Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Silverfiskar  (läst 8622 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
Silverfiskar
« skrivet: 09 januari 2007, 06:57:41 »
Silverfiskar - vad gör man Ã¥t dom och vad betyder det att man har dom i sitt hus? Ska man oroa sig för att det finns fukt i golvet  :-\ eller finns dom bara där ändÃ¥? Jag har främst sett dom runt trösklarna mellan kök/vardagsrum och toalett/hall men även i ett sovrum.

Det verkar som om dom vaknat till liv under den senaste veckan eftersom jag inte sett mer än några få tidigare, nu har jag mosat flertalet...
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Silverfiskar
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2007, 07:23:41 »
De trivs på mörka fuktiga ställen, det kan betyda problem med fukt, men de kan dyka upp lite varstans ändå, Anticimex hjälper dig att få bort dem. Du bör nog kolla upp fukthalter i golv och väggar också.

http://www.anticimex.se/default.asp?objectid=415
« Senast ändrad: 09 januari 2007, 07:26:46 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RiAls

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Silverfiskar
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2007, 13:14:27 »
Radar spray längs listerna i rummet, vill man inte spraya (är nog inte så hälsosamt) så kan man köpa svarta plast fyrkanter som jag tror är till för myror men fungerar även mot silverfiskar.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Silverfiskar
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2007, 13:47:10 »
En huskur mot Silverfisk lär vara bikarbonat. Vet inte om det funkar

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Silverfiskar
« Svar #4 skrivet: 09 januari 2007, 16:00:20 »
Jag har pratat med Nomor, som Trygg Hansa anlitar, och dom skickar hem smÃ¥ fällor som jag ska placera ut. Gratis :) Kriget kan börja  knUp
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Silverfiskar
« Svar #5 skrivet: 12 januari 2007, 17:38:10 »
Är det små mini råttfällor ?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Silverfiskar
« Svar #6 skrivet: 12 januari 2007, 18:14:09 »
Kusarna gillar stärkelse, jag tror det är potatismjöl i en behÃ¥llare som de kan klättra in i men inte ta sig ur.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Silverfiskar
« Svar #7 skrivet: 12 januari 2007, 22:49:20 »
Kusarna gillar stärkelse, jag tror det är potatismjöl i en behÃ¥llare som de kan klättra in i men inte ta sig ur.  Sc:,h

Nä, det är små svarta lådor som dom kan krypa både in och ut ur...men det dom äter i lådan dör dom av...och blir sedan uppätna av sina kompisar osv osv... knUp
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

ppwpp

  • Gäst
ppwpp
SV: Silverfiskar
« Svar #8 skrivet: 12 januari 2007, 23:01:21 »
Silverfiskar äcklar mig...

Utloggad PerM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 142
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min blog
SV: Silverfiskar
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2007, 19:20:02 »
Silverfiskar äcklar mig...

Tja, dom är ju inte mysiga iaf...
Fristående villa, byggd 1958, 1 plan, 135m2, träfasad. Treglasfönster, värmeväxlare på frånluften.
Tilläggsisolerat runt om, 30-40cm isolering på vind (förutom på det platta kökstaket),
Förra ägaren uppgav en årsfb. om c:a 22k kWh med den gamla el-pannan, inkl hushållsel.
IVT Greenline HT+ 6 installerad 1 Aug -06
Vallentuna, Stockholm
2 vuxna, 2 barn
Ã…r 1: ~10300kWh inkl HHE

Utloggad wikström

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Silverfiskar
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2007, 18:53:52 »
Ett är i alla fall klart. Där silverfiskar finns, där finns det fukt. Fiskar behöver vatten.
Sanyo KRV 123 EHN i fritidshus 100 m2

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Silverfiskar
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2007, 22:12:07 »
Fast om man slår upp det så står det att dom kräver att där är torrt.

Såå mycket enklare om man bara slÃ¥r upp det istället för att spekulera.  :,v(


Silverfisk eller Nattsmyg (Lepisma saccharina) är en snabb, ljusskygg och vinglös insekt. Arten har fått sitt namn från färgen på kroppen, och förmodligen för att den rör sig så smidigt att det nästan ser ut som den "simmar" fram. Silverfisken lever av kolhydrater, till exempel socker, vilket förklarar dess latinska namn.

Silverfisken tillhör ordningen Thysanura och har existerat i 300 miljoner år.


 Utseende:
Kroppslängden på en silverfisk är omkring en centimeter. Dess känselspröt är långa och trådliknande. Den har fötter på två, tre eller fyra av benen. Det metalliska skenet från kroppen beror på dess silvriga fjäll som uppkommer efter silverfiskens tredje skinnömsning.


 Utveckling:
Beroende på miljön så kan en silverfisk behöva allt från fyra månader till tre år för att bli vuxen. Vid rumstemperatur blir den vuxen inom ett år. En silverfisk blir mellan två och åtta år gammal. En silverfisk som lever ett helt liv ömsar skinn ungefär åtta gånger. Eftersom den alltid växer så kan den ömsa skinn upp till fyra gånger per år. När temperaturen är mellan 25 och 30 grader Celsius lägger honan ungefär 100 ägg, oftast i en spricka eller liknande. Silverfisken kan inte fortplanta sig i en kall och torr miljö.


 Föda:
Favoritfödan är saker som innehåller stärkelse; klister, bokbindningar, socker, hår och mjäll. Men även bomull, silke eller döda insekter duger som föda. Silverfisken kan till och med äta sitt eget ömsade skinn. Silverfisken kan svälta i flera månader utan att ta skada.
Dags att uppdatera här.

Utloggad oscgi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖdsmÃ¥l / Sverige
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dragigt gult hus!
    • Lite loggning frÃ¥n anläggningen
SV: Silverfiskar
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2007, 23:04:26 »
.....fast om man läser din text (vilket man givetvis gör som stor enutiast av silverfiskar) sÃ¥ stÃ¥r det att de inte kan fortplanta sig om det är torrt..... SÃ¥ de borde gilla fukt..... SÃ¥ de kan bli fler ..... Härligt ämne  Thumbsup b00k
Hus: 255kvm uppvärmd yta, dåligt isolerat, byggt -1913. Ort: Ödsmål, 5 km norr om Stenungsund, utsatt läge vid havet.
Pump: Nibe 1215 10kWh. 2 Borrhål, 150m + 70m samt 40m jordvärme. Årsförbrukning: Totalt ca 22000kWh. Övrigt:Gamla värmepumpen från 1979(!) bytt 2003.

Utloggad j:son

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 90
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Silverfiskar
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2007, 23:15:29 »
Iofs. Men det är ju inte "fiskar" det handlar om. Och kallt är det ju sällan i ett hus. Och sen är ju frågan vad som anses som fukt. Det kan ju säkert handla om ånga från dusch eller bara den fukt som finns i ett pga att vi andas och svettas etc.
Alltså, dom trivs inte i en dragig och torr lada.

Dags att uppdatera här.

Utloggad oscgi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖdsmÃ¥l / Sverige
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dragigt gult hus!
    • Lite loggning frÃ¥n anläggningen
SV: Silverfiskar
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2007, 10:23:52 »
Gõtt. Jag flyttar tiill en dragig torr lada för att slippa odjuren  :) Tar med mig pumpen som fÃ¥r gÃ¥ som ett trimmat ryskt kärnkraftverk för att hÃ¥lla värmen i bygget !
Hus: 255kvm uppvärmd yta, dåligt isolerat, byggt -1913. Ort: Ödsmål, 5 km norr om Stenungsund, utsatt läge vid havet.
Pump: Nibe 1215 10kWh. 2 Borrhål, 150m + 70m samt 40m jordvärme. Årsförbrukning: Totalt ca 22000kWh. Övrigt:Gamla värmepumpen från 1979(!) bytt 2003.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!