Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Rumstemp varierar mycket  (läst 914 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne30

  • Gäst
Janne30
Rumstemp varierar mycket
« skrivet: 28 april 2022, 08:06:42 »
Hej
Jag har en Panasonic LVP monterad i garaget, den fungerade tidigare bra tycker jag. Men nu har den börjat pendla i sitt arbetssätt. Luften från innedelen pendlar nästan 20 C upp och ned med korta intervall, sker ca 6 ggr i timmen. Luften från innedelen går från ca 16 C upp till ca 33 C på ett par minuter och sedan faller temperaturen ned igen till 16 C på 5 - 6 minuter. Sedan börjar det om. Fläkthastigheten ökar så att det blåser rejält när temperaturen går upp. Den går likadant när det är 0-gradigt som när det är +15 C ute.
Temperaturen i garaget 3 m från LVP pendlar upp och ned från 16 upp till 20 grader med 10 minuters intervall. Detta sammantaget med draget från fläkten gör att det känns obehagligt.
Jag kör på HEAT och AUTO på fläkten och börv på 16 C.

Är detta normalt att innetemperaturen varierar så mycket och så snabbt?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Rumstemp varierar mycket
« Svar #1 skrivet: 28 april 2022, 11:35:48 »
Jag vågar nog påstå att det inte riktigt är normalt. Hänger temperaturvariationerna ihop med avfrostningscyklerna på något sätt (den borde iofs inte avfrosta oftare en max en gång per timme, och knappast alls om utetempen är över ca +5 celcius )? Är filtren i innedelen rena? Fullt med damm någon annanstans i den (t ex så att luftflödet förbi någon tempgivare hindras)?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Rumstemp varierar mycket
« Svar #2 skrivet: 28 april 2022, 12:13:05 »
Ställ maskin på fast fläkt hastighet typ 3 så blir det troligen jämnare värme med färre omstarter. 

När den går nu (på auto) så sänker den fläkt hastighet strax innan börsvärdet är uppnått och sen blir det ju ”kallt” ganska snart igen. Och då startar den igen.

Om du mäter 16grader i luftflödet ut från maskin så är det ju den temperatur som rummet håller och då är det ju dax för maskin att värma och då blir ju luften ut såklart mycket varmare.

Kan bli många start och stopp när vädret är typ +3- +15 då den knappt hinner varva upp innan luften längs taket når börvärdet och då stänger den ju ner igen. Helt enkelt väldigt litet värmebehov just nu. Och maskinen har troligen en lägsta effekt på 800-1000 watt

Utloggad Janne30

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemp varierar mycket
« Svar #3 skrivet: 28 april 2022, 13:57:59 »
Hej
Jag förstår att LVP ger mer värme nu än vad som behövs och att den därför stannar när det blivit tillräckligt varmt. Enligt specen så är mineffekt in är 180 W och det ger min ca 800 W ut (beroende på utetemp). Detta är mer än vad som behövs för att värma garaget nu när det är lite varmare ute.

Men det som jag tycker är konstigt är att effekt till LVP ökar till över 800 W (mer än 4 A) när den värmer på. Uteffekten från innedelen borde då motsvara mer än 2500 W eller mer när det är 15 grader varmt ute. Detta gör förstås att temperaturen ökar väldigt snabbt.
Filtren är rengjorda och jag har startat om pumpen. Det bildas ingen is på utedelen och ingen avfrostning sker. Jag har provat med olika fläkthastigheter men omstarter sker lika ofta oavsett hastighet på fläkten.

Jag tror att det är fel på regleringen när den går så högt upp i effekt när garaget redan är varmt och det är + 10-15 C ute. Den borde väl inte gå på högre effekt än min-effekt i detta läge (dvs 180/800 W)?



Utloggad Thompa71

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Partille
  • Antal inlägg: 610
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installatör/servicetekniker luft/luft
SV: Rumstemp varierar mycket
« Svar #4 skrivet: 28 april 2022, 16:44:02 »
180w är förbrukning och 800watt är levererad värme inne.

Men den varvar upp under 6-10 min och kan då förbruka 800-1500w för att sedan gå ner på min 180w. Detta för attt samla värme för uppstart och sen blir det varmt och då går den ner i effekt.

Du kan rikta luftströmmen neråt och på det håll den kan skicka det längst så får kanske det hjälper då den kallaste delen brukar vara golv och då håller luften jämnare temp om detbinte virvlar upp kallt från golvet
« Senast ändrad: 28 april 2022, 16:46:41 av Thompa71 »

Utloggad Janne30

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rumstemp varierar mycket
« Svar #5 skrivet: 28 april 2022, 17:28:13 »
Den förbrukar mer än 800 W och levererar säkert mer än 2500 W när den går (Jag har mätt upp strömförbrukningen till över 4 A när den producerar värme). Det gör den i ca 1,5 minuter.
Därefter tar det 5-6 minuter innan den producerar värme igen och det drar väldigt kallt mot slutet innan den startar igen (jag kör på HEAT och det är inte avfrostning som sker). Filtret är rengjort. Enheten omstartad.
Den arbetar på detta sätt hela tiden.

Men den stora frågan är om det är rimligt att inomhus temperaturen varierar med mer än 4 grader (mellan 16 och över 20 C) ca 6 ggr i timmen. Det känns inte alls komfortabelt i alla fall, tempskillnaderna upplevs som väldigt stora.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!