Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Välja storlek pÃ¥ luft/luft pump?  (läst 1938 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gooner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Välja storlek på luft/luft pump?
« skrivet: 04 april 2022, 20:27:19 »
Ska köpa en luft/luft pump till ett litet tvåplanshus på 85m2. Det är från 1912 med spånisolering i väggar och golv så det är lite dragit och dåligt isolerat. Har till slut fått med frun på tåget men då måste det vara en fin innerdel så vi tittar på en Toshiba Haori, men vilken storlek ska man välja. Haori 25 klarar ju upp till 160m2 så den låter ju som att den ska räcka gott och väl, men då antar jag dom räknar på ett bra isolerat hus eller? Den större, 35 klarar 180m2 men skillnaden mellan dom i max värme effekt är ju inte så stor 7,2kW resp. 7,6kW
Bor i Södra Dalarna och har som kallast -20 men det är väldigt sällan, så 0 till -15 är vanligast de kallaste månaderna.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #1 skrivet: 04 april 2022, 21:36:36 »
Ja det där är en riktigt exklusiv modell ser man när man tittar på prislappen. Hade inte sett den förut. Ni får betala mycket för designen. Toshiba är ett bra märke men det är nog inte så vanligt. Det viktiga är inte värmeeffekten vid +7° då de flesta mäts utan var de ger vid t.ex. -7° och -15° beroende på var man bor. Det är jättesvårt att veta energibehovet i ett så gammalt hus och med gamla tiders isolering. Hur värms huset idag? Sammanlagd energiförbrukning? Det finns en schablon på 70 W/m² vid -20° som man kanske kan använda när man inte alls vet men det kan också vara för lågt. Det skulle i så fall betyda 6 kW vid -20°.

Ser nu att 25an ger 3,2 kW vid -20° och 35an 3,3 kW vid -20°. Acceptabelt men inga topprestanda.
« Senast ändrad: 04 april 2022, 21:41:39 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 561
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #2 skrivet: 04 april 2022, 22:29:59 »
Värmeeffekt vid -20 grader för pumpar som jag sammanställde förra året

Fuji Electric KHCAN 14   4,93
Daikin Caldo XRH 40   4,50
Daikin Caldo XRH 30   4,20
Daikin Solo XRH35   3,80
FUJITSU 14 KM SLIM   3,78
Panasonic LZ35   3,70
Sverigepumpen LZ35TKE   3,70
Daikin Nano XR35   3,40
Daikin Solo XRH25   3,30
Panasonic LZ25   3,30
FUJITSU 12 KM SLIM   3,23
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Gooner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #3 skrivet: 05 april 2022, 10:37:15 »
Har direktverkande el, på nedervåningen elradiatorer på ca. 3500 kW på övervåningen ett på 1kW som vi oftast inte använder. Sover där så vill ha det svalt. Vi håller en låg temperatur, runt 18-20 grader men när vi är hemma eldar vi i kamin och vedspis så mycket det går. Elförbrukning på ca 12000kwh/år
Jag jämförde Toshiban med Mitsubishi Hero som ocksÃ¥ var ett alternativ,  som jag trodde var en jättebra pump. Men jag tyckte bÃ¥das 35 modeller var väldigt lika i värden men pÃ¥ Heron stÃ¥r ju i och för sig bara värdet för -15, men vid -20 kan det alltsÃ¥ skilja mellan dom? Eller har Heron ocksÃ¥ bara acceptabla värden?
Men värmeeeffekten vid en viss temperatur är det lika med hur energisnål den är, dvs verkningsgraden?



Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #4 skrivet: 05 april 2022, 11:18:36 »
Ok, ni har inte så farligt hög elförbrukning per år men hur mycket ved eldar ni? Kubikmeter stjälpt eller travat? Björk eller blandved? Kanske du inte vet men tänkte man kunde göra ett försök att uppskatta effektbehovet och total energiförbrukning.

Prestandan på Haori och Hero är förmodligen ytterst snarlika även om jag inte sett någon exakt uppgift för Heron vid -20°. Verkningsgraden skiljer minimalt mellan motsvarande modeller från välkända tillverkare. Den kan skilja mellan vanliga modeller och toppmodeller. Verkningsgrad och värmeeffekt är olika saker. Det intressanta är vilken energibesparing per år de tillsammans klarar av att ge i ett visst hus. Om huset t.ex. behöver 6 kW och värmepumpen klarar ge 3 kW vid -20° blir ändå energitäckningsgraden typ 98% och extra el-värme behövs bara när det är riktigt kallt och det är bara så korta perioder på vintern. Om ni har det svalare på övervåningen redan nu underlättar det för värmepumpen att ge en hög energibesparing eftersom värmen från den sprids från nedervåningen via trappan till övervåningen och den tappar då lite i temperatur.
« Senast ändrad: 05 april 2022, 11:20:31 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gooner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #5 skrivet: 05 april 2022, 16:21:52 »
Brukar köpa in 10m3 stjälpt björkved men det blir ofta över. I år har kört med tall/gran som jag fällt på tomten och har hitills denna vinter gjort av med 6,5 m3 staplad ved så kanske 8-9 till slut, beror ju på när värmen kommer.

Har en braskamin med lite täljsten på så den är effektiv men vedspisen lite mindre effektiv så där går väl mycket energi ut genom skorsstenen.
« Senast ändrad: 05 april 2022, 16:27:47 av Gooner »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #6 skrivet: 05 april 2022, 17:06:02 »
Ok. Stjälpt björk ger 1504 kWh/kbm enligt tabellen sÃ¥ 9 kbm ger brutto 13536 kWh. Verkningsgraden i kaminen och spisen är nog dock tyvärr bara runt 60% om det inte är nyare och mer effektiva grejer ni har. Det betyder ca 8122 kWh/Ã¥r värme till huset via veden. Via elradiatorerna tillförs det ca 6250 kWh/Ã¥r värme om man antar att ni är 2 personer i huset. Sammanlagt ca 14372 kWh/är värme (exkl varmvatten). Enligt dimensioneringsprogrammet motsvarar detta ett effektbehov pÃ¥ 5,9 kW vid -20°. Tidigare antagande om 6 kW stämmer bra och det är ju skönt att veta eftersom det är sÃ¥ svÃ¥rt att uppskatta vad äldre hus kan dra i värme. En värmepump som ger runt 3 kW vid -20° kommer som sagt att ge en mycket hög energibesparing om värmen frÃ¥n den nÃ¥r största delen av huset. När det är som allra kallast pÃ¥ Ã¥ret kan det vara bra att elda en del för att kompletteringsvärma med ved och mindre med el-radiatorerna. 

Edit: Såg inte ditt tillägg om täljstenskamin så då får man nog plussa på några tiondelar kW på effektbehovet så det motsvarar drygt 6 kW.
« Senast ändrad: 05 april 2022, 17:18:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Gooner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #7 skrivet: 05 april 2022, 21:09:38 »
Men jag har ju tänkt fortsätta elda så mycket jag kan och låta pumpen stänga av värmen och bara köra fläkt när det blivit tillräckligt varmt. Menar du att det är bättre att låta pumpen sköta allt tills det blir för kallt och då stödelda?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9559
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #8 skrivet: 05 april 2022, 22:09:47 »
Jasså du tänkte fortsätta elda lika mycket?! De flesta brukar vilja minska på allt jobb kring eldandet och man kommer normalt fram till att det blir billigare om värmepumpen får sköta värmen. Du kan ju räkna lite på det. Nu är det ju dock lite galna el-priser så situationen kan ha ändrats.
« Senast ändrad: 05 april 2022, 22:13:28 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #9 skrivet: 06 april 2022, 09:15:30 »
Daikin har ju sin "Stylish" också, den ger 3.2 kW vid -25°C, så troligen ca 3.5 vid -20°C.

Om man inte älskar att elda, eller tycker det är jättemysigt så brukar det bli mest värmepumpen som får värma så länge den räcker till, men det där är ju helt individuellt vilka drivkrafter man har att köpa värmepump.
Fortsätter ni att elda lika mycket så blir ju "besparingen" som värmepumpen kan bidra med mycket mindre än den potential den har om de får stå för all värme så länge den orkar med.
Totalt sett blir det väl att räkna på det hela, vad betalar ni för veden, och vad betalar ni för elen?
Räkna med ca COP 3.5 på värmepumpen, 1 kW tillförd effekt ger alltså 3.5 kW värme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gooner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #10 skrivet: 06 april 2022, 16:42:43 »
Har rörligt elpris i område 3 (Stockholm) så det är det höga elpriset som fått mig att fundera på värmepump, och då har ju ändå denna vinter varit relativt varm. Sen om EU stryper gasen från Ryssland (vilket jag för övrigt hoppas på) så lär väl priset öka ännu mer.
SÃ¥ i början kommer jag nog köra pÃ¥ med eldning, speciellt som jag i bland plockar träd pÃ¥ tomten = gratis, förutom dÃ¥ ett jävla slit och mÃ¥nga veckors arbete😅
Men med tiden blir det nog som ni säger, värmepumpen som får göra det mesta jobbet.

Ang. storlek på pumpen, montören som jag troligtvis kommer anlita tyckte jag skulle köra på 35:an, det skiljer 2000 kr i pris.
Jag hade väl ocksÃ¥ ställt in mig pÃ¥ den större innan jag talade med honom men började vela när jag sÃ¥g att det skiljer sÃ¥ lite mellan modellerna, tex.  25:an ger 3,8 vid -15 och 3,2 vid -20 medans 35:an ger 4,0 vid -15  och 3,3 vid -20. Men det kanske finns fler fördelar med att välja en större pump, att den mÃ¥ste jobba mindre för att hÃ¥lla samma temp. tex.?

Sen tyvärr, om jag presenterade Daikin Stylish för frun skulle hon svara, "en vit ful plastklump" sÃ¥ det vÃ¥gar jag inte😄


« Senast ändrad: 06 april 2022, 17:40:10 av Gooner »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #11 skrivet: 07 april 2022, 08:09:17 »
Med tanke på den lilla skillnaden i uteffekt är det antagligen exakt samma maskin, bara att man varvar upp kompressor och fläkt lite mer på den "större".
Skillnaden i årlig besparing är troligen hårfin - det du sparar är alltså de dagar du har ett behov som kräver 200 W mer värme än den lilla kan ge, om jag får gissa kanske ett par hundra kWh/år mer besparing på den större.

Du kan ju göra som jag, Wrappa den med vinyl så den smälter in i väggen:
« Senast ändrad: 07 april 2022, 08:11:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gooner

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Välja storlek på luft/luft pump?
« Svar #12 skrivet: 08 april 2022, 16:21:53 »
Det var snyggt! Men det får bli en Haori, tygfronten på den kommer förhoppningsvis smälta in bra bland övrig inredning. Tror det får bli en 35:a ändå trots att det skiljer så lite.
Det betyder att jag troligtvis har bättre pump i garaget än huset, en Daikin Solo XRH 35🙂
« Senast ändrad: 08 april 2022, 18:47:13 av Gooner »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!