Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ny Frikyla 1½ villa  (läst 15097 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
Ny Frikyla 1½ villa
« skrivet: 15 mars 2017, 14:03:33 »
Hej
Då jag fått en hel del inspiration och kunskap från detta forum tänkte dela med mig några bilder från min frikyleinstallation.
Efter ett antal års velande blev det då dags att skaffa frikyla.
I början på semestern 2016 tog jag beslutet att nu får det vara nog,nu är det dags, det går inte att vara på övervåningen sommartid. Vi har dessutom ett borrhål som vill på att frysa och då klämma slangarna, blir intressant och se om frikylan har ngn påverkan på detta.

Totalt är det ca 70m2 övervåning som skall kylas. Kyl aggregatet placerades i mittenrummet på övervåningen strategiskt placerad mellan dörrarna till anslutande rum och trappen nertill bottenvåningen.

Diverse hårdvara började köpas in strax innan semestern började
Valet föll på en takkassett av modellen Amena LC18 4.5Kw. Skiljer sig inte mycket från de andra fabrikaten, möjligtvis har denna lägre tryckfall än många andra.
En rulle plusprisol, rördelar och en cirkpump mer än så behövs inte :)

Under början på augusti 2016 påbörjades installationen på allvar.

-Ett hål togs upp i taket.
-Prisolrör, el, kondensvattenrör drogs från vindan ner till bottenvåningen.
-Cirkulationspump med bypass monterades på inkommande köldbärare.

Cirkulationspumpen är kopplad så att jag vintertid kan använda den för att hela tiden cirkulera brine med låg hastighet. Om detta minskar risken för frysning skall vi låta vara osagt men jag tror att hålet tinar upp snabbare efter en längre kallperiod.

Kylan är ihopkopplad till ett hemautomationsystem som ser till att slå på och av kylan automatiskt eller manuellt via en smartphone. Temperaturer och driftstid loggas med en logger2020.

Tyvärr hann jag inte bygga allt klart förrän någon gång i september, totalt hann jag köra kylan knappt 40 timmar.
Det blir väldigt intressant att se hur många drifttimmar som kommer att behövas i sommar.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att den kommer ta många år att spara in den mängd svett man svettats uppe på vindan. Att jobba på en varm trång vinda i kombination med isolering som dammar är ingen höjdare, det är ett rent helvete rent ut sagt. ;)

Nu går jag i väntans tider att det skall bli lite varmare så man får köra igång på allvar.

Återkommer med bilder... funkade inte att lägga upp just nu
« Senast ändrad: 16 mars 2017, 09:40:27 av Pednor »
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34902
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #1 skrivet: 15 mars 2017, 15:17:07 »
Satte du inte in någon backventil på KB-ledningen, eller låter du värmepumpens cirkpump för KB gå i par med din extra cirkpump?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #2 skrivet: 16 mars 2017, 09:37:32 »
Jodå jag har en backventil.
Se bilderna ovan. Det som saknas är ett "U" rör annars är bilden komplett med alla avstänginginsventiler.
Cirkpumpen är kopplad till en 3-lägesbrytare. "Av"-"Kyldrift"-"Kontinuerlig drift".
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #3 skrivet: 16 mars 2017, 10:51:36 »
Ser ut som en klaffbackventil, helt rätt gjort.
Har också svettiga minnen från arbete på vinden när den tilläggsisolerades. fiR:
Dessutom sticker spikarna från läkten ut några cm i taket så jag slog mig blodig innan frun kom upp med min cykelhjälm.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2017, 13:32:32 »
Ser lovande ut !
24grader varmt i rummet, ja solen börjar ge allt mer värme. På med kylan, med 2 graders övertemp startar fläkten i läge 2. Tempen sjunker snabbt och fläkten går därefter på lägsta läget. Har strypt brineflödet för att hålla uppe returtempen till ca 15 grader.
Med lite fulberäkning så ligger kyleffekten på ca 900w på lågfart med hårt strypt brineflöde. P=360m3/h/3600*1,296*(22-15)=900w.
« Senast ändrad: 23 mars 2017, 13:42:07 av Pednor »
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #5 skrivet: 25 mars 2017, 10:08:48 »
Bra med lite mätningar på den verkliga effekten på luftsidan (eller egentligen sensibel effekt). Men har jag rätt när jag tolkar det som att VP kompressor var i drift under försöket fram till alldeles på slutet i figuren? På sommaren kommer det ju huvudsakligen inte att vara så och det är lite ogynnsammare. Skulle vara spännande om du gjorde om effektmätningen med VP kompressor frånslagen men kylan på (det som precis påbörjas längst till höger om jag har rätt i mitt antagande).

Pen
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½plans villa
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2017, 18:02:33 »
Hej
Nej värmepumpen har inte varit i drift under testet.
Man får komma ihåg att kylan inte gick hela tiden under testet, se röda linjen i diagrammet, "driftstatus" = 1 när kylan är på.
Cirkpumpen slår också av när kylan är av dvs KbIn stiger i temp då cirkulationen upphör.

Har loggat drygt 7kWh kyla denna soliga dag  8)
« Senast ändrad: 25 mars 2017, 18:19:05 av Pednor »
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #7 skrivet: 26 mars 2017, 09:22:25 »
Ok. Det som fick mig att tro det är att KBin var så kall som 2 grader. När VP stängs av under längre tid borde det hamna kring 6-8 grader. Men du kan väl göra om experimentet i sommar. Jag tycker att det här är bra statistik eftersom konvektorerna inte alls lämnar märkeffekt vid våra driftförhållanden.

Jag mätte på samma sätt (fast med en givare på luftintaget och en på utblåset) och med ungefär samma "vilotemperatur" i rummet som du hade. Min konvektor med 3kW märkeffekt gav ca 1.0kW under de förhållandena och fläkthastighet 2. Men då var det med "varmt" borrhål.

Hastighetsberoendet var också intressant. På hastighet 3 blev det marginellt högre effekt, 1.1kW men på hastighet 1 så sjönk det till 0.75kW - i första hand beroende på att luften då kondenserades vilket stal "kyla".
« Senast ändrad: 26 mars 2017, 09:30:41 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2017, 07:38:57 »
Stämmer bra att luftfuktigheten begränsar kyleffekten.
När det blir för varmt ute så förbjuder jag alla i huset att vädra, de fattar inte att vädringen släpper in en massa fukt som ställer till det för frikylan.
Men när det gått några dagar med +30 °C ute så uppskattar de svalkan inne.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2017, 09:37:21 »
Gjorde några test nu i helgen

Som jag kör nu med strypt flöde på KB och låg cirkpumphastighet.
Fläktläge Brineflöde  Lufttemp     Brinetemp   Sensibelkyleffekt
----------------------------------------------------------------------
LÃ¥g         LÃ¥g           22,2-13      3,4-16         1,15kW
Mellan     LÃ¥g           -                -                 1,36kW
Turbo      LÃ¥g           21,3-15,3   3-17            1,84kW
----------------------------------------------------------------------

Samma test men med högsta möjliga flöde på KB
----------------------------------------------------------------------
LÃ¥g         Hög           19-5,5       3-5,5           1,8kW
Turbo      Hög           19,5-7,5    3-6,5           3,6kW
---------------------------------------------------------------------
Effektsiffrorna är beräknade utifrån lufttempdiff och tillverkarens angivna fläktluftflöde.
Får inte riktigt ihop siffrorna om man räknar effekt på KB så någonting måste vara fel.

När värmepumpen tillverkade varmvatten höjde kylaggregatet KBin med 2,5 grader (3 till 5,5) med högsta möjliga kyleffekt + att VP cirkpump ytterligare höjer KB flödet.





« Senast ändrad: 27 mars 2017, 10:21:44 av Pednor »
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2017, 10:08:10 »
När värmepumpen tillverkade varmvatten höjde kylaggregatet KBin med 4 grader (1,5 till 5,5) med högsta möjliga kyleffekt + att VP cirkpump ytterligare höjer KB flödet.

Då har du rätt bra vätskeflöde över din konvektor, hos mig påverkas KB-in nån grad.
Å andra sidan har jag rätt klen cirkpump på min frikyla.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pednor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • LoggerSida
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2017, 10:25:25 »
Fel av mig.
KBin är 3grader inte 1.5grader
SÃ¥:
"När värmepumpen tillverkade varmvatten höjde kylaggregatet KBin med 2,5 grader (3 till 5,5) med högsta möjliga kyleffekt + att VP cirkpump ytterligare höjer KB flödet."
skall det vara.
Bergvärme Thermia Villa75 Frikyla Amena LC18

Utloggad Pen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 358
  • Karma +0/-0
  • Inbiten GDS
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #12 skrivet: 27 mars 2017, 17:21:26 »

Effektsiffrorna är beräknade utifrån lufttempdiff och tillverkarens angivna fläktluftflöde.
Får inte riktigt ihop siffrorna om man räknar effekt på KB så någonting måste vara fel.


Tänkbara felkällor:
- Dålig pressicion i flödesuppskattningen på KB
- Sensibel kylförlust p.g.a. kondensation

Det senare kan du uppskatta i antal cl vattendroppar per timme ur kondensröret och räkna om. Så här års borde det dock vara relativt lite fukt i luften. Men när du har utgående lufttemperatur så låg som 5 grader så kan det nog kondensera ändå.
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärmeväxlare 8kW installerad 2016.

Utloggad LuP

  • Frikylelärling
  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Bergvärme thermia CL75
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #13 skrivet: 06 april 2017, 14:49:06 »
Intressant tråd för en som håller på att skissa på egen frikyla.

Kan du skriva lite mer om ingående material så att man kan få en känsla kring dimensioneringen. Tänker t.ex. på rördiameter, rörlängd, cirkpump prestanda

Räckte plusprisol isoleringsmässigt? Har inte sett några rekomendationer att använda det

Tacksam för alla info jag kan få :-)

Utloggad Hastings

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar sol värme Ã¥ värmepumpar!
SV: Ny Frikyla 1½ villa
« Svar #14 skrivet: 07 april 2017, 10:18:39 »
kan man undvika  plusprisol  i frikyla-sÃ¥ bör man nog det - se tidigare trÃ¥d http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=34520.0
180 m2 + 108 m2 källare 
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
 2x12 M2 plattsolfÃ¥ngare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, bÃ¥da med solslingor.
 Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrÃ¥n  största acktank.  Uppvärmning 10 000 kwh /Ã¥r.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 756
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!