Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad förväntas ingÃ¥ i en offert?  (läst 1031 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stejfan75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad förväntas ingå i en offert?
« skrivet: 25 maj 2022, 08:21:49 »
Hej

Jag har fått bergvärme installerat så nu har vi värme i de två översta våningarna. I källaren, eller närmare bestämt panrummet, där det finns en radiator och i gillestugan där det finns golvvärme har de inte lyckats få till någon värme. Efter egna efterforskningar så upptäckte jag att de hade anslutit på elementets och golvvärmens tillopp till bergvärmepumens retur. När de kom hit så sa installatören först att det var rätt kopplat men jag gav mig inte och efter att han kollat igen så blev han övertygad. Men till saken hör den att det hade börjat läcka från en koppling till värmefördelaren till golvvärmen (Thermotech). Nu går det tydligen inte att få tag på en sån anslutningskoppling samtidigt som installatören vred sönder den andra (returkopplingen). Nu är jag i situationen att installatören pratat med tillverkaren av golvvärmesystemet, Thermotech, och de rekommenderar att man byter ut värmefördelaren och jag antar också därigenom shuntsystemet då systemet är 17 år gammalt. Installatören sa också att det kan gå att "lappa" ihop kopplingen till golvvärmen så jag har bett om att få en offert för att få till kopplingen samt en annan offert på att byta värmefördelare och shunt (antar att cirkpump ingår i det också), dvs hela hjärtat av golvvärmesystemet.

Vad rekommenderar ni? Att laga det som bevisligen fungerade innan installation eller lägga ut x antal tusen kr för golvvärmen? Vi har inte lust att lägga ut mer pengar på vårt nya hus.

Jag kan också säga att hela installationsförloppet har pågått i över 3 veckor där installatören varit här titt som tätt. Problemen som vi haft var att det första hade missats (!!) att installera en framledningsgivare (T1) med felmeddelande till följd, en anslutning hade inte dragits åt vilket gjorde att det läckte köldmedium ut i pannrummet, isoleringen till bergvärmeslingorna var bristfällig. Jag blir alldeles matt av hur långsamt det hela gått och nu är jag rädd att vi kommer få ett saftigt påslag på totalkostnaden för bergvärmeanläggningen.

Ni som varit med förut, inte borde jag få betala för att de varit här typ 10 ggr och åtgärdat alla fel som de själva åstadkommit?

Jag upplever också att värmen i pannrummet från elementet inte är bra även efter att de anslutit rätt. Vad händer om de lappar ihop golvvärmen och det fortfarande inte blir varmt? Golvvärmen fungerade bevisligen innan installation av bergvärmen då jag hade LVVP och stödeldning i vedpanna. Kan det vara så att de inte projekterat rätt och att jag behöver en annan lösning för värmen i pannrummet och för golvvärmen och är det inte då en kostnad som de ska stå för? Jag har ju betalat för att få värme i hela huset...

Många frågor och jag hoppas att någon förbarmar sig och ger några kloka synpunkter. Kan väl också säga att projektledaren verar totalt ointresserad av mig nu då de installerat. Jag har inte fått fakturan ännu men jag har en magkänsla över att det kommer bli en saftig räkning och en massa tjafs om fakturorna....

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad förväntas ingå i en offert?
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2022, 15:45:49 »
Hej!
Ska försöka reda ut detta lite.
Om de gjort fel (som t ex kopplat radiatorer baklänges eller glömt dra åt anslutningar) så ska detta åtgärdas utan extra kostnad.
Om dina befintliga gamla grejer går sönder som t ex golvvärmefördelaren så kan du nog inte förvänta dig att detta ska ingå, utan det kommer kosta extra.

Om golvvärmen funkade innan bör den funka nu med, men det går ju inte att garantera, dock kan nog inte installatören ta på sig att detta ska funka efter installation eftersom det är gamla grejer.
Termotech vil ju sälja nytt, men om det går att lappa ihop det som finns så tror jag det kommer funka det med.
Tänk på att du ska styra värmen inne med värmepumpens kurva och förskjutning, så golvvärmens funktion är sekundär, huvudsaken är att den håller tätt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad stejfan75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förväntas ingå i en offert?
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2022, 22:49:08 »
Hej och tack för ditt svar
Det låter rimligt att de står för kostnaden innan allt är installerat riktigt så jag hoppas projektledaren tycker det med.

Golvvärmen fungerar enligt min åsikt men då är jag också inte så tekniskt bevandrad. Ställdonet fungerar vilket borde innebära att shunten fungerar? Cirkulationspumpen funkar också eftersom det cirkulerar vatten i golvvärmesystemer. Det känns att pumpen jobbar och man kan känna hur vattnet cirkulerar genom rören. Jag har även provat att öka varvtalet på pumpen men det gjorde ingen skillnad. Tilloppsledningen till golvvärmen blir aldrig varm vilket ju måste innebära att vattnet från bergvärmepumpen inte når till golvvärmen i tillräckligt hög utsträckning. Det finns en termometer på tilloppet till golvvärmen och den visar på ca 14 grader. Det kanske är så att jag måste justera in värmekurvan. Jag ser att det finns en del trådar om det så jag får läsa på och se hur man gör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad förväntas ingå i en offert?
« Svar #3 skrivet: 25 maj 2022, 23:54:47 »
OK, det handlar troligen om att se till att det blir flöde på alla ställen, kolla att ventiler mm är öppna, de kan glömmas i stängt läge efter en installation?
Sen måste du känna dig fram vart värmen från värmepumpen tar vägen, nånstans går den?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad stejfan75

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vad förväntas ingå i en offert?
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2022, 08:19:51 »
Det verkar lösa sig. Vi har ökat tempen från pumpen, justerat värmekurva och justerat termostatventilerna till övra radiatorer så nu är det varmare i radiatorn i pannrummet.
Det visade sig att jag kände en person som jobbar på Thermotech och han skulle posta reservdelar till golvvärmen idag så då det är installerat så hoppas jag att även golvvärmen kommer att fungera.
Installatörer skulle också komma förbi till hösten om systemet behöver justeras mer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!