Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig fart i golvvärme  (läst 21480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tim_S

  • Gäst
Tim_S
Dålig fart i golvvärme
« skrivet: 27 november 2013, 12:45:18 »
Hej,
Jag har precis flyttat in i ett nytt hus. Det finns en luft / vattenpump installerad och golvvärme i både nedre och övre plan. Nu när det börjat bli kallare märker jag att golvvärmen i nedre plan (det är sutteräng) har väldigt låg effekt.
Det "konstiga" är att både framledning och retur är ordentligt varma. Temperaturen på framledning är hela 46 grader vilket jag förstått är högt.
Vad kan det bero på att golvet känns kallt på nedre plan? Enligt huset förra ägare är det isolerat under grunden och det ska ligga tillräckligt många slingor i golvet.
Dock är det gamla fönster som bör bytas. Men, jag tycker golvet borde kännas varmare även fast en del värme försvinner ut genom dåliga fönster.
Vidare tänkte jag att det kan vara dåligt isolerad grund, men då tycker jag returerna borde kännas kallare....

Lite övrigt info:
Det finns en shunt som täcker både övre och nedre slinga, vidare har jag testat att vrida av nästan helt på övre slingan och vridit på fullt nere. (utan märkbar skillnad nere)
Golven är gjutna och ytskikt är blandat trä och klinker. (men inte ens klinkergolven känns varma på nedre våningen)
På övre våningen blir golven varma.

Något som har någon idé vad det kan bero på?
Har funderat på om man skulle ha en shunt till för att kunna ha olika framledning uppe och nere, men jag kan ju ändå knappast köra högre än 46 grader. Eller kan man det?

Tacksam för svar.
Mvh,
Tim


Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #1 skrivet: 27 november 2013, 13:14:04 »
(Golven känns inte nödvändigtvis varma i ett nytt hus. Dom känns snarare bara "inte kalla". Det räcker ändå för att hålla värmen i rummen. Men det verkar ju vara olika på dina olika våningar så dina frågor beror nog inte på detta.)

Har du en golvvärmefördelare för båda våningarna, eller har du två?

Mät temperaturen på dom inviduella rören i varje slinga. Dvs både framledning och retur-rör. Hur är temperaturerna där? Detta ger dig info om vattnet cirkulerar i slingorna.

Har du en bypass i golvvärmefördelaren? Det är ett rör/slang mellan framledning och retur som så att säga kortsluter så att värmen tar en genväg istället för att gå ut i golven. (Bypass installeras om man har termostater som stryper alla slingor för att inte cirkulationspumpen ska pumpa mot stängda ventiler). Kan du strypa eller stänga bypassen, så gör det för att se om det blir skillnad... (men gör du det permanent så se till att ta bort motorventil/termostat på en slinga).

Du kan alltid ta några bilder och lägga hit (men du kanske måste registrera dig först?).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #2 skrivet: 27 november 2013, 14:27:56 »
Hej,
Tack för svar. Förlåt, det är inte ett nytt hus, bara nytt för mig.. :-)
Huset är nyrenoverat och golvvärmen är installerad tidigare i år.
Det är ett gammalt hus, byggt 39.

Jag har två fördelare, en för varje våning.
Det finns en bypass på varje fördelare och båda är stängda.

Just nu är det 18 grader nere, givaren står på 20 och framledning är 46 grader och retur är 46 grader.

Mvh,
Tim



Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #3 skrivet: 27 november 2013, 14:32:55 »
Har du mätt på golvvärmeslangarna som går ner i golvet? Mätt på framledning och retur på varje individuell slinga/rum. Alltså efter fördelaren. Då vet du om värmen går ut i golvet eller inte.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #4 skrivet: 27 november 2013, 14:54:42 »
Hej,
Har inte mätt exakt, bara med handen och alla slingor känns lika varma både på framledning och retur.
Dock kan det såklart ändå skilja några grader.

Det finns en display på pannan som talar om vilket temp som går ut och vilken som kommer tillbaka, den står nu på 46/46. Dock har returdelen stått klart lägre ibland om vi vädrat eller haft öppet. (exempelvis då vi böt ytterdörr). I dessa fall har jag känt att returerna varit klart kallare.

Har haft en rörmokare här som kollat på det och han tycker också det är märkligt men jag har inte fått något svar än om vad han tror problemet är. Det är inte han som installerat systemet så han får "forska" lite i det nu eftersom jag inte fått med någon dokumentation kring det. (förutom manual till luft / vatten pumpen)

Vad jag kan tänka mig är dåligt isolerad grund (vet att de har isolerat, men inte hur mycket), för lite slingor eller dålig cirkulation.
Men, jag är nybörjare inom detta så jag har ingen aning om hur man kan utesluta det ena eller andra.

Mvh,
Tim


Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #5 skrivet: 27 november 2013, 15:03:15 »
Konstigt att slingorna känns lika varma i båda ändar. Även med den bästa isolering mot marken borde tempen sjunka när vattnet går genom slingan. Sc:,h

Alltså undrar jag om det verkligen går något vatten där... Kanske slingorna ändar bara värms upp av det varma vattnet i fördelaren, men att inget cirkulerar genom slangarna.

Hur är det med cirkulationspump för den golvvärmefördelaren med problem? Är den igång, funkar den?
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #6 skrivet: 27 november 2013, 15:19:38 »
Jo, det är konstigt :-)
Det finns en cirkulationspump och den låter iaf. (alltid något)
Kan det vara dålig cirkulation så att vattnet går så sakta så att det värms upp igen när det går in under det varma golvet i pannrummet?
Som sagt, jag kan inte detta så jag måste gissa..
Någon cirkulation måste det vara, annars skulle det vara mycket kallare på nedervåningen.
Hara bara golvvärmen, inga radiatorer.


Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #7 skrivet: 27 november 2013, 15:29:53 »
Du har bara en cirkulationspump men två golvvärmefördelare? Kan hända går vattnet mycket lättare genom ena (övervåningen) så att allt vatten går dit. Nästan inget cirkulerar då genom nedervåningens... bara så mycket så att du ser att det blir 46 grader, men inget som går genom slingorna.

Du skulle ju kunna stänga av hela övervåningens fördelare och se vad som händer... (det brukar finnas avstängningsventiler i tilloppet och returen).

Men kanske först: Är slingorna i bottenvåningen öppna? Dom är inte helt strypta av termostat och motorventil, eller av reglerskruvarna som finns för varje slinga? (kanske bäst att vara säker på detta först).

Du kan också fota bilder så man ser hur dom olika fördelarna och shunten, samt cirkulationspump är kopplade...
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #8 skrivet: 27 november 2013, 15:44:22 »
Hej,
Ja, det är bara en cirkulationspump så det du säger låter rimligt. Tycker det känns mest troligt att det är dålig cirkulation.
Jag är säker på att slingorna nere är fullt öppna, har haft en rörmokare som hjälpt mig.
Har även provat att stänga slingorna uppe helt, men inte så länge. Egentligen borde man väl göra det ett dygn eller något, men då blir det så kallt uppe...

Ã…terkommer med bilder.
Tack så mycket för svaren! Du kanske är något på spåret!

/Tim



Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #9 skrivet: 28 november 2013, 15:00:02 »
Hej,
Här kommer bilder på fördelare, pump och shunt.
Vet inte om det hjälper något.
Har börjat en installation av motordrivna ventiler & rumsgivare på en övre slingan för att kunna ställa in värmen i varje rum. Ska göra det på nedre slingan också. Dock spelar det nog mindre roll nere eftersom det är kallt trots alla slingor står på max som sagt innan.

Mvh,
Tim


Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #10 skrivet: 28 november 2013, 15:32:11 »
Du kan prova stänga av hela övre fördelaren med röda och blå rattarna till höger om den. Se om det påverkar flödet i undre fördelarens slingor...

Om inte vatten börjar flöda dÃ¥ (och returen i varje slinga blir märkbart kallare, det borde hända mer eller mindre direkt), sÃ¥ undersök hur rören gÃ¥r till vänster om fördelarna; jag förstÃ¥r inte riktigt vad det är för rör där?  Sc:,h (Men det kanske nÃ¥n annan gör!)  En bypass gÃ¥r väl normalt sett mellan tillopp och retur, men pÃ¥ dina bilder verkar rören gÃ¥ mellan de olika fördelarna, och sÃ¥ vidare ut till vänster ur bild nÃ¥nstans? (kanske en ny bild vore bra!  tummenupp )
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Huddinge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 360
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #11 skrivet: 28 november 2013, 20:31:36 »
Finns det någon anledning till att en del adaptrar till motorventilerna är vita, medan andra är röda? Är de olika?
Nibe 1215-7 drifttagen 2007-02-14. 165 m aktivt hål. Litet 50-talshus 2x75 kvm sö Stockholm. Tidigare ca 28 000 kWh inkl allt även uh-värme till 40kvm fristående garage.
I medeltal under 10 år:
Värmepump: 4600 kWh/år
HH-el: 4000 kWh/Ã¥r
Garage: 900 kWh/Ã¥r
Antal starter: 11,5/dygn

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #12 skrivet: 28 november 2013, 20:56:35 »
jag förstÃ¥r inte riktigt vad det är för rör där?  Sc:,h (Men det kanske nÃ¥n annan gör!)

Kan det vara påfyllningen?
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad Tim_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #13 skrivet: 28 november 2013, 21:02:52 »
Hej,
Här kommer en bild till vänster:
Det är påfyllningen som jag fattar det.
Ska kolla med rörmokaren om det är olika modeller på motorventilerna, men jag tror inte det.
Tack för tipset om avstängning Erik! Ska testa det.

/Tim
« Senast ändrad: 28 november 2013, 21:09:04 av Tim_S »

Utloggad Fredrik567

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dålig fart i golvvärme
« Svar #14 skrivet: 28 november 2013, 21:53:28 »
Det är inte så att den nedersta kulventilen med svarthandtag på sista bilden är öppen? Det skulle "kortsluta" nedre fördelaren.
Viessmann Vitocal 300-G 10kW, Thermia WT-T300 beredare, eget styrsystem byggt på Siemens S7-1200 plc. Detta värmer en 1½-plansvilla från 1964 på 230 kvadrat inklusive ovanmarkspool på 17m³ (sommartid) och en badtunna (året om) i Karlstad. Energi tas från borrhål 2x 82m och luftkollektor (Utedel från Thermia Atria).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!