Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur hitta övertäckt ventilationsöppning?  (läst 1491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus-e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
Hur hitta övertäckt ventilationsöppning?
« skrivet: 31 januari 2009, 10:33:56 »
Den förre ägaren av min fastighet har täckt över ventilationsöppningar (som via någon typ av kanaler i väggen leder till en ventilationspipa i skorstenen) med gipsplatta + tapet och trist nog inte markerat var de satt.
Jag skulle vilja förbättra ventilationen och därför behöva hitta och öppna upp dessa öppningar igen. Jag har inga ritningar som visar detta med någon precision. Jag vet dock på typ en 1.5 meter i sidled och 0,5 meter i höjd var de bör finnas...

Då det inte är något fel på tapeten vill jag inte perforera väggen med borrhål (vet för övrigt inte om det är så lätt att känna om jag hittat ett tomrum i väggen eller en ventilationsöppning om jag skulle borra ett antal hål?).

Någon som haft detta problem eller har några bra förslag?

Min enda tanke vore om det kan gå att mäta någon svag skillnad i temperatur på väggen över öppningarna om man hade en känslig termometer (eller se det med en värmekamera - en sådan är väll svindyrt att hyra antar jag?)...

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Hur hitta övertäckt ventilationsöppning?
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2009, 10:58:39 »
Jag hade samma problem. Tog en gammal dammsugare som kunde blåsa (borde även gå suga) och kopplade till en 12 m slang. Skickade ner slangen i kanalen och satte på dammsugaren och kunde med dammasugarljudets hjälp lyssna mig till var den övertäckta ventilationsöppningen fanns.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Hur hitta övertäckt ventilationsöppning?
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2009, 11:02:10 »
Ta en tumstock och mät på en befintlig ventil hur den är placerad från innertaket, mät sen den exakta mittpunkten från ventilen till innertaket, sen tar du samma tumstock och knackar med denna försiktigt utmed hela väggen på det avstånd från taket som den befintliga hade, du lär höra på ljudet var denna är.

Nästa tips är en mycket stark magnet som du drar över gipsplattan på samma höjd som de befintliga ventilerna har, till 99% sitter metallramen kvar bakom gipset och då känner du på magneten när du kommer på den. Är du osäker tar du en bit gipsplatta och håler denna över en befintlig ventil och drar med magneten så känner du hur ventilen kommer att påverka magneten.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad magnus-e

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Hur hitta övertäckt ventilationsöppning?
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2009, 15:39:45 »
Tack för förslagen. Att föröska knacka har jag redan prövat och i vart fall i mina öron hörs igen skillnad (det är inte en massiv betongväg). Men det där med att göra oljud i ventilationspipan eller använda en magnet lät som en möjlighet  :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!