Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För varmt inne  (läst 2460 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

FV

  • Gäst
FV
För varmt inne
« skrivet: 18 september 2012, 13:34:23 »
Hej,
Vi har köpt ett hus med en IVT Greenline HT plus E17 från 2008.
Efter sommaren har huset blivit sjukt varmt och jag började med att skruva ner radiaroerna, men fick höra att det inte är så bra för pumpen så nu har jag sänkt värmen på värmepumpen succesivt men det är fortfarande för varmt inne. Nu står den på lutning 1,7 och justering -6,5 och det är fortfarande mellan 22 och 23 grader inne och jag vet inte hur jag ska få ner den utan att skruva på radiatorerna.
Radiatorerna är ofta riktigt varma och när man då tittar på värmepumpen så ligger returtemperatur långt över målet. Ofta blir radiatorerna varma i samband med att pumpen värmer varmvatten. Kan det vara det som spökar? Ska radiatorerna värmas i samband med varmvattenvärmnig, eller är något fel i systemet?
J

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: För varmt inne
« Svar #1 skrivet: 18 september 2012, 14:02:27 »
Troligtvis kärvande växelventil
Vanligt förekommande på IVT's värmepumpar

Kolla i instruktionsboken var växelventilen sitter och plocka av manöver delen/eldosan/motorn (lite olika förfarande beroende på vad det är för fabrikat på ventilen)
Smörja och motionera ventiltappen, montera sedan tillbaka manöverdelen.

Ibland räcker det att bara motionera ventilen på handmanöver spaken
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

FV

  • Gäst
FV
SV: För varmt inne
« Svar #2 skrivet: 18 september 2012, 16:45:16 »
Tackar!
Det verkar rimligt att ventilen spökar och läpper ut värme på fel ställe. Finns dock inget i instuktionsboken som avslöjar var den sitter.
J

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: För varmt inne
« Svar #3 skrivet: 18 september 2012, 18:28:49 »
Finns dock inget i instuktionsboken som avslöjar var den sitter.

sidan 9

FV

  • Gäst
FV
SV: För varmt inne
« Svar #4 skrivet: 19 september 2012, 09:22:50 »
Jag har nog inte fått rätt instruktionsbok. Hittade ventilen iaf när jag öppnade VP-skåpet. Motorn på ventilen går men det läcker ändå värme ut i elementen. Verkar inte som att motorn trycker in ventilen helt. Ska den röda armen gå hela vägen in vid full funktion?
Genom att sänka sommardriftströskeln till lägsta lyckades jag få den att sluta pumpa ut värme. Varför oklart.
Antar att ny ventil behövs?
J

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För varmt inne
« Svar #5 skrivet: 19 september 2012, 09:26:31 »
När den är i sommarläge så stannar cirkulationspumpen till radiatorerna. Därför blir det inte varmt inne då.

Har du testat att lossa motorn och motionera själva ventilen innanför? Smörj med nån tunn olja och tryck in ventilstiftet några gånger och kolla att det går in i botten och fjädrar ut igen.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

FV

  • Gäst
FV
SV: För varmt inne
« Svar #6 skrivet: 19 september 2012, 12:07:19 »
Tack för alla svar. Efter diagnos blir det en ny ventil.
J

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För varmt inne
« Svar #7 skrivet: 19 september 2012, 16:13:07 »
Jo, även om du får igång den nu så kommer den väl att sluta funka igen när det är som kallast i vinter, så det är nog klokt att byta den...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För varmt inne
« Svar #8 skrivet: 19 september 2012, 18:40:01 »
När det är som kallast märker man väl knappast att den gått sönder?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: För varmt inne
« Svar #9 skrivet: 19 september 2012, 19:09:45 »
Det beror på hur varm framledning man behöver... Om inte annat så märker man det på elräkningen eftersom elpatronen kopplas in om inte VP'n når stopptempen för varmvattnet inom angiven tid.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!