Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftspalt ovan vindsisolering  (läst 9058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olotor

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Luftspalt ovan vindsisolering
« skrivet: 29 maj 2005, 14:02:55 »
Hej
Nu har man annat att tänka på än värmepumpar, tex:

Fritidshuset som vi tagit över efter svärföräldrarna har relativt låg takvinket. När isoleringen möter yttertaket (ut mot långsidorna) saknas luftspalten. Jag har fått lära mig att den är viktig för att undvika problem. Men, är det för att undvika att isoleringen blir fuktig där det saknas luftspalt eller är det för att ventilera hela vindsutrymmet? Om det är det sista, räcker det inte med rejäl ventilation på gavlarna?
Huset saknar också fuktspärr uppåt, dvs direkt under vindsisoleringen ligger innertaket. Nu är det som sagt ett fritidshus som bara är uppvärmt av och till på vintern. Hur påverkar detta eventuella fuktproblem? Huset är från 1969.
Thermia Villa 55, aktivt borrdjup 95 meter, enplanshus från 1981, 150 kvm, mycket välisolerat (26 cm i väggarna och 41 cm i tak), växtzon 2 i Mälardalen, energiförbrukning ca 20000 kwh före vp. Rexovent. Separat elmätare både på VP och FTX. Nu ca. 10200 kwh, varav hushållsel 6500 kwh och Rexoventen ca 500 kwh.

Utloggad Bjorn

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT C6 HT+ 120m 75+75 kvm -45 tillbyggnad -60
SV: Luftspalt ovan vindsisolering
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2005, 19:32:50 »
Jag tilläggsisolerade vårat hus byggt -45 med rockwool lösull 45 cm för tre år sedan, vi la en papp som inte är diffusionstät (svart) på undertaket mellan takstolarna och moterade luftspalter vid takfoten dock finns det ingen öppning på yttersidan under takfoten men jag monterade dessa ifall att jag skulle behöva öppna för ventilation. Tätade alla genomföringar upp mot vind och eftersom det tidigare har legat kutterspån på en papp utan fukt/mögelproblem så fick vi rådet att göra på samma sätt. Man kan förmodligen ändå inte få det helt tätt med åldersbeständig plast (under takstolar, elrör, ventilation) Jag har ventilationsgaller på gavlarna 20*20 cm och jag har bevakat detta nogrannt för att kolla hur det utveklar sig, nästan alla som man pratar med har olika åsikter om har man skall tilläggsisolera vind. För mig har det fungerat utmärkt utan problem jag kan väl tillägga att vi har en öppen spis som vi eldar ganska mycket i och våran självdragsventilation går också i mustocken så den sprider väl lite värme på vinden och därmed så kanske fuktproblemen minskar.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Luftspalt ovan vindsisolering
« Svar #2 skrivet: 29 maj 2005, 21:55:54 »
Hej
Nu har man annat att tänka på än värmepumpar, tex:

Fritidshuset som vi tagit över efter svärföräldrarna har relativt låg takvinket. När isoleringen möter yttertaket (ut mot långsidorna) saknas luftspalten. Jag har fått lära mig att den är viktig för att undvika problem. Men, är det för att undvika att isoleringen blir fuktig där det saknas luftspalt eller är det för att ventilera hela vindsutrymmet? Om det är det sista, räcker det inte med rejäl ventilation på gavlarna?
Huset saknar också fuktspärr uppåt, dvs direkt under vindsisoleringen ligger innertaket. Nu är det som sagt ett fritidshus som bara är uppvärmt av och till på vintern. Hur påverkar detta eventuella fuktproblem? Huset är från 1969.

OM DU MONTERAR FUKTSPÄRR PÅ FRITIDSHUS VINDSISOLERING får du verkligen problem sen med fukt och mögel. Det är riktigt att där är ingen fuktspärr. Detta pga av att under vår/höst värmer man upp utrymmet "tidsvis". Sen åker man där ifrån och bostaden kyls ner. Så fuktvandring måste kunna gå både utifrån-inne och inne-ute. Det är vad som sker om man tillfälligt värmer ens bostad.


Liknande vandringar av fukt är det om man till/från använder golvvärme utan isolering med fuktsspärr under eller utanför betongplattan. Det man då använder som kapilärbrytning är minst 200mm frigolit under betongen.
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Luftspalt ovan vindsisolering
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2005, 10:28:00 »
Hej
Nu har man annat att tänka på än värmepumpar, tex:

Fritidshuset som vi tagit över efter svärföräldrarna har relativt låg takvinket. När isoleringen möter yttertaket (ut mot långsidorna) saknas luftspalten. Jag har fått lära mig att den är viktig för att undvika problem. Men, är det för att undvika att isoleringen blir fuktig där det saknas luftspalt eller är det för att ventilera hela vindsutrymmet? Om det är det sista, räcker det inte med rejäl ventilation på gavlarna?

Det beror på hur mycket vinden fuktbelastas, luften blir stillastående vid takfoten (ovan isoleringen) och är den fuktig så får ni problem. Jag rekommenderar att öppna upp vid takfoten så att luft kan passera fritt upp på vind, ventilerna på gavlarna är till för att släppa ut luften som kommer in under takfoten. Isover säljer ett bra system (vindavledare) som kan användas till detta.

Citera
Huset saknar också fuktspärr uppåt, dvs direkt under vindsisoleringen ligger innertaket. Nu är det som sagt ett fritidshus som bara är uppvärmt av och till på vintern. Hur påverkar detta eventuella fuktproblem? Huset är från 1969.

Som Janne skriver så ska man inte lägga dit plast, då styr man fuktvandringen till takstolarna (det går ju inte att få in plasten under dessa). Frånluftsfläktar i våtutrymmen som ni kör när ni är där borde räcka samt kolla vinden några gånger per år.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!