Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lägsta temp i ett förrÃ¥d utan risk för skador/mögel etc.  (läst 8499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Snåliss

  • Gäst
Snåliss
Lägsta temp i ett förråd utan risk för skador/mögel etc.
« skrivet: 22 december 2011, 16:36:28 »
Tjena ni verkar ha bra koll på detta forum så jag channsar med en fråga och hoppas på massa bra svar :)

Har ett garage på 60m2 som är mycket dåligt isolerat med golvärme :)

ovanpå garaget har jag ett förråd där jag förvarar div gamla möbler kartonger skråp o kläder etc i.

Uppvärmningen sker från garaget då värmen stiger upp till förrådet (golvet/taket) oisolerat.

Har kollat i ca 2 månader har nu ca 8grader i garaget (grundvärme) och ca 6grader på loftet.

Har mätt relativa fuktigheten och den pendlar mellan 45-55%

Klarar sig mina saker kan jag sänka tempen mera? (snål som man är :))

Kan jag ha 2+ där och det är lungt och ca 4 i garaget om jag ligger runt 50% i relativ luftfuktighet.

Det är dyr att värma bara till +8

Antar att jag spara ganska mycket energi om jag sänker tempen mera.


/Snåliss


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Det viktigaste är nog ventilationen inte värmen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Snåliss

  • Gäst
Snåliss
SV: Lägsta temp i ett förråd utan risk för skador/mögel etc.
« Svar #2 skrivet: 22 december 2011, 16:57:28 »
Saknar vent (självdrag) antar ett det funkar borde vara safe om man inte har för hög luftfuktighet+

har läst på om krypgrunder och om jag inte fattat fel så är det safe i en grund om ex temp +4 och relativ luftfuktighet underskrider 70%

Då borde det vara snarlikt i ett förråd?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det är som du skriver relfukten som man ska ha koll på.
Antingen så värmer man eller så sätter man dit en avfuktare.
Kondensavfuktare funkar sämre ju kallare det är, sorptionsavfuktare drar mer ström men värmer dessutom utrymmet.

Jag tror du kan köra med 70% som maxvärde på relfukten.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Finnen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Korsholm/Finland
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Fredrik bloggar om foto
brukar man inte säga att minst 5 ºC om man har på värmen, annars ingen värme alls?
135 kvm enplanshus och garage 40 kvm (direktel) byggt 2010-2011. Nibe 1245-6,137m borra, iilto 430 FTX och 2700 kg eldstad. Led belysning till 95%. 2 vuxna och 2 barn.
Förbrukning 2010: 9357
Förbrukning 2011: 6707
Förbrukning 2013: 9842
Förbrukning 2014: 10843

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!