och trägolv.

Med vänlig hälsning,
Tim

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #20 skrivet: 03 december 2013, 15:41:30 »
Så vad blev lite bättre nu? Är tempen nere acceptabel, eller vad är skillnaden?

Vilken fart går den nya cirkulationspumpen i?

Nu med nya cirkulationspumpen är det dags att göra/upprepa det jag föreslog tidigare i tråden:
Citera
Har du mätt på golvvärmeslangarna som går ner i golvet? Mätt på framledning och retur på varje individuell slinga/rum. Alltså efter fördelaren. Då vet du om värmen går ut i golvet eller inte.
Du ska ha samma höga framledningstemp på alla slingor. Men du ska ha betydligt lägre retur på alla slingor. Om returen fortfarande är lika varm som framledningen mätt i VARJE SLINGA så går det inget vatten genom slingan. Då är det något fel helt enkelt.

Någon ny shunt förstår jag inte hur det ska hjälpa, menar du kanske en ny cirkulationspump för bara nedervåningen?

Du behöver inte begränsa framledning till max 46 grader i golvvärmefördelaren. Verkar onödigt när du har problem med för kalla golv...
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #21 skrivet: 03 december 2013, 18:30:15 »
Hej,
Det är varmare nere nu, men det kallaste rummet kommer fortfarande inte upp i mer än 19 grader trots att det är varmt idag.
Jag har mätt som du föreslog och efter byte av pump blev returerna kallare en stund så antagligen blev det bättre flöde. Då stängde vi också övre slingan helt.
Dock verkar det som sagt inte räcka.
Tanken med en till shunt är att ha högre framledning nere, vill inte ha högre uppe eftersom golven redan är varma, kanske till och med för varma.
Så det blir isåfall en shunt och en pump till för att separera.

Vet du om oisolerade kantbalkar är en riskkonstruktion?
Tänker på fukt såklart.

Tack för all hjälp!

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #22 skrivet: 03 december 2013, 20:24:51 »
Det ska alltid vara kallare returer i varje slinga hela tiden när värme produceras av värmepumpen. Annars är det inget flöde genom dom som jag skrev förut (och är det inget flöde är det inte konstigt det blir kallt).

Du behöver ingen shunt. Det enda den gör är att blandar kallare vatten till den övre fördelaren. Det kan du göra ändå genom att strypa den fördelaren: Antingen per slinga, ELLER kanske genom att DELVIS skruva igen (strypa) blåa eller röda ratten till övre golvvärmefördelare. Fast jag kan tänka mig det kräver lagom mycket vridning på ratten. Men prova går ju och kostar inget. Stryper du övre fördelade blir det svalare där, och varmare nere eftersom värmen går dit då istället alltså....

Du svarade inte vilken hastighet nya cirkulationspumpen går i?

(Vet inte så mycket om kantbalkar tyvärr, men det kommer nog inte mycket fukt genom plattan, golvvärmen torkar ju upp dessutom)
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #23 skrivet: 03 december 2013, 21:17:45 »
Hej,
Pumpen går för fullt!
Ska prata med min rörmokare om en shunt till eller inte. Han är mer inne på ditt spår med cirkulation. Men han som installerade systemet säger att det måste till högre framledning nere.
Svårt och veta....
Till saken hör att det är gamla fönster, det kan kanske vara så att för mycket värme helt enkelt läcker ut?

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #24 skrivet: 05 december 2013, 11:11:48 »
Ska prata med min rörmokare om en shunt till eller inte. Han är mer inne på ditt spår med cirkulation. Men han som installerade systemet säger att det måste till högre framledning nere.
Svårt och veta....
Jag gissar att 46 (typ) grader framledning som du verkar ha nu räcker. Gör så här för att veta:
1. Stäng helt övre fördelaren så att all värme går BARA till nedervåningen.
2. Vänta. Känn då och på rören för att säkerställa att all värme verkligen går ner. Andra rör ska vara kallare. Följ värmen och kolla att returerna blir kallare. Kolla också varje slinga enligt vad jag skrev förut. Du måste veta var värmen tar vägen för att förstå vad problemet är.
3. Vänta ett dygn. Golvvärme i betong är långsamt.
4. Nu kommer det vara kallare uppe så klart. Men nere gissar jag också att det är varmare eller till och med för varmt. Om så är fallet är problemet cirkulationen; att för mycket av värmen går upp. Ordna det med strypning uppe som jag skrev förut.

En shunt som sänker tempen till övre fördelaren behövs bara om det behövs så olika framledning att du inte kan ordna fördelningen av temperaturen genom strypningar på övre fördelaren utan att golven blir ojämnt varma (för stor skillnad mellan framledning och retur på slingorna uppe gör att slingan är varm i början med kall i slutet vilket känns på golvet som ojämn temp).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #25 skrivet: 07 december 2013, 13:39:05 »
Tack!
Återkommer, rörmokaren kommer på måndag.
Han ska installera motorventiler på nedre fördelare, men jag ska även be honom att testa enligt din instruktion.


Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #26 skrivet: 10 december 2013, 14:37:05 »
En relaterad fråga, fick precis reda på att slingorna nere ligger i eps (inte över som är normal vad jag förstår)
Varför det är gjort så vet jag ej, det var killen som installerat värmepumpen som sa det. (inte samma firma som la rören)
Det kan ju förklara varför framledning och retur är varma fast golvet inte blir så varmt.
Vad säger ni om det, kan man ha så? Det blir ju en enorm tröghet i golvet såklart.
Det finns isolering under eps:en.
Väntar fortfarande på effekten av mer cirkulation nere, återkommer i den frågan.
Mvh,
Tim

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #27 skrivet: 11 december 2013, 23:14:24 »
Tycker att du har en otroligt hög framledning för att vara golvvärme. Både jag och min farsa har samma framledning vid samma utetemperatur (runt 0 har vi 26-27 grader). Han har ett 30 år gammalt hus med 50mm isolering under plattan och golvvärme ovanpå (och där känns det att det är aningen kallare, brukar vara ca 18-19) medan det på övervåningen brukar ligga runt 21.

Kan det inte vara så att golvvärmen är urfräst ur eps? Den ligger ju då ganska långt ned, antar att det är 10cm med betong ovanpå? Inte kan dom väl ha stängt in slangen mellan eps skivor?

Känner du ingen som har en värmekamera så går det lätt att se om och var golvet blir varmt?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #28 skrivet: 12 december 2013, 10:33:15 »
Som jag fattat är det eps bruk som slingorna har gjutits in i.
Helt sjukt, fattar inte hur man kan göra ett sånt fel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #29 skrivet: 12 december 2013, 10:51:16 »
Vad är EPS-bruk?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!