Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värmepump  (läst 1396 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tenwatts

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Val av värmepump
« skrivet: 07 mars 2009, 18:24:41 »
Hej på er!

Jag har bestämt mig att skaffa bergvärme. Anledningen är att jag tröttnat på min pelletsbrännare som lägger av, drar 2,5 säckar/dygn vid bara ca nollgradigt. + allt annat jobb med pellets.
Nu har jag suttit nÃ¥gra dagar och läst runt pÃ¥ olika forum och webbplatser för att försöka reda ut vilket fabrikat av värmepump som passar mig bäst. Men jag har jättesvÃ¥rt att se vilken pump som skulle passa mig bäst. Ibland lutar det Ã¥t IVT X15 (när jag läser om den), Ibland Ã¥t NIBE fighter, Och ibland nÃ¥got annat (vilket som helst egentligen, som lyckas skriva om sin produkt pÃ¥ ett bra sätt). Jag är precis i startgroparna att fÃ¥ in offerter och har pratat med en del installatörer. En sÃ¥lde IVT och tyckte jag skulle ha Greenline och när jag frÃ¥gade om X15 sa han att han var lite old school och tyckte mest om  Greenline eftersom han gjort sÃ¥ mÃ¥nga av installationer av den och sa att han var rädd att det skulle finnas barnsjukdomar pÃ¥ x15 eftersom den var sÃ¥ ny. (Det gör det ju ännu svÃ¥rare att besluta sig, om installatören rekommenderar sÃ¥nt han kan och inte det som är bäst).

Huset vi bor i införskaffades för 2 år sedan och det är väldigt svårt att säga hur mycker energi vi förbrukar på ett år eftersom pelletsen strulat så pass mycket. Men som det är nu betalar vi ca 3000-4000 för el + ca 3000 för pelletsen /mån. Och det frestar på plånboken:/

Fakta:

2plans hus med källare, varav ett rum i källaren fungerar som entré och har golvvärme. Detta gör ca 155m2 boyta med golvvärme+ ca 45 m2 källare (som antagligen får vanliga element).
byggt 1934, tilläggsisolerat och teglat på 70 talet.
Vattenburen golvvärme på övriga 2 plan inlagt förra året.
Bubbelbad på ca 200 liter
Ej isolerad vind.
vi är 2 vuxna + en 2 åring och det kommer väl kanske en till framöver (får vi hoppas:) så det kan ju gå åt en del senare.
Huset ligger i Blekinge nära havet, nästan rakt på berget.

När jag läser om IVT x15 så LÅTER den ju väldigt bra.. "senaste tekniken" osv, men när jag läser runt får jag känslan av att den är överdimensionerad för mig... Jag kollade på Thermia lite och Optima Diplomat med "TWS-teknik" låter ju också jättebra när de skriver. Men jag har ju inte en aning om vad det egentligen är eller om det är bra för mig.

Ska jag nu ta en så här pass stor investering så är nog inte nån tusing eller ett par hit och dit inte det värsta som investeringskostnad (men självklart vill man ju alltid ha det till bra pris:). Jag är mest rädd att jag köper något som inte visar sig vara så bra ekonomiskt framöver eller framtidssäkert.

Vad bör man tänka på?

Eller är de flesta pumparna egentligen likadana under skalet så det inte spelar någon roll vilken man väljer i slutändan?

Jag vore hemskt tacksam för hjälp i denna situation.

/tenwatts


« Senast ändrad: 08 mars 2009, 06:50:40 av tenwatts »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmepump
« Svar #1 skrivet: 08 mars 2009, 08:19:11 »
Det kan vara så att du har extremt dålig verkningsgrad på din panna för det låter som det går mycket pellets för den kåken.

Men i ditt fall kan en inverter som IVT X15  eller Nibe 1150 + en extern VVB pÃ¥ minst 200 liter vara ett bra köp.

Tar du en on/off VP (Thermia eller IVT Greenline) så behöver du troligen ett volymkärl för att kompensera för den låga vattenvolymen i golvvärmen. Jag skulle gissa att du behöver en 10-11 kW VP + 200 m borra men detta är svårt att uppskatta.

Alla märkena du nämner är helt OK, priset är dock högre för en inverter.

Bästa rådet är att ta en installatör som verkar OK och lyhörd för dina funderingar, fråga gärna mer på forumet så ska vi försöka ge dig bra svar.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tenwatts

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmepump
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2009, 16:30:09 »
 
Tack!
Är det egentligen nån större skilland mellan en inverterpump och en On/off-pump? Om priset är högre för en inverter så förväntar man sig ju att det ska vara någon sorts vinst i längden. Är det värt pengarna tro?

Jag hoppas jag får in offerterna i veckan. Och det blir från istallatörer som säljer IVT, Nibe, CTC och Thermia. Jag ska fråga dem om det är värt att satsa på en inverter så får jag se vad de säger. Kruxet är ju att de antagligen gärna säljer det dyraste:) Men vad jag kan utläsa från de fyra märkena så har bara IVT och Nibe inverterpumpar...fast Thermias Diplomat Optimum verkar ha något liknande i teknik.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Val av värmepump
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2009, 19:24:20 »
Nja, vinsterna med inverter jämfört med on/off är små. Sen sliter starter på värmepumparna men har man lite koll på detta så håller en on/off i säkert 20 år.

Strikt ekonomiskt så är en on/off att föredra.

Thermia optimum varvtalsreglerar cirkpumparna, men har man koll på tempdiff på VB och KB är detta inte heller nödvändigt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!