Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Luft/vatten => Ämnet startat av: Wlagom skrivet 08 mars 2007, 23:28:07

Titel: Het hetgas
Skrivet av: Wlagom skrivet 08 mars 2007, 23:28:07
Hetgastemperaturen, delta t samt vattenflödet genom kondensorn är ju olika sidor av samma mynt. I någom tråd påpekade Rickard att i 407 pumpar går gränsen för fullständig kondensering vid delta 5,6 ºC, dvs mindre delta än så skulle innebära en ofullständig kondensering.
I CTC´s manual anger de delta t till mindre än denna gräns vid alla temperaturer under 0 ºC, vid -10 ºC är det angivna deltat bara 3 ºC.

Betyder detta att vid sjunkande yttertemperatur borde även cirkulationen genom kondensorn minskas?  (För att optimera kondenseringen)

Vad händer då med hetgastemperaturen?

Skulle man genom att mäta hetgastemperaturen kunna optimera cirkulationen genom kondensorn och på så sätt optimera effekten?

Titel: SV: Het hetgas
Skrivet av: Carl N skrivet 09 mars 2007, 07:55:57
Jag tror jag har fått lite bättre grepp om hur det funkar.  ::)

Ofullständing kondensering innebär att gasbubblor når expansionsventilen och detta är inte fallet, detta sker normalt bara om det är för lite köldmedia i VP:n.

Däremot tror jag att om man inte utnyttjar köldmediets hela glide (skillnaden mellan temperaturen då köldmediet börjar kondensera ut och då det är helt kondenserat) i kondensorn så blir COP sämre.

Nibes VVM300 har löst problemet genom att frekvensstyra laddningspumpen mot diff VP. Där ställer man in vilken tempdiff det ska vara mellan ingående och utgående ledning till VP:n så sköter laddningspumpen detta självt.

Jag tror inte att man kan styra på samma sätt med hetgastemp.  :-\
Titel: SV: Het hetgas
Skrivet av: Roland skrivet 09 mars 2007, 08:38:45
Hetgastemperaturen bestäms av kompressionsförhållandet dvs temperaturskillnaden mellan förångare och kondensor och kompressormotorns verkningsgrad (köldmediet kyler ju kompressormotorn) och kan inte användas för att styra värmebärarflödet. Däremot kan hetgastemperaturen vara en bra indikation på inre läckage i kompressorn men det är en annan historia.

Gliden är ingen konstant utan varierar med temperaturen. Vid låga temperaturer är gliden nästan 10 grader och blir noll vid kritiska punkten som för R407 är ca 80 grader.

Det går inte, som PerJ har påpekat, att få ofullständig kondensering om det är rätt mängd köldmedium påfyllt. Är det rätt mängd köldmedium i systemet är det bara vätska som lämnar kondensorn och då har all gas kondenserat. Gliden utnyttjas fullt ut i vilket fall som helst.
Titel: SV: Het hetgas
Skrivet av: Carl N skrivet 09 mars 2007, 19:54:24
Gliden är ingen konstant utan varierar med temperaturen. Vid låga temperaturer är gliden nästan 10 grader och blir noll vid kritiska punkten som för R407 är ca 80 grader.

Det går inte, som PerJ har påpekat, att få ofullständig kondensering om det är rätt mängd köldmedium påfyllt. Är det rätt mängd köldmedium i systemet är det bara vätska som lämnar kondensorn och då har all gas kondenserat. Gliden utnyttjas fullt ut i vilket fall som helst.

Det är ju praktskt att gliden minskar med temperaturen. Men det jag menar med att utnyttja gliden är att det är ju lite onödigt att låta trycket i kondensorn bestämmas av gliden och inte av VB-ut.

Som jag påvisade i en annan tråd så beror kondenseringstemp (lite förenklat) på antingen glide, om VBut - VBin är mindre än glide, eller på VBut, om VBut -VBin är större än glide. Det sistnämnda borde vara att föredra.
Titel: SV: Het hetgas
Skrivet av: Wlagom skrivet 13 mars 2007, 13:47:00
Variation i hetgastemperaturen,allt annat lika, borde ge en variation i pumpens delta t, och därmed också en variation i pumpens effekt.  Tror jag i allafall.

Mina funderingar rör sig kring att kunna optimera en lv-pump genom reglering av flödet genom pumpen, dvs styra cirkulationspumpen. Och då fick jag ett huggskott att kanske hetgastemperaturen skulle kunna vara en indikator på hur pass nära optimum pumpen arbetar.

Vad tror ni om idén att optimera en värmepump genom styrning av cirkulationspumpen?
Titel: SV: Het hetgas
Skrivet av: Carl N skrivet 13 mars 2007, 15:04:59
Variation i hetgastemperaturen,allt annat lika, borde ge en variation i pumpens delta t, och därmed också en variation i pumpens effekt.  Tror jag i allafall.

Mina funderingar rör sig kring att kunna optimera en lv-pump genom reglering av flödet genom pumpen, dvs styra cirkulationspumpen. Och då fick jag ett huggskott att kanske hetgastemperaturen skulle kunna vara en indikator på hur pass nära optimum pumpen arbetar.

Vad tror ni om idén att optimera en värmepump genom styrning av cirkulationspumpen?

Nibe VVM300 gör det redan, där är laddningspumpen varvtalsreglerad och styrs mot ett konstant diff VB (default 8 ºC).
Titel: SV: Het hetgas
Skrivet av: muddy_waters skrivet 14 mars 2007, 08:00:53
Citera
Nibe VVM300 gör det redan, där är laddningspumpen varvtalsreglerad och styrs mot ett konstant diff VB (default 8 ).

nåja,, åtminstone hemma hos mig så var vi tvungna att strypa flödet på returledningen till 2020 för att kunna få delta t till 8 grader, pga att laddpumpen inte gick att ställa manuellt. jag har vvm300 och 2020-8, var en kyltekniker på plats och fixade det.
Titel: SV: Het hetgas
Skrivet av: Wlagom skrivet 14 mars 2007, 08:23:37
Spännande. Har läst vvm300 manualen på nibes sida. Det verkar som att att konceptet går ut på att hålla ett bestämt konstant delta t.

När du fick strypa flödet manuellt, beror det att automatiken inte fungerade eller på att laddpumpens lägsta hastighet inte var låg nog?
Har du möjlighet att se flödeshastighet i l/min e.d. ?

COP?
Titel: SV: Het hetgas
Skrivet av: ppwpp skrivet 14 mars 2007, 20:06:27
Känns som ni bara kommenterar varma sidan angående hög hetgastemperatur. Kan vara en bra idé att ta en titt på överhettningen och kolla om den är rätt injusterad.
Titel: SV: Het hetgas
Skrivet av: Wlagom skrivet 15 mars 2007, 10:01:51
ppwpp, välkommen att utveckla din invändning.
Titel: SV: Het hetgas
Skrivet av: muddy_waters skrivet 19 mars 2007, 07:59:12
cirkulationen var inte tillräckligt låg, därför vart returledningen instrypt manuellt istället. Tror inte att jag kan se aktuell hastighet? ska rota runt när jag kommer hem :)