Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Smutsfilter retur - frÃ¥ga  (läst 1499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Smutsfilter retur - fråga
« skrivet: 22 april 2022, 10:42:13 »
Hej!

Jag rengjorde igår smutsfiltret i min villa classic 75 och den var helt igenkleggad!

Nu funderar jag kring vad ett igensatt smutsfilter kan orsaka i pumpens driftgång? Högt deltaT?

Kommer definitivt rengöra detta filter månadsvis hädanefter.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Smutsfilter retur - fråga
« Svar #1 skrivet: 22 april 2022, 10:53:30 »
Följden av att filtret är igensatt blir ju att vattenflödet genom värmeväxlaren blir lägre än det var tänkt - alltsÃ¥ precis samma följd som om man skulle ha ställt ner cirkulationspumpens varvtal.  Om det är en modern "intelligent" cirkulationspump, sÃ¥ kan det tänkas att den har varvat upp sÃ¥ mycket den kan för att hÃ¥lla flödet uppe trots det igensatta filtret, och dÃ¥ märks ju en begynnande igensättning inte pÃ¥ annat sätt än onödig energiförbrukning och oljud hos cirkulationspumpen.

Om filtret sätts igen ofta, så kan det vara idé att studera vad för slags smuts som fastnar i filtret, och fundera på var den kommer ifrån. Om det kanske vore läge att göra en ordentlig genomspolning av värmesystemet med lämplig häxbrygd eller åtgärda någon specifik detalj som släpper ifrån sig smuts.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter retur - fråga
« Svar #2 skrivet: 22 april 2022, 11:34:17 »
Följden av att filtret är igensatt blir ju att vattenflödet genom värmeväxlaren blir lägre än det var tänkt - alltsÃ¥ precis samma följd som om man skulle ha ställt ner cirkulationspumpens varvtal.  Om det är en modern "intelligent" cirkulationspump, sÃ¥ kan det tänkas att den har varvat upp sÃ¥ mycket den kan för att hÃ¥lla flödet uppe trots det igensatta filtret, och dÃ¥ märks ju en begynnande igensättning inte pÃ¥ annat sätt än onödig energiförbrukning och oljud hos cirkulationspumpen.

Om filtret sätts igen ofta, så kan det vara idé att studera vad för slags smuts som fastnar i filtret, och fundera på var den kommer ifrån. Om det kanske vore läge att göra en ordentlig genomspolning av värmesystemet med lämplig häxbrygd eller åtgärda någon specifik detalj som släpper ifrån sig smuts.

Tack för svar! Som jag misstänkte.. Pumpen är från 2001. Det jag har märkt i vinter är att FL ÄR-värdet har varit högre än BÖR, kan det vara ett symtom? Jag vet inte ännu om filtret sätts igen ofta. Jag misstänker att det är första gången på 7-8år som filtret har kollats och rengjorts! Vad gäller oljud så kan jag tycka att i vinter så har pumpen låtit högre än normalt, som att den får jobba hårdare än tidigare år. Jag har 2-rör högtempssystem (tidigare olja). Jag får hoppas att pumpen mår bättre efter att filtret nu är rengjort. Gillar min gamla on/off - hoppas att den går flera år till! Förbrukar ca 8kKwH/år 145m2 + 75m2 i Västernorrland.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Smutsfilter retur - fråga
« Svar #3 skrivet: 22 april 2022, 13:59:59 »
Med ett igensatt filter ökar deltat och verkningsgraden blir lite lägre, blir det helt igensatt kommer VP att lösa på "lågt tryck". Med ett rent filter går VP lite mer ekonomiskt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Smutsfilter retur - fråga
« Svar #4 skrivet: 25 april 2022, 14:19:14 »
Med ett igensatt filter ökar deltat och verkningsgraden blir lite lägre, blir det helt igensatt kommer VP att lösa på "lågt tryck". Med ett rent filter går VP lite mer ekonomiskt.

Se där. Är det svaret på varför jag tycker att FL aktuell alltid varit några grader högre än FL Bör samt att pumpen får.. kallare vatten i retur och blir då lurad?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!