Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Greta effekten vad det gäller drivmedel!  (läst 1625 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« skrivet: 22 februari 2022, 18:42:39 »
Skall inte skuldbelägga Greta T för allting! Men undrar om det finns beräkningar på hur mkt kortare eller rättare sagt hur mkt sämre verkningsgrad man uppnår med vissa miljöbränslen. Tänker på tex inblandning av etanol i bensinen som nu 10 % mig veterligen gällande 95 oktanigt bränsle. Kontra tex 98 oktanigt bensin.

Andra spörsmål gäller Diesel. Har börjat tanka blankdiesel Dvs utan tillsatser för att slippa algbildning osv då traktorn inte behövs hela tiden. Men även fått höra att verkningsgraden Dvs körsträckan förlängs avsevärt med gammal ”hederlig” diesel kontra miljödiesel.

Vore kul o höra hur miljöriktigt eller miljöoriktigt det är att tanka rätt!... a:gl
Tänker osökt på hur jag med många andra behöver snurra runt i Stockholm med flera km extra färdväg för att besöka någon då det är dubbdäcksförbud på vissa gator :D :D FiR
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2022, 19:30:52 »
Svensk diesel är tunn massor ska blandas i. nere på kontinenten är den fetare och ger mer kraft. Den är väldigt torr med och det är inte bra för pumpen, jag tömmer i en 1/4 liter varannan tankning 70 L  med 2-taktsolja , 40 000 mil nu och pumpen ger rätt tryck utan att låta, efter inrådan av en riktig dieselmek som sett för mycket haverier på pumpar.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2022, 20:31:04 »
Gjorde en lekmanna uträkning och kom fram till att om 98 är 1kr dyrare eller mindre löns det att tanka den mot 95. Nu kör jag med test att köra på 98 istället för 95.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2022, 21:34:52 »
Apropå Finland hörde jag om en åkare som startade söderöver i Sverige  destinationen var någonstans i Finland. Han var tvungen o tanka igen en bra bit innan gränsen. Sedan utfört lastning/lossning i Finland tankade han Finsk diesel o nådde hemma destinationen med god marginal vad det gäller tankmängden!

Enligt hörsägen/”skrönan” så tycks miljödieseln vara mkt sämre vad det gäller räckvidd Sc:,h dontknow.
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1398
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2022, 11:22:45 »
Farsans 17år gamla Renault har han fått börja tanka med 98 oktan istället för 95 för att motorn ska gå bra.
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2022, 11:45:43 »
Vad gäller dieseln och finland så har vi ju en skild dieselskatt på bilar, kan inte exakt hur man räknar men har att göra med vikten åtminstone förr och billigare om det är paketbil. Men på en personbil kostar det ca 5000kr per år i en extra skattelapp. Kör man lite blir det dyrt per mil och tvärtom. Dieselpriset är ju därför lägre här än i sverige.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1157
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2022, 18:06:00 »
Vad gäller dieseln och finland så har vi ju en skild dieselskatt på bilar, kan inte exakt hur man räknar men har att göra med vikten åtminstone förr och billigare om det är paketbil. Men på en personbil kostar det ca 5000kr per år i en extra skattelapp. Kör man lite blir det dyrt per mil och tvärtom. Dieselpriset är ju därför lägre här än i sverige.

Kanske missat något men hade för mig att folk tidigare igränstrakterna vallfärdade till Finland pga prisskillnaden o trodde få i min enfald ;) att Ni hade kvar den opåverkade dieseln Dvs utan sk miljöinblandningar.... Dum fråga men namnet Greta torde heta likadant hos er antar jag.... :)
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad TommyC

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2022, 19:17:08 »
Jag förväntar mig att 98 oktan kommer att resultera i färre reparationer orsakade av att mer etanol ger större felfrekvens för bränslepumpen m m på äldre bilar.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #8 skrivet: 26 februari 2022, 08:44:59 »
Apropå Finland hörde jag om en åkare som startade söderöver i Sverige  destinationen var någonstans i Finland. Han var tvungen o tanka igen en bra bit innan gränsen. Sedan utfört lastning/lossning i Finland tankade han Finsk diesel o nådde hemma destinationen med god marginal vad det gäller tankmängden!

Enligt hörsägen/”skrönan” så tycks miljödieseln vara mkt sämre vad det gäller räckvidd Sc:,h dontknow.
Min bil med släp brukar dra knappt 1 dl mindre på väg hem från fjällen än vad den drar på väg dit och tror inte skillnaden beror på bränslet. Har tankat diesel i Finland men märkte ingen skillnad på förbrukning men var endast 1 gång. Tänker se till att fylla upp skotern med 98 oktan resten av säsongen så man slipper ha onödigt med tillsatser i tanken vid långtidsförvaring men märker ingen skillnad i vare sig effekt eller förbrukning men är nog otroligt svårt att märka på den typen av maskin som har effekt i överflöd och en förbrukning som varierar kraftigt beroende på typ av körning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #9 skrivet: 26 februari 2022, 12:20:06 »
Från miljöperspektivet som originalposten var inne på så finns det en verklig poäng med vissa bränslen, att det är en god idé att undvika de som inte är svavelreducerade.
Svavlet försurar markerna, sura marker frigör näringsämnena så de sjunker djupare ner i marken och det man försöker odla, t ex sin skog som man kölat ner växer med andra ord lite sämre. Hårfint förstås, men ändå onödigt om man kan välja vad man ska köra sina gårdsmaskiner på.
Räckvidden skiljer för lite för att se det som en ekonomisk vinst att köra högsvavel. Så det är en god upptäckt att de stoppade svavlet i allt bränsle i bland majoritetförbrukarna, dvs trafiken.

Det blir ingen skillnad kortsiktigt, men långsiktigt är bråka med ekosystemets balans inget att skoja om.
Faktiskt spännande läsning att överskåda allt det handlar om. Rekommenderar.

Har inte märkt någon skillnad i räckvidd när man körde Crafter högskåp mellan Sverige och norra Finland oavsett vad man tankade.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #10 skrivet: 26 februari 2022, 15:37:27 »
Kanske inte märks jättemycket på personbilar men med husbilen är det en jättestor skillnad när man åker i Tyskland jämfört med att åka i Sverige. Husbilarna ligger oftast runt maxvikten så kraften i soppan har större betydelse än för en personbil.

Husbilen är piggare och drar MYCKET mindre med soppa i Tyskland.
Tänker inte skriva ut hur mycket mindre för då ska någon ifrågasätta det!

Vi har inte bara världens dyraste soppa i Sverige utan även den slöaste varianten.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #11 skrivet: 26 februari 2022, 16:19:44 »
Brukar skilja runt 10% mellan "miljödiesel" (vilket ord) och riktig diesel i min erfarenhet.
Mera kraft i riktig diesel, och lite trevlig svartrök. Dieselpumparna gillar också att den är fetare, behövs inga tillsatser då.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4707
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Greta effekten vad det gäller drivmedel!
« Svar #12 skrivet: 26 februari 2022, 19:11:29 »
Kanske inte märks jättemycket på personbilar men med husbilen är det en jättestor skillnad när man åker i Tyskland jämfört med att åka i Sverige. Husbilarna ligger oftast runt maxvikten så kraften i soppan har större betydelse än för en personbil.

Husbilen är piggare och drar MYCKET mindre med soppa i Tyskland.
Tänker inte skriva ut hur mycket mindre för då ska någon ifrågasätta det!

Vi har inte bara världens dyraste soppa i Sverige utan även den slöaste varianten.
Inte bara i Tyskland , det gäller hela övriga Europa med, en stor skillnad på pigghet och förbrukning för större fordon. Har en i kretsen som kör mellan kontinenten och Sverige , hen skulle aldrig tanka mer än vad som måste i Sverige för att komma över sjön. Finns även dom som har satt i en extra tank på 500 liter. Klart mycket billigare och kraftigare på andra sidan. Bara det en indikation vad vi har för skitsoppa i landet. Tacka dom gröna för det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!