Hej,
Helt ny här på forumet, egentligen aldrig läst så mycket innan heller då jag aldrig haft problem eller frågor om nuvarande värmeanläggning.
Det är så att vi har köpt ett nyss hus som har jordvärme installerat med 500 meter kollektorslang. Trädgården är väldigt stor och jordvärme verkar passa bra på tomten. Det är i västa götaland i borås kommun. Vi får huset 1 juni. Huset är på 230 kvm + källare och garage (kulvert), så relativt stor yta som ska värmas. Nuvarande ägare har förbrukat ca 20000 kWh/år.
Ägaren ringde förra veckan och sa att han upptäckt att det är en läcka i kollektorslangen. Han har försökt åtgärda felet men har inte lyckats och har inte lyckats lokalisera det heller. Han har gett oss två val nu.
1. Han gräver upp gamla kollektorslangen och lägger en ny, då står han för allt.
2. Han gör ett borrhål istället, men då det är nästan dubbla priset får vi betala hälften, ca 45000 kr. Det är 40 meter till berg om det spelar någon roll för verkningsgrad eller om det enbart är priset som blir högre?
Jag kan inte bestämma mig för vilket alternativ som är vettigast. Hur hade ni gjort?
Fördelar att slippa jordvärmen är att gräsmattan troligtvis kommer att må bättre. Den sjunker ju ner lite och marken blir väl kallare så det växer lite sämre i närheten? Kommer jag få samma eller bättre/sämre verkningsgrad med ett borrhål istället för 500 meter kollektorslang i mark?
Nackdelen med att borra är att vi får betala en del, finns det andra nackdelar? Fördelen är att trädgården kommer gå att använda i sommar..
Tacksam för svar så jag kan ta ett vettigt beslut

MVH
Fredrik