Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 12 eller 16kw  (läst 4175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #15 skrivet: 28 mars 2022, 15:40:42 »
Missuppfattning. Värmepumpars effekt sjunker när framledningstemperaturen ökar. Vad som menades var förmodligen att en 12 kW pump kommer att ge för låg effekt vid så höga framledningstemperaturer som behövs i det här fallet.

Jag undrar om inte offertgivarna har räknat med DUT = -18 för att kompensera för att det behövs högre framledningstemperatur än 55 grader. 55 grader framledning vid -10 skulle motsvara att det behövs 60 grader vid -18. Lite konstigt sätt att räkna i så fall.

Hur offeergivarna räknat här blir jag inte heller klok på. Bara förvirrande faktisk.

SÃ¥, säg att vi fÃ¥r en kall vinter med malmöitiska mÃ¥tt, med temperaturer pÃ¥ - 15° och jag samtidigt med nya pumpen  valt att höja inomhustemperaturen. Helt plötsligt behöver jag 70° framledningstemperatur. ( behöver 65° enligt nuvarande värmekurva)
16kW kan inte leverana detta och kommer då gå helt på elpatron?
12an kan leverera, men mycket ineffektivt.
Vad är bäst? Jag är inte ute efter beräkningar här, försöker bara förstÃ¥ hur jag ska tänka  :)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: 12 eller 16kw
« Svar #16 skrivet: 28 mars 2022, 17:12:16 »
Jaha S2125 finns bara som 8 och 12-version ännu, ingen 16 - den du borde ha. Svårt val med andra ord.
S2125 har en teknik som klarar okonventionellt hög framledingstemperatur och då blir bättre än föregångaren F2120 för dig.

Grundproblemet är att dina radiatorer är inte lämpliga för klassisk värmepump, pga de kräver så hög framledningstemperatur. Har du funderat något på om det går att byta ut radiatorerna till fullstora som gör att huset inte kräver mer än 55 grader vid DUT? (Gärna lägre). Då kan du välja vilken generation som helst. Teoretiskt sett så är den gamla generationen bättre när det är som kallast, dvs den kan leverera "större volym varmt vatten" medan den nya klarar i jämförelse leverera "fullvarmt, men otillräcklig volym" och då ändå behöva stöd av elpatron. Men värmepumpen kan vara med och hjälpa till istället för gå utanför arbetsområde och stängas ner i alla fall.

När elpriserna är som de är så kan det vara värt att räkna på större radiatorer faktiskt.

Byter du inte radiatorer är nog nya 12:an bäst för dig, kanske går att sätta upp något extra element och lägga på isolering någonstans så funkar det bra ändå. Kanske avlasta med en luft/luft någon del av bostaden.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #17 skrivet: 28 mars 2022, 19:58:03 »
Isolera mer går inte och luft luft är inte aktuellt. Funderat på radiatorerna,tyvker de är rätt stora men vissa är bara "enkla". Kan såklart byta dessa till "dubbla".

Ã… andra sidan klarar vi ju - 10° med 60° framledning enligt nuvarande kurva. Räcker kanske sÃ¥  dontknow

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: 12 eller 16kw
« Svar #18 skrivet: 29 mars 2022, 08:23:20 »
Det kan ju vara någon tillfällig störning på ditt nuvarande system som gör att det krävs så hög framledning, t ex onödigt lågt flöde, smutsigt smutsfilter eller dålig injustering. Men allt behöver ju inte bli perfekt första vintern, installera och utvärdera.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #19 skrivet: 29 mars 2022, 17:14:23 »
Precis, sÃ¥ kommer det att fÃ¥ bli helt enkelt,  tummenupp


Utloggad Erik111

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #20 skrivet: 01 april 2022, 10:57:15 »
Valet föll på en S2125-12 tillslut. Kommer väl förevigt undra om det var rätt beslut, men så blev det. :) Installeras senare i vår.

Utloggad Markus SG

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 12 eller 16kw
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2023, 22:13:30 »
Hej hur går det med nya pumpen?
Ligger i samma sits.
Fick offert på F2120 16kw alternativ S2125 12kw och Daikins Top Grade 160 12,5kw alternativ 140 11kw.
Tacksam om du finner tid att svara.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!