Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av Daikin Evolution 3 Geo  (läst 2114 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad josm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installation av Daikin Evolution 3 Geo
« skrivet: 10 oktober 2019, 18:44:29 »
Jag skissar på rördragningen till min Evolution 3 Geo. Eftersom brine går in i toppen av maskinen, och rören kommer in rakt till höger om den, genom golvet undrar jag om det går att dra om röret för brine-in så att det går in i sidan av maskinen istället? Det sitter en gummimuff långt bak på sidoplåtarna som tyder på att något skall kunna dras därigenom, men vad?

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Daikin Evolution 3 Geo
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2019, 23:24:08 »
Jag skissar på rördragningen till min Evolution 3 Geo. Eftersom brine går in i toppen av maskinen, och rören kommer in rakt till höger om den, genom golvet undrar jag om det går att dra om röret för brine-in så att det går in i sidan av maskinen istället? Det sitter en gummimuff långt bak på sidoplåtarna som tyder på att något skall kunna dras därigenom, men vad?

Hej,
Det går inte att dra rören år sidan ovan kompressorn. Du måste dra dem på utsidan.
Muffen är om man vill flytta dräneringsslamgen till andra sidan.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad josm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Daikin Evolution 3 Geo
« Svar #2 skrivet: 19 november 2019, 14:04:06 »
Om man vill köra delad strömförsörjning, vad är det för kabel som skall anslutas för enfas kopplingen?
I manualen benämns den som  C5: Tillbehörssats EKGSPOWCAB. Är det bara en vanlig 2.5mm2 strömkabel? Säkringskravet är 16A, sÃ¥ det tyder pÃ¥ minst 2.5mm2

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Daikin Evolution 3 Geo
« Svar #3 skrivet: 20 november 2019, 11:12:43 »
Om man vill köra delad strömförsörjning, vad är det för kabel som skall anslutas för enfas kopplingen?
I manualen benämns den som  C5: Tillbehörssats EKGSPOWCAB. Är det bara en vanlig 2.5mm2 strömkabel? Säkringskravet är 16A, sÃ¥ det tyder pÃ¥ minst 2.5mm2

Vad är det du vill göra ?
Köra kompressormatningen och elpatronen separat ?

/D

Utloggad josm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Daikin Evolution 3 Geo
« Svar #4 skrivet: 20 november 2019, 13:18:07 »
Vad är det du vill göra ?
Köra kompressormatningen och elpatronen separat ?

/D

Vid ev. strömavbrott vill jag ha möjligheten att köra kompressorn med en generator. Elpatron är då inte relevant, men jag vill kunna ha cirkulation på i systemet så det inte fryser sönder.


Jag har också en annan fråga:
IgÃ¥r kopplade jag in en kraftig dränkpump pÃ¥ pÃ¥fyllningskopplet av köldbärare. Pumpen fyllde rören fram till maskinen men jag fick vad jag vet inget igenom maskin och ut i slingan ned i berget. Misstänkte att nÃ¥gon av kranarna för KB internt var stängd och kontrollerade dessa, de var öppna. Kan cirkpumpen bromsa sÃ¥ mycket att min dränkpump inte klarar pressa förbi den?  Dränkpumpen pumpade 25 liter KB pÃ¥ ca 30 sek, sÃ¥ det är ganska bra flÃ¥s i den.  BorrhÃ¥let är fyllt redan, och mellan pump och borrhÃ¥l ligger ca 20 meter slang som ej är fyllt (luft inuti).

Utloggad josm

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Daikin Evolution 3 Geo
« Svar #5 skrivet: 05 december 2019, 20:20:30 »

Svarar mig själv för att hålla tråden uppdaterad:

Firman som borrat för min bergvärme kom och pumpade runt brine tills det inte kom mer luft ur systemet. Så det var helt enkelt inte bra flås nog i min pump.

Angående delad elmatning undrar jag fortfarande. Det hade varit väldigt fint att kunna köra kompressor och cirkulationspumpar med generator. dontknow

Utloggad Daikin_

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av Daikin Evolution 3 Geo
« Svar #6 skrivet: 05 december 2019, 20:37:49 »
Svarar mig själv för att hålla tråden uppdaterad:

Firman som borrat för min bergvärme kom och pumpade runt brine tills det inte kom mer luft ur systemet. Så det var helt enkelt inte bra flås nog i min pump.

Angående delad elmatning undrar jag fortfarande. Det hade varit väldigt fint att kunna köra kompressor och cirkulationspumpar med generator. dontknow
Ursäkta sent svar. Du kan driva kompressor och elektronik om spänningen är stadig med en generator. Elpatronen kan matas separat.
Mvh
D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!