Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förslag pÃ¥ bästa lösning att kapa de totala kostnaderna  (läst 1121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Jag har en gård med flera hus där jag både hyr ut och bor själv.

Vår huvudbyggnad på cirka 750 kvadratmeter har två mindre lägenheter på nedre botten.
Dessa är på 30 respektive 28 kvadratmeter och resten av ytan är något jag disponerar.
Problemet handlar om uppvärmningen som idag sker med en bergvärmepump på 30kW med 26kW i tillskott.
Det går inte att sänka värmen utan att de båda lägenheterna blir väldigt kalla.
Vidare så går det inte heller att stänga av delar av huset då bergvärmen då överhettar och stänger ner och meddelar något om Pressostat hög temperatur (56). Det går alltså inte att dra ner på uppvärmd yta utan att värmepumpen får frispel.
Finns det någon bra lösning på att värma exempelvis bara 200 av de totalt 750 kvadratmetrarna utan att grejorna får frispel?

De 51700kr som jag fick i elräkning i december vill jag helst inte återuppleva och tänker mig därför några möjliga förändringar.
Som jag ser saken så kommer elpriset att vara fortsatt högt så några perioder av billig el är inte att räkna med.
Därför börjar bergvärmen att till viss del bli olönsam. Med tim-mätning så tror jag att vi nådde maxpris under mars på 7,4kr per kWh vilket trots fantastisk COP inte blir bra ändå.

Min tanke är att låta montera en pelletskamin i hall/kök som kan värma de delar som man huserar i mest.
Då kan jag mer eller mindre bara låta min bergvärme sköta varmvattnet. För de båda lägenheterna då?
Där tänker jag mig att jag monterar varsin liten luftvärmepump som då blir helt fristående.

Vad tror ni? Är det för stor investering att montera luftvärme i båda lägenheterna som då är relativt små?
Eller räknar man inte hem investeringen jämfört med vanliga och billiga el-radiatorer?

Pelletskaminen tänker jag ska gå enbart när elpriset är över det normala vad nu normalt är idag.


Tacksam för er återkoppling.

/F

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej! För att kunna använda termostaterna fritt och sätta ner värmen i många rum behöver en stor arbetstank kopplas in i värmesystemet och man lägger till en extra cirkulationspump. Kanske 750 liter(?) som ställs bredvid värmepumpen och hela tiden ger en tillräcklig volym värmevatten för kompressorn att arbeta mot för att inte få högtryckslarm eller väldigt många start/stopp som sliter på kompressorn. Det går att sätta LLVP i de små lägenheterna men en LLVP skulle göra klart mer nytta om den satt i en större bostad.

Var i landet stÃ¥r huset? När är det byggt? Är det tilläggsisolerat pÃ¥ nÃ¥got sätt? Hur mÃ¥nga kWh var förbrukningen pÃ¥ i december som kostade 51700 kr? Ã…rsförbrukning kWh? GÃ¥r det att säga hur mycket avser huvudbyggnaden av elförbrukningen? Man behöver titta pÃ¥ det genomsnittliga el-priset per mÃ¥nad för att göra olika jämförelser mellan uppvärmningsmetoder. Pellets har ocksÃ¥ blivit dyrare men frÃ¥gan är hur mycket dyrare? Helst vill man ju ha en automatisk lösning som hanterar topparna i el-priset men det är komplext systemmässigt. 
« Senast ändrad: 10 maj 2022, 12:25:16 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Askling

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej.

Huset är gammalt och väggarna är tunna som potatischips. Vi ligger med en årsförbrukning på cirka 120 000kWh så det är gratis julkort från elleverantören.
Tror vi låg på 16-tusen kWh för december men det var ju elpriset som gjorde allt trist med ett genomsnitt på cirka 2kr.

Grundproblemet som ligger i att man inte kan sänka uppvärmd yta verkar vara svårlöst.
Skulle en arbetstank verkligen lösa problemet eller skulle den bara fördröja problemet?
För nästa grej med Nibe är ju att om värmepumpen väl har "löst ut" och satt felkoden så startar den ju inte heller om och försöker på nytt.
I min värld är detta en direkt felkonstruktion men så är det i alla fall.

När det gäller LLVP i stora huset så ser jag förvisso en möjlighet i att ha det även där men primärt så handlar det ju om att kunna reglera värmen individuelt i de olika ytorna. Att stänga av hela övervåningen är idag inte möjligt utan att pumpen trasslar.
Och givetvis är då de båda lägenheterna den kallaste platsen i huset vilket ytterligare skapar problem då man måste köra på relativt hög värme inomhus.

Hur får man bra flexibilitet med nuvarande anläggning tror ni?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ja det är en riktigt hög förbrukning men det är ju många kvm också. Går det att säga hur mycket som avser huvudbyggnaden? Kanske kan man fördela förbrukningen proportionellt mot antal kvm i huvudbyggnaden och kvm i alla sidobyggnader som har värme?

Sätter man in en stor arbetstank så kan man sedan använda termostaterna fritt utan att det blir problem med värmepumpen. Gäller bara att ha utrymme för tanken men det borde det finnas i en 750 kvm byggnad. Högtryckslarm finns där för att kompressorn inte ska skadas så det inte bra att få det då och då. Men värmepumpen bör automatisk köra vidare på el-patronen för att hålla värmen i huset men det blir förmodligen inget varmvatten då.

Behövs mest värme pÃ¥ bottenvÃ¥ningen där lägenheterna finns och nÃ¥got mindre krävs per kvm pÃ¥ vÃ¥ningar ovanför dÃ¥ värmen stiger uppÃ¥t i huset. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
Ta inte in en pelletsbrännare, själv skulle jag aldrig ens sova i ett hus som värms med pellet!

Var med när fastighetsskötaren blev riktigt nervös, själv var jag helt avslappnad över händelsen tills han berättade att det var tur att vi var där för det höll på att bli brand bakåt mot pelletsförrådet och då hade hela huset brunnit upp/ner.


Om man kan få en elräkning på 52 tusen så borde en splitmaskin eller två LLVP vara en god investering eftersom det är dom lägenheterna som bestämmer över övrig värme och det tycks ju bli dyrt, förmodligen i ett par vintrar till kommer vi ha skyhöga elpriser skulle tro.

Sen hade jag prioriterat på att få ordning på bergvärmepumpen så den fått så optimala förhållande som möjligt.
Det är inte bara en sak som ska stämma, det är en hel kedja med saker som ska vara bra för att bergvärmepumpen ska må bra som dimensioner på rör/radiatorer och vattenvolym.

Det är inte många villor som har en telefonledning som el-huvudmatning men till värmesystemet så är det inte alls ovanligt med konstiga dimensioner för ändamålet eftersom producenten oftast har förändrats över tid, då många har gått från elpanna eller vedpanna till en värmepump.


 
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
HÃ¥ller med Josth.
En stor arbetstank som värmepumpen får arbeta mot, med korrekt flöde skall göra att regleringen fungerar utan tjuvstopp.
Mot den ansluts värmesystemet med en egen cirkpump som lever sitt eget liv, spelar ingen roll hur mycket eller lite energi du plockar ut ur tanken, värmepumpen, korrekt installerad och injusterad skall aldrig stoppa för högtryck så länge du klarar att värma byggnaderna med max 55 graders framledningstemperatur.
Bara om byggnaden är så dåligt isolerad att det krävs högre framledningstemp än 55 grader kommer värmepumpen att stoppa, men normalt bör det ske reglertekniskt, inte på högtrycksvakten, då är det i så fall nåt fel på driftspressostaten.

Det som normalt brukar hända i en anläggning som din, OM fastigheten behöver mer än 55 graders framledningstemperatur när det är som kallast ute är följande:

Reglerdatorn ser att det är kallt ute, den reglerar efter en kurva som justerar upp börvärdet mer ju kallare det blir ute.
Blir det riktigt kallt så att börvärdet blir säg 60 grader kommer driftspressostaten att stoppa kompressorn, och elpatronen går in istället.
I ditt fall innebär det att man försöker ersätta 30 kW kompressoreffekt med 26 kW elpatron, vilket inte är möjligt.
Troligen kommer 26 kW effekt göra att driftspressostaten "släpper på" värmepumpen igen under kortare perioder - med så snart den startar kommer tempen att gå långt över de 55 grader som driftspressostaten bryter vid (för nu går både 26 kW elpatron och 30 kW kompressor).
Om temperaturen stiger för fort så kan det även lösa ut värmepumpens högtrycksvakt, något som känns troligt i ditt fall.

Du måste alltså:
Säkerställa att driftspressostaten löser ut innan högtryckspressostaten (Du kan ha ett fel här).

Säkerställa att kurvan är korrekt inställd så att du inte förlitar dig på termostater och har en helt tokig kurva inställd, det skulle accentuera dina problem.
Om kurvan är korrekt inställd, men temperaturen måste upp över 55 grader när det blir riktigt kallt ute så bör det åtgärdas och det finns några alternativ:

1. OM du klarar dig med 65 graders framledningstemp som mest skulle du kunna byta värmepump till en modell som klarar 65 grader eller mer innan den löser ut.
2. Isolera eller tillför fler värmeavgivande ytor, som radiatorer eller fläktkonventorer för att få ned kravet på hög framledningstemp vid låg utetemp.
3. Ställ ned kurvan så mycket att du aldrig behöver mer än max 55 graders framledningstemp, acceptera att det blir för kallt i vissa delar av fastigheten, och komplettera med mer isolering, luftvärmepumpar, eller fler/större radiatorer i de delar av fastigheten som nyttjas och där du behöver ha normal rumstemp.

Oavsett vilket så är nog arbetstank en bra grundförutsättning för att få optimal drift med de förutsättningar du har.

Jag skulle nog gå på att sätta in arbetstank, optimera kurvan för max 55 grader fram på årets kallaste dag, och sedan sätta in 2-3 luftvärmepumpar där så behövs.
Om det blir billigare kan du istället isolera eller komplettera med fler/större radiatorer vilket ju egentligen är långsiktigt vettigast.
En investering på kanske 130 000 kr?
« Senast ändrad: 11 maj 2022, 06:56:42 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Om det är ett gammalt vattenburet system i gården så innehåller det mycket mer vatten än vad en tank kan tillföra.
en optimering av värmepumpen och vattencirkulationen i systemet ger nog mest.
billigast på sikt är en biobränslepanna, flis eller pellets.

Utloggad Thompa71

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
Alternativt sänka all värme något och sätta in 2 små luft/luft i lägenheterna som då inte blir kalla men resten kan hållas något svalare.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!