Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 26 april 2016, 21:58:26 »

Tack alla för att ni tagit er tid att hjälpa till på vägen mot en mer lagom värmepump. Jag kommer att börja plocka in offerter i dagarna och återkommer med hur det hela slutar.

/Andreas
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 26 april 2016, 21:56:38 »

Han skrev i första inlägget:

Att sänka den ytterligare är nog inte rätt väg. Returtempen är bara några grader varmare än rumstempen. Går värmepumpen hela dygnet utan att stanna när det är kallt?

Yes, den går för fullt mest hela tiden. Balanspunkten verkar ligga kring 6-8c. Där omkring så måste pumpen således gå för fullt för att klara att hålla inställd kurva som för övrigt inte är speciellt aggressivt inställd.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 26 april 2016, 21:54:12 »

Om du klickar på rätt ställe så kan du ange exakt vilka olika material och dess tjocklekar huset är byggt av och räkna ut medel U-värde för de olika delarna av huset. Med hjälp av arean på varje del kan man sen ganska exakt räkna ut vilken effekt huset kräver vid en viss inne- och utetemperatur.

DEr måste jag ha missat. Får kika på det igen!
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 26 april 2016, 21:53:09 »

Vi kan konstatera att 8 kW är förlite.

Men för att distribuera värmen behöver kanske ditt radiatorsystem kompleteras?
Värmepumpar ger nämligen bättre verkningsgrad och högre effekt vid lägre framledningstemperatur.
Det kan ge upp till 20 % mer effekt vid en lägre framledning.

Sedan måset du få upp Brine temperaturen antingen med att borra nya hål eller gräva ner jordvärmeslang. Höger brine temperatur ökar också pumpens effekt.
 
Jag skulle säga börja med de två åtgärderna de är bra för alla framtida värmepumpslösningar.

Tack för tipsen. Vi behöver dock göra hela installationen i år med anledning av ROT.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 26 april 2016, 21:51:28 »

Det er mulig. Da ville jeg isolert boligen i sommer, og montert frekvensomformer dersom du fremdeles ikke fikk varmen opp i ditt hus.
I vinter har jeg ikke hatt ett eneste tilslag fra mine el.kolber.

Gott att höra att du verkar ha fått till isoleringen väl:)
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 26 april 2016, 21:50:07 »

8 kW effektbehov vid +10 låter lite väl mycket. Om nu brinen är på minusgrader så blir väl den reella effekten mindre.

Man kanske kan jämföra effektbehoven för våra hus eftersom båda ligger i Göteborg. Mitt hus är en tvåfamiljsvilla från 30-talet utan isolering i väggarna (10 cm träplank), 20-25 cm isolering i taket, tvåglasfönster och självdragsventilation. Källare, våning 1, våning 2 är 309 kvadrat sedan är det en inredd vind på 60 kvadrat och kallvindar. Snittförbrukningen de senaste fyra åren är 35 000 kWh och beräknat maxeffektbehov 16,2 kW. Det värms upp av en Nibe 1255 16 kW och den gick mig veterligen inte på max i vintras.

Tack! Det var bra att få ett liknande referenshus. Precis som du säger så borde våra hus inte vara helt olika. När jag kikar på pumpen en dag som denna då det var +8c så klarar pumpen precis att leverera den framledning som kurvan vill ha. Antagligen är det som du skriver att pumpen inte levererar riktigt 8 kW eftersom energibrunnen är underdimensionerad och brinen är -2C in och -5c ut.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 26 april 2016, 21:46:38 »

Ok, inte så mycket uppgifter att gå på. Finns också en tumregel som säger att värmebehovet är ca 70 W/m2 i genomsnitt. I detta fall med ett äldre hus utan tilläggsisolering förmodligen drygt detta. Säg 75 W/m2 så blir max effektbehov omkring 22,5 kW. Numera får en värmepump gärna ge närmare 100% effekttäckning. Tycker nog att 17 kW värmepump låter något liten även om den är bra men det tål att räkna på. Försök att ta in offerter också i ett par olika effektklasser. Obs! också att el-abonnemang och serviskabel kan påverkas om man tidigare klarat sig med att elda i kakelugnarna och det åtminstone delvis varit låg inomhustemp.

Tack för tipset! Jag ska gå vidare och ta in offerter och se efter med entreprenörerna har att föreslå.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 25 april 2016, 19:33:56 »

Samma flöde? det borde väl regleras så att det blir större flöde till det djupare hålet, så att deltat blir lika?
Jo, menade så men det blev lite fel...  a:gl
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 25 april 2016, 19:25:28 »

Samma flöde? det borde väl regleras så att det blir större flöde till det djupare hålet, så att deltat blir lika?
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 25 april 2016, 18:53:11 »

Hur fungerar det att parallell koppla två borrhål? Måste hålen vara lika djupa eller kan det ena vara 117m och det andra 200m ? Sedan flödesjusterar man in hålen så att båda har samma flöde?
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 24 april 2016, 15:53:13 »

Men för att distribuera värmen behöver kanske ditt radiatorsystem kompleteras?
Värmepumpar ger nämligen bättre verkningsgrad och högre effekt vid lägre framledningstemperatur.
Det kan ge upp till 20 % mer effekt vid en lägre framledning.

Han skrev i första inlägget:

Framledningsmässigt så orkar den prestera dryga 30c fram och kanske 6-8c lägre tillbaka utan tillskott en dag med +5c ute.

Att sänka den ytterligare är nog inte rätt väg. Returtempen är bara några grader varmare än rumstempen. Går värmepumpen hela dygnet utan att stanna när det är kallt?
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 23 april 2016, 14:09:50 »

Jag provade att göra energiberäkning på länken men tyvärr passade mitt hus inte in i mallen. Energideklarationen säger ca 20 000 kWh men då bodde det väldigt mycket folk i huset, man stödeldade och hade ändå väldigt kallt. Tyvärr är den mao inte relevant.

Om du klickar på rätt ställe så kan du ange exakt vilka olika material och dess tjocklekar huset är byggt av och räkna ut medel U-värde för de olika delarna av huset. Med hjälp av arean på varje del kan man sen ganska exakt räkna ut vilken effekt huset kräver vid en viss inne- och utetemperatur.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 23 april 2016, 06:55:03 »

Vi kan konstatera att 8 kW är förlite.

Men för att distribuera värmen behöver kanske ditt radiatorsystem kompleteras?
Värmepumpar ger nämligen bättre verkningsgrad och högre effekt vid lägre framledningstemperatur.
Det kan ge upp till 20 % mer effekt vid en lägre framledning.

Sedan måset du få upp Brine temperaturen antingen med att borra nya hål eller gräva ner jordvärmeslang. Höger brine temperatur ökar också pumpens effekt.
 
Jag skulle säga börja med de två åtgärderna de är bra för alla framtida värmepumpslösningar.
Skrivet av: Per O
« skrivet: 22 april 2016, 15:02:36 »

Jag gissar på att ditt hus är bättre isolerat än mitt;)

Det er mulig. Da ville jeg isolert boligen i sommer, og montert frekvensomformer dersom du fremdeles ikke fikk varmen opp i ditt hus.
I vinter har jeg ikke hatt ett eneste tilslag fra mine el.kolber.
Skrivet av: FG
« skrivet: 22 april 2016, 13:12:21 »

Thermian går inte riktigt på full effekt vid +10. Det är såklart kallare om nätterna men då dagsmedeltemperaturen ligger på knappa  +10C så får den arbeta nästa fullt ut. Kanske behöver en ny pump vara 3 ggr större för att klara behovet fullt ut då? Jag tänker att den sista effekten tas med elspetsen eller är jag fel ute? Thermia har en 17 kW inverter som kanske kunde räcka om man spetsar när det är som kallast?
Jag provade att göra energiberäkning på länken men tyvärr passade mitt hus inte in i mallen. Energideklarationen säger ca 20 000 kWh men då bodde det väldigt mycket folk i huset, man stödeldade och hade ändå väldigt kallt. Tyvärr är den mao inte relevant.

8 kW effektbehov vid +10 låter lite väl mycket. Om nu brinen är på minusgrader så blir väl den reella effekten mindre.

Man kanske kan jämföra effektbehoven för våra hus eftersom båda ligger i Göteborg. Mitt hus är en tvåfamiljsvilla från 30-talet utan isolering i väggarna (10 cm träplank), 20-25 cm isolering i taket, tvåglasfönster och självdragsventilation. Källare, våning 1, våning 2 är 309 kvadrat sedan är det en inredd vind på 60 kvadrat och kallvindar. Snittförbrukningen de senaste fyra åren är 35 000 kWh och beräknat maxeffektbehov 16,2 kW. Det värms upp av en Nibe 1255 16 kW och den gick mig veterligen inte på max i vintras.



Skrivet av: Josth
« skrivet: 22 april 2016, 13:01:24 »

Ok, inte så mycket uppgifter att gå på. Finns också en tumregel som säger att värmebehovet är ca 70 W/m2 i genomsnitt. I detta fall med ett äldre hus utan tilläggsisolering förmodligen drygt detta. Säg 75 W/m2 så blir max effektbehov omkring 22,5 kW. Numera får en värmepump gärna ge närmare 100% effekttäckning. Tycker nog att 17 kW värmepump låter något liten även om den är bra men det tål att räkna på. Försök att ta in offerter också i ett par olika effektklasser. Obs! också att el-abonnemang och serviskabel kan påverkas om man tidigare klarat sig med att elda i kakelugnarna och det åtminstone delvis varit låg inomhustemp.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 22 april 2016, 12:04:10 »

Om Thermian går med full effekt 8 kW vid +10 °C innebär det lite grovt räknat att det krävs 3,5 ggr så mycket effekt vid -15 °C ute, dvs ca 28 kW. Då blir det någon modell av fastighetsvärmepump och flera borrhål som behövs, dvs en riktigt stor investering. Tänker på NIBE F1345 24 kW eller motsvarande hos andra tillverkare. Blir minst 2 nya borrhål till förutom det gamla. Bäst att ta fram en energiberäkning för huset först. Går att göra själv bl.a. på www.energiberakning.se alternativt anlita en energirådgivare. Vad säger energideklarationen?

Thermian går inte riktigt på full effekt vid +10. Det är såklart kallare om nätterna men då dagsmedeltemperaturen ligger på knappa  +10C så får den arbeta nästa fullt ut. Kanske behöver en ny pump vara 3 ggr större för att klara behovet fullt ut då? Jag tänker att den sista effekten tas med elspetsen eller är jag fel ute? Thermia har en 17 kW inverter som kanske kunde räcka om man spetsar när det är som kallast?
Jag provade att göra energiberäkning på länken men tyvärr passade mitt hus inte in i mallen. Energideklarationen säger ca 20 000 kWh men då bodde det väldigt mycket folk i huset, man stödeldade och hade ändå väldigt kallt. Tyvärr är den mao inte relevant.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 22 april 2016, 11:36:18 »

Då verkar installationen rimligare. När borrhålet gjordes dimensionerade man pump och borrhål snålt. En pump på  50% av max effektbehov var vanligt tillsammans med ett borrhål som gav -2 grader på ingående köldbärare vintertid. När sedan pumpen havererade bytte man till den kraftigaste som skulle fungera tillsammans med borrhålet. Frågan är hur mycket tankearbete som låg bakom det valet, om snålheten bedrog visheten eller om kraftigare pump plus ett extra borrhål bedömdes ge för lång återbetalningstid och det var en korrekt bedömning.

Jag är lika ovetande och nyfiken som du på varför det blev på det viset men jag skulle gissa på att ett rejält mått av snålhet är inblandat. Installationen blv såklart billig men LCC:n usel. Tyvärr.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 22 april 2016, 11:34:12 »

Och att isolera väggarna kan man ju även göra på insidan, om man är rädd om fasaden. Det är enkelt och relativt billigt.

Jag vill undvika det dels av fukttekniska skäl samt att även insidan är speciell och värd att bevara.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 22 april 2016, 11:32:38 »

Hei,
Min VP klarer og varme opp 330m2 boligmasse, og det er en 5,5KW VP som har fått inverter ettermontert.

Jag gissar på att ditt hus är bättre isolerat än mitt;)
Skrivet av: Josth
« skrivet: 22 april 2016, 10:07:39 »

Om Thermian går med full effekt 8 kW vid +10 °C innebär det lite grovt räknat att det krävs 3,5 ggr så mycket effekt vid -15 °C ute, dvs ca 28 kW. Då blir det någon modell av fastighetsvärmepump och flera borrhål som behövs, dvs en riktigt stor investering. Tänker på NIBE F1345 24 kW eller motsvarande hos andra tillverkare. Blir minst 2 nya borrhål till förutom det gamla. Bäst att ta fram en energiberäkning för huset först. Går att göra själv bl.a. på www.energiberakning.se alternativt anlita en energirådgivare. Vad säger energideklarationen?
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 april 2016, 09:57:35 »

Borrhålet är enligt info från 1984 och antagligen återanvänt för att spara pengar på installationen. VArför pumpen är så pass mycket för liten har jag också funderat på men har inget svar på.
Då verkar installationen rimligare. När borrhålet gjordes dimensionerade man pump och borrhål snålt. En pump på  50% av max effektbehov var vanligt tillsammans med ett borrhål som gav -2 grader på ingående köldbärare vintertid. När sedan pumpen havererade bytte man till den kraftigaste som skulle fungera tillsammans med borrhålet. Frågan är hur mycket tankearbete som låg bakom det valet, om snålheten bedrog visheten eller om kraftigare pump plus ett extra borrhål bedömdes ge för lång återbetalningstid och det var en korrekt bedömning. 
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 22 april 2016, 09:14:54 »

Och att isolera väggarna kan man ju även göra på insidan, om man är rädd om fasaden. Det är enkelt och relativt billigt.
Skrivet av: Per O
« skrivet: 22 april 2016, 09:02:08 »

Tack! Att montera en frekvensomformare var ett kreativt förslag till att öka effekten. Dock är jag rädd att även om vi får till 30% mer effekt så kommer det ändå inte att vara tillräckligt?

Hei,
Min VP klarer og varme opp 330m2 boligmasse, og det er en 5,5KW VP som har fått inverter ettermontert.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 22 april 2016, 08:57:14 »

Det var en märklig installation för att vara gjord 2007. Borrhålet är för kort i förhållande till pumpens effekt och pumpen är i sin tur för liten för huset.

Vad är målet? Att få en installation som fungerar utan en massa  tillsatsel eller den ekonomiskt optimala lösningen? I det senare fallet skulle jag vänta ett år och under tiden ta reda på vad den klarar av, vad huset har för värmebehov osv. Jag har svårt att tänka mig att pumpen skulle behöva gå för fullt redan runt +10 grader. Det kan vara så att det vettigaste är att bita i sura äpplet vad gäller tillsatselen och köra vidare tills pumpen havererar. Har man ett nyinköpt hus brukar det finnas annat att lägga tid och pengar på under tiden.

Borrhålet är enligt info från 1984 och antagligen återanvänt för att spara pengar på installationen. VArför pumpen är så pass mycket för liten har jag också funderat på men har inget svar på.

Ambitionen är att få en anläggning som fungerar problemfritt och som klarar att värma vårt hus. Lösningen ska vara den långsiktigt mest kostnadseffektiva då vi planerar att bo kvar länge. Att pumpen går när på för fullt redan vid knappa +10C baserar jag på loggad drifttid och temperaturen i huset. Skulle vi leva med pumpen en säsong till är jag rädd att den inte kommer att räcka till även med tillsatselen. Dessutom vill vi gärna använda årets ROT till eventuella åtgärder med värmepumpen då vi planerar att använda nästa års ROT till andra ändamål.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 22 april 2016, 08:51:53 »

Hei,

Din varmepumpe surrer på 400 volt og du har 50Hz på frekvensen. Dersom du monterer, eller får en elektriker til å montere en frekvensomformer på scroll kompressoren, kan du kjøre kompressoren på 70Hz. Da får du ca 30% mer effekt utav din VP.

Tack! Att montera en frekvensomformare var ett kreativt förslag till att öka effekten. Dock är jag rädd att även om vi får till 30% mer effekt så kommer det ändå inte att vara tillräckligt?
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 22 april 2016, 08:50:35 »

Mitt råd brukar vara att isolera huset först eller räkna på vad en tilläggsisolering ger, när du vet det så dimensionera en värmepump som räcker till för husets blivande effektbehov. Jag isolerade mitt gamla trähus (160m2 i 2 plan) invändigt och klarade mig på så sätt med en 8kW VP och 140m borra.
Din energibrunn är för liten även efter isolering, du behöver borra ett hål till eller gräva ner jordvärmeslang som parallellkopplas med befintliga borran.

Tack för ditt svar. Huset har generellet två- eller treglas isolerrutor. Vinden vill jag helst inte isolera mer än vad den redan är för att undvika problem med fukt på vinden. Fasaden är inget alernativ att isolera då den dels är bra och inte behöver bytas vilket gör det svårt att räkna hem och dels är unik på många sätt och vi vill gärna behålla det utseendet även framgent.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 22 april 2016, 08:19:18 »

Det var en märklig installation för att vara gjord 2007. Borrhålet är för kort i förhållande till pumpens effekt och pumpen är i sin tur för liten för huset.

Vad är målet? Att få en installation som fungerar utan en massa  tillsatsel eller den ekonomiskt optimala lösningen? I det senare fallet skulle jag vänta ett år och under tiden ta reda på vad den klarar av, vad huset har för värmebehov osv. Jag har svårt att tänka mig att pumpen skulle behöva gå för fullt redan runt +10 grader. Det kan vara så att det vettigaste är att bita i sura äpplet vad gäller tillsatselen och köra vidare tills pumpen havererar. Har man ett nyinköpt hus brukar det finnas annat att lägga tid och pengar på under tiden.   

Skrivet av: Per O
« skrivet: 22 april 2016, 07:17:19 »

Hei,

Din varmepumpe surrer på 400 volt og du har 50Hz på frekvensen. Dersom du monterer, eller får en elektriker til å montere en frekvensomformer på scroll kompressoren, kan du kjøre kompressoren på 70Hz. Da får du ca 30% mer effekt utav din VP.
Skrivet av: bopakoster
« skrivet: 21 april 2016, 22:41:19 »

Mitt råd brukar vara att isolera huset först eller räkna på vad en tilläggsisolering ger, när du vet det så dimensionera en värmepump som räcker till för husets blivande effektbehov. Jag isolerade mitt gamla trähus (160m2 i 2 plan) invändigt och klarade mig på så sätt med en 8kW VP och 140m borra.
Din energibrunn är för liten även efter isolering, du behöver borra ett hål till eller gräva ner jordvärmeslang som parallellkopplas med befintliga borran.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 21 april 2016, 21:35:27 »

Här kanske du kan hitta din energibrunn,
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html
Alla är inte med tyvärr.

Mycket bra tips. Nu vet jag var borrhålet är beläget och hur djupt, eller snarare grunt det är (117 m). Tack för hjälpen!
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 21 april 2016, 21:18:31 »

Här kanske du kan hitta din energibrunn,
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html
Alla är inte med tyvärr.
Skrivet av: Andreasss
« skrivet: 21 april 2016, 21:03:26 »

Hej,

Jag är ny här, eller åtminstone ny som registrerad medlem. Jag har länge smygläst utan att vara registrerad då värmepumpar är ett intressant ämne. Jag har ett case där jag hoppas på att er samlade kunskap ska kunna hjälpa mig att komma fram till ett klokt beslut. Givetvis har jag sökt innan men inte riktigt funnit något likadant fall tidigare.

Bakgrund
Vi har precis flyttat till en sekelskiftesvilla, det näst senaste sekelskiftet alltså. Villan är på 300 kvm, av trä och knappast tilläggsisolerad. Historiskt har den värmts med kakelugnar och oljepanna via ett vattenburet radiatorsystem med främst sekelskiftesradiatorer men även en del nyare. Ventilationen är blandat självdrag och lokal mekanisk frånluft. Tidigare ägare lät 2007 installera en Thermia Diplomat Duo 8 kW. En ganska rejält underdimensionerad pump för huset mao. Vad jag kan utläsa så går pumpen mer eller mindre för jämnan så länge det är under +10C ute. Ganska tidigt behöver den även putta på med tillskottsvärme. Kikar man på brinetempen när pumpen går så håller den -2c in och -5c ut. Framledningsmässigt så orkar den prestera dryga 30c fram och kanske 6-8c lägre tillbaka utan tillskott en dag med +5c ute.

Problem
Med tanke på den underdimensionerade pumpen kommer det dels att gå mycket eltillskott så fort det blir kallt ute och dels antagligen bli svinkallt när pumpen inte orkar med.

Lösning
Det är här jag behöver er hjälp. Vad är lämpligt att göra? Jag har haft tankar på att stötta med luft/luft. Eftersom huset är uppdelat i två lägenheter varav den ena har för ändamålet usel planlösning så är jag tveksam till detta.

Slänga ut den gode diplomaten och installera något annat? Isf vad och hur stort? Inverterstyrt? Behöver jag isf komplettera med ytterligare ett borrhål? Det som finns idag vet jag inget om borrdjupet i. Komplettera med en luft/vatten? Jag är mycket tacksam för tips på bästa sätt att lösa problemet med den istid som antagligen annars nalkas i vinter.

/Andreas






Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!