Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tillräcklig kvalite´pÃ¥ insatsrör  (läst 6564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« skrivet: 07 augusti 2011, 08:57:45 »
Hi
Har beställt en större kamininsats av Mygind design, kommer montera en rostfri insats i skortsenen , dels för att förenkla montering ( så hög öppenspiskåpa att jag inte når upp med händerna ordentligt där ev fast rökrör ska muras fast) men oxså för att förebygga förbränningsgas läckage i pipan. Billigast blir det att köpa på Soliduct, men deras insatsslangar är rullade av 0.12 mm rostfri plåt, vilket känns väl klent. På den lokala kaminfirman rekomenderar de superfelx slang rullad av 0.20 mm plåt, blir ca 1500 dyrare, så ingen jätteskilnad. Planerar att elda några kubik/år för att kapa elförbrukningen då det är så kallt att patronerna måste in och stötta.
Någon som känner till Soliducts slang, tål den sotning ordentligt och att gå fritt mellan kaminen och rökkanalen (ca 70 cm) utan läckage. eller ska man gå på den lite dyrare slangen?

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #1 skrivet: 08 augusti 2011, 11:12:38 »
jag är ingen "kaminkille" men jag är i tagen att själv dra upp insats i skorstenen.
Jag är bekant med en sotare som menar att om man bara ströeldar så krävs det mer av skorstenen än om man eldar alltid så jag skulle nog gå på den lite dyrare modellen.
Sotaren dömde ifs ut allt vad flexslang hette och förespråkade högljutt cortenrör som enda tänkbara, men det är ju liiite svårt att få in det i en befintlig skorsten...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Jens J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2011, 20:38:31 »
Jag ska också ha inn ett insatsrör i skorstenen men jag lämnar bort jobbet.
Det ska tydligen vara 30års garanti på det röret som jag ska ha inn men skorstensgubben
sa aldrig vad det var för tillverkare. Skriver igen när jag vet märket på det.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2011, 07:07:30 »
Det lutar nog åt den bättre kvalite´n. Jens skriv gärna vilken typ/namn du sätter in.
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Jens J

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2011, 22:17:19 »
Nu har jag fått mitt rör installerat. NSP Superflex är det och det är 30års materialgaranti på det.

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #5 skrivet: 25 augusti 2011, 18:40:39 »
Återkom gärna med lite åsikter om insatsen, jag sneglar åt en vattenmantlad insats från mygind med.

/M
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #6 skrivet: 25 augusti 2011, 20:28:08 »
Hi
Insatsen står på uppfarten, måste bara hitta hjälp att bära in den (162 kilo), NSP ovalflex 115 * 170 beställt, så det blev den bättre kvaliten, får den i nästa vecka, sen är det bara att installera, återkommer med hur insatsen fungerar, men tittar man på den ser den ytterst rejäl ut, avgsspjället är en gjuten historia med ca 15 mm tjocklek på mitten, på polska insatser ser de ut att vara stansad plåt, allmänt gediget intryck.

mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #7 skrivet: 26 augusti 2011, 12:33:26 »
VadÃ¥ hjälp att bära in den? Är väl bara ta i lite grann  *roflmao*

Ju mer jag tänker på det desto mer kanske jag är i samma sits, jag har en gammal skorsten från källaren där det nu står en pelletskamin. Skorstenen går över nock så bör inte vara nåt problem med det om jag ska ha ved men det spelar väl ingen roll vad det står för rökrörsdiameter på eventuell instats. Man gör bara som du och pillar upp ett rör i skorstenen. Men vad händer om jag redan har ett från pelletskaminen som då blir för litet, bara montera ner det och köpa ett nytt eller går det att sätta nån form av omkoppling så jag får dit den nya instatsen? Är rätt dålig affär med pellets, speciellt luftkamin då man har gratis ved liggandes på gården :(
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #8 skrivet: 28 augusti 2011, 11:40:10 »
Hi

går säkert att hitta en övergång, kolla tex på www.nspab.se
Men pelletskaminer har ju ofta ej så hög maxeffekt, och klarar sig därför med rätt små rökrörsdiametrar, så en vedinsats kanske behövver större (om den har hög maxeffekt).
Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #9 skrivet: 25 september 2011, 12:33:45 »
Nu har jag kört ett par brasor i insatsen (dock har inte sotarn varit här ännu, så jag får försöka hålla mig från fler tills installationen godkänd, insatsen börjar se använd ut).

MYGDESIGN insatsen verkar fungera utmärkt, ganska stor värmetröghet, lätt-tänd, går att elda med måttlig storlek på brasan utan att de brinner dåligt, ska jag anmärka på något är det att asklådan skulle vara större, så den tog all aska, nu tar den bara den delen som trillar ner på de första rostret, ovan detta ligger ett andra roster/vedhållare vars syfte är att luftspola främre glaset så de inte sotar ner (sidoglaset får ingen luftspolning och kommer nog snabbt bli sotat ser det ut som), men det gör oxså att de mesta av askan stannar ovanpå denna vedhållare, och måste tas bort med skopa.
Nu har jag byggt ett litet regnskydd för veden som kommer nästa vecka (bara 2 kubik, så mistänker att de tar slut snabbt) sen får man elda med dyr-loggs (enligt inst. boken får man ladda 50% med loggs)
Mvh
/Svante

110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #10 skrivet: 25 september 2011, 17:13:07 »
Vilken kamin köpte du på mygind? Har själv köpt deras aquaflam. Ska bli spännade till vintern. Har eldat några gånger och det verkar lovande. Har en energimätare inkopplad och jag snittar 8-9 kWh till tanken. Vid större inlägg och det brinner bra är man uppe på 13-16 kWh till vattnet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Luring2

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 191
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #11 skrivet: 25 september 2011, 19:13:33 »
Hi

MDOLI18KW/L Fireplace insert 18kW WS, alltså ej vattenmantlad. har öppen planlösning och tänker inte ha vedeldningen som huvudsystem. så det är en kombination av myseldning och stöttning när kylan tränger på.
Mycket nöjd med kvalitetskänslan på insatsen, tänkte först köpa en pols på KOTLY, men är nu glad att jag la till några tusen och köpte på MYGIND.

Mvh
/Svante
110 m2 + 110 m2 källare (till 75% uppvärmt) i huddinge, 2 ME Q630 (FD25VABH) L-L + Panasonic 9 kv(1fas) kW L-V + handöl 42 kamin + braskamin i källaren(används ej) Systemair 400 DC TFX, samt fritidshus 60 m2 med Toshiba RAS 13 ND i nykvarn (med +10 underhållningsvärme på vintern)

Utloggad Micke_80

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 273
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #12 skrivet: 26 september 2011, 13:42:17 »
Låter som att dom är bra då, om askan är det största problemet så duger det åt mig.
Vilken har du Henke som har upp mot 16kw på vattnet? 24kw antar jag?
Brukar ju ofta vara glädjeeffekter dom uppger och man har hellre för mycket än för lite på vattnet då det e -35 ute. Så har du mätt upp 16kw duger det gott.
2*122kvm villa + 30kvm garage i Rosvik, Norrland.
2x luft/luft värmepumpar (AVT he9dke och en nocria 14), 1 quadrafire castile pelletsinsats och lite direkt el vid behov.

Elförbrukning 2003 48000kwh, 2009 26000kwh, 2011 21770kwh, 2012 10000kwh :>

Jörgen Eriksson

  • Gäst
Jörgen Eriksson
SV: Tillräcklig kvalite´på insatsrör
« Svar #13 skrivet: 10 april 2012, 14:16:15 »
Hej
Vill bara infoga att tjockleken på insatsröret har ingen betydelse mer än när man installerar röret. Är det tjockare så kan man vara mer vårdslös annars spelar det ingen roll för livslängden. Dessutom så håller de hur länge som helst, jag har inte hört talas om några problem vid vanlig torr eldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!