Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)  (läst 4174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad atgardmedia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« skrivet: 12 februari 2022, 09:38:17 »
Har ett återkommande fel på min pump.

"Larm 44, överhettning mjukstartskort"

Det har tidigare skett ca 1 ggn per månad o då har det räckt med att starta om pumpen.
Sista veckan har den dock stannat 3-4 ggr i veckan samt krävt 3-4 återstater att få igång pumpen igen o

Har sökt min installatör att byta men de har haft fullt upp, dock hittat en annan leverantör som ska komma o byta kortet så fort det kommit.

Innan dom beställde ett kort sa dom dock att man kunde montera bort mjukstarstkortet och ersätta det med "XXX" (jag förstod inte vad det var). Dels var det vanligt att dessa kort gick sönder efter ca 5år och dels var de ÄVEN sämre för kompressorn.. även om de var tänkt att det skulle vara snälla mot kompressorn.

Tyvärr var min pump nyare än de som de jobbat med förut så mitt mjukstartskort innehöll mer komponenter så nu är de inne på att byta ut kortet istället ändå.

Har någon här någon bra synpunkt?
 
  • Är mjukstartskorten eg. dÃ¥liga för kompressorn sÃ¥ att det finns bättre saker att "smyga igÃ¥ng" kompressorn med?
  • Kan man byta ut / koppla förbi mitt kort ialf?
  • Kan jag TEMPORÄRT koppla förbi detta innan nytt kort sitter pÃ¥ plats

Bifogar bilder o krestsscheman.
« Senast ändrad: 12 februari 2022, 09:50:59 av atgardmedia »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2022, 15:25:10 »
Du behöver nått som styr start/stopp och det är endast mjukstarten i en 1145.
Så kopplas den bort måste den ersättas av nått annat.
Tråkigt att den håller på att gå sönder, vet att tidigare Nibe modeller har problem med kvaliteten på mjukstarten.

Men frågan är om du har många starter? Mjukstarten (bland annat) slits onormalt mycket om man typ har för hög kurva och stryper med termostater?
En väl injusterad kurva och så många termostater som möjligt på max är en förutsättning för lång livslängd på grejerna.

Du kan byta ut den själv, den finns att köpa på nätet, du kan även ersätta med lämplig Siemens mjukstart (styrspänning är 230 V).
Det går även att bara byta mot en 3-fas kontaktor, men då blir det ingen mjuk start på kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2022, 16:56:36 »
nu ska jag inte säga att dessa mjukstarter inte kan gå sönder, men dessa är eoner bättre än de som sitter i modellerna innan, från 1215-1235, det är riktigt skräp 718078 det ger upp då och då.
Du kan ersätta mjukisen som Carl N skriver, men inte om kompressor är för stor, då brukar de klippa säkringarna, om de inte är nog stora. Kör på el tills du fixat det, annars är risk att du grillar kompressorn

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3570
  • Karma +2/-0
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2022, 18:22:21 »
Om mjukstarten får igång kompressorn snyggt och felkod på varm mjukstart kommer en stund efter kompressorn startat, då skulle jag mer misstänka bypasskontaktorn QA11. Så länge den funkar tar strömmen enklaste vägen och det blir ingen värme i mjukstarten. Mät spänningsfall över bypasskontaktorn. Kontaktorer som är slut kan ge fel med glappande karaktär som blir värre och värre.

Edit: Koppla bort vid X2 om du vill testa utan mjukstart. Bra uppbyggnad på dessa för felsökning. Blir tyvärr lite nervös av felsökningsstrategin som ursprungligen planerats.

Felet kan vara falskalarm via mjukstartskoret även om själva kraftdelen är ok. Men det vet du först efter kontaktorn är kontrollerad.
« Senast ändrad: 12 februari 2022, 18:28:28 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad atgardmedia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2022, 20:46:24 »
Intressant svar!
Jag skulle beskriva felbilden just åt detta håll.. kompressorn startar och kör sen mellan 1 till 15 minuter innan den slår av med larm. (Och som nämnt så har felet tidigare mer kommit en gång per månad o då alltid avhjälpts med en omstart bara)

Jag följde elschemat och den grå o svarta kabeln o mätte mellan de inringade gula o fick 220V däremellan.
Mäter jag rätt eller ska jag mäta på annat vis?


Om mjukstarten får igång kompressorn snyggt och felkod på varm mjukstart kommer en stund efter kompressorn startat, då skulle jag mer misstänka bypasskontaktorn QA11. Så länge den funkar tar strömmen enklaste vägen och det blir ingen värme i mjukstarten. Mät spänningsfall över bypasskontaktorn. Kontaktorer som är slut kan ge fel med glappande karaktär som blir värre och värre.

Edit: Koppla bort vid X2 om du vill testa utan mjukstart. Bra uppbyggnad på dessa för felsökning. Blir tyvärr lite nervös av felsökningsstrategin som ursprungligen planerats.

Felet kan vara falskalarm via mjukstartskoret även om själva kraftdelen är ok. Men det vet du först efter kontaktorn är kontrollerad.

Utloggad atgardmedia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2022, 20:53:36 »
Intressant fråga!
Vad är ett mått på "bra" antal i starter?
Jag HAR termostater i huset.. men det är ett 300kvm stort, 120år gammalt hus på 2våningar o halvkass isolering.

Min tanke har varit att jag kör UTAN termostat i det rum som temperatursensorn sitter i o sen har jag termostater i andra rum.
.. då får pumpen temperatur från rummet utan termostater medan andra rum, på en annan våning kan strypa om det tex blir varmt i rummet. Fel eller rätt?

Hur får jag ett "mätbart" mått på om jag har bra eller dåligt antal starter?


Du behöver nått som styr start/stopp och det är endast mjukstarten i en 1145.
Så kopplas den bort måste den ersättas av nått annat.
Tråkigt att den håller på att gå sönder, vet att tidigare Nibe modeller har problem med kvaliteten på mjukstarten.

Men frågan är om du har många starter? Mjukstarten (bland annat) slits onormalt mycket om man typ har för hög kurva och stryper med termostater?
En väl injusterad kurva och så många termostater som möjligt på max är en förutsättning för lång livslängd på grejerna.

Du kan byta ut den själv, den finns att köpa på nätet, du kan även ersätta med lämplig Siemens mjukstart (styrspänning är 230 V).
Det går även att bara byta mot en 3-fas kontaktor, men då blir det ingen mjuk start på kompressorn.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3570
  • Karma +2/-0
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2022, 21:26:16 »
Intressant svar!
Jag skulle beskriva felbilden just åt detta håll.. kompressorn startar och kör sen mellan 1 till 15 minuter innan den slår av med larm. (Och som nämnt så har felet tidigare mer kommit en gång per månad o då alltid avhjälpts med en omstart bara)

Jag följde elschemat och den grå o svarta kabeln o mätte mellan de inringade gula o fick 220V däremellan.
Mäter jag rätt eller ska jag mäta på annat vis?
Det är bara spolen till kontaktorn du mätt. Om kontaktorn inte drar ibland eller går till och från så är den mätningen intressant. Något värt att kolla om kontatorn inte är dragen synkront med kompressorn (förutom mjukstartperioden i början).

Men det jag egentligen syftade på vad att du skulle mäta matningssidan på kontaktorn. Dvs, mät spänning mellan brun-brun, svart-svart och grå-grå. Men det ser inte helt lätt ut at komma åt för mätning. Har du spetsiga multimeterprober bör du komma åt bredvid den andra kabeln. 0V betyder är det är bra. Högre spänning t ex 15V betyder att spänningsfallet är lika mycket. Har ena eller båda mätproberna inte kontakt blir det tyvärr också 0V.
Du kan göra samma mätning på ett annat sätt, mäta mot jord och ta spänning på en av de 6 mätpunkterna i taget och se om du får skillnad i spänning mellan de i samma färg. Svajar elnätet mellan mätningarna så ser det ut som ett spänningsfall på någon eller några volt. Men det är bara att mäta på nytt och jämföra igen.
Spänningsfallet väntas bara komma strax innan den larmar.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2022, 23:07:27 »
Intressant fråga!
Vad är ett mått på "bra" antal i starter?
Jag HAR termostater i huset.. men det är ett 300kvm stort, 120år gammalt hus på 2våningar o halvkass isolering.

Min tanke har varit att jag kör UTAN termostat i det rum som temperatursensorn sitter i o sen har jag termostater i andra rum.
.. då får pumpen temperatur från rummet utan termostater medan andra rum, på en annan våning kan strypa om det tex blir varmt i rummet. Fel eller rätt?

Hur får jag ett "mätbart" mått på om jag har bra eller dåligt antal starter?

Enklaste sättet är att trenda framledningstemp över ett dygn och räkna.
Har du mer än 20 starter/dygn så är det dags att göra nått åt det.
Själv har jag termostater aktiva endast i de rum där jag vill hålla nere temperaturen under 20 C, i övriga rum har jag justerat grundflödena på radiatorerna för att få OK flöde och temp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad atgardmedia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #8 skrivet: 13 februari 2022, 09:13:34 »
Har Nibe Uplink o tittade på senaste veckan då den endast gått på el senaste dygnen. På bilden ser man områden med aktivitet o några områden med "låg aktivitet" där pumpen inte startat o bara går på el.

Så jag ser inte exakt ett dygn men kan nog säga att det är runt 20 starter på ett dygn (?)
Har ett gammalt stort hus på 300kvm, 2 våningar så isoleringen är inte i topp så huset kyls ner rätt fort.

Vad är lämplig teori för att sänka antal starter?


Enklaste sättet är att trenda framledningstemp över ett dygn och räkna.
Har du mer än 20 starter/dygn så är det dags att göra nått åt det.
Själv har jag termostater aktiva endast i de rum där jag vill hålla nere temperaturen under 20 C, i övriga rum har jag justerat grundflödena på radiatorerna för att få OK flöde och temp.

Utloggad atgardmedia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #9 skrivet: 13 februari 2022, 12:34:12 »
Nu har jag mätt alla 3.. tyvärr ser jag ingen spänningsdiff strax innan pumpen slår ifrån.
Det jag ser är att Brun o Svart är helt 0 hela tiden. Den grå får dock en spänningsdiff strax EFTER pumpen / relä slår ifrån.

Filmade i plockade in i redigeringsprogram o där ser man ju på ljud-staplen när relät klickar ifrån.
Lade även till bild på där jag mätte.. iom de båda kondaktorerna är seriekopllade på ena sidan bör ju spänningarna vara samma där



Det är bara spolen till kontaktorn du mätt. Om kontaktorn inte drar ibland eller går till och från så är den mätningen intressant. Något värt att kolla om kontatorn inte är dragen synkront med kompressorn (förutom mjukstartperioden i början).

Men det jag egentligen syftade på vad att du skulle mäta matningssidan på kontaktorn. Dvs, mät spänning mellan brun-brun, svart-svart och grå-grå. Men det ser inte helt lätt ut at komma åt för mätning. Har du spetsiga multimeterprober bör du komma åt bredvid den andra kabeln. 0V betyder är det är bra. Högre spänning t ex 15V betyder att spänningsfallet är lika mycket. Har ena eller båda mätproberna inte kontakt blir det tyvärr också 0V.
Du kan göra samma mätning på ett annat sätt, mäta mot jord och ta spänning på en av de 6 mätpunkterna i taget och se om du får skillnad i spänning mellan de i samma färg. Svajar elnätet mellan mätningarna så ser det ut som ett spänningsfall på någon eller några volt. Men det är bara att mäta på nytt och jämföra igen.
Spänningsfallet väntas bara komma strax innan den larmar.
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 12:37:44 av atgardmedia »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2022, 14:07:57 »
Börja med att koppla ur 1,3,5  eller 2 , 4 , 6  ( häng tÃ¥tarna i luften ) pÃ¥ kontaktorn QA11 , det är den kontaktorn som ledningarna gÃ¥r till kompressorn, VP vet inte om att inte  kompressorn gÃ¥r i gÃ¥ng utan bara kör sitt program. Bara för att de vad som händer i felsökningen, blir det ingen belastning pÃ¥ mjukisen sÃ¥ ska det inte heller bli varmt i den med larm. Kolla även pÃ¥ kontaktorn om det är som smÃ¥ svarta prickar ovanpÃ¥, lite slick pÃ¥ fingret och dra pÃ¥ översidan och blir det dÃ¥ nÃ¥gon svart rand, sÃ¥ är det nog brända kontakter i den

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2022, 15:56:05 »
Har Nibe Uplink o tittade på senaste veckan då den endast gått på el senaste dygnen. På bilden ser man områden med aktivitet o några områden med "låg aktivitet" där pumpen inte startat o bara går på el.

Så jag ser inte exakt ett dygn men kan nog säga att det är runt 20 starter på ett dygn (?)
Har ett gammalt stort hus på 300kvm, 2 våningar så isoleringen är inte i topp så huset kyls ner rätt fort.

Vad är lämplig teori för att sänka antal starter?

Du måste zooma in för att se bättre, men det ser ut som att den startar relativt ofta.
Första åtgärden är att öppna upp termostaterna och försöka trimma in grundflödet på respektive radiator istället.
Det är en bra idé att ha termostaten öppen i det rum där rumsgivaren sitter, men det räcker inte om övriga husets termostater stänger.

Sen kan du minska (höja minusvärdet) på start kompressorn i meny 4.9.3, man får testa sig fram till ett lämpligt värde.
T ex -100 kan man börja med.
Ändra då även start tillsats till 5 x start kompressor så att inte denna går i onödan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad atgardmedia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #12 skrivet: 13 februari 2022, 17:05:00 »
ok!
Så jag kopplar ur 2, 4, 6 på denna bild då?
(De ser ut att vara åtkomliga)

Enligt elschemat är QA11 benämnt 'bypass' o QA10 benämnt Compr. on

Vad tror du jag ska förvänta mig för resultat?
Vad vill jag hålla utkik efter?



Börja med att koppla ur 1,3,5  eller 2 , 4 , 6  ( häng tÃ¥tarna i luften ) pÃ¥ kontaktorn QA11 , det är den kontaktorn som ledningarna gÃ¥r till kompressorn, VP vet inte om att inte  kompressorn gÃ¥r i gÃ¥ng utan bara kör sitt program. Bara för att de vad som händer i felsökningen, blir det ingen belastning pÃ¥ mjukisen sÃ¥ ska det inte heller bli varmt i den med larm. Kolla även pÃ¥ kontaktorn om det är som smÃ¥ svarta prickar ovanpÃ¥, lite slick pÃ¥ fingret och dra pÃ¥ översidan och blir det dÃ¥ nÃ¥gon svart rand, sÃ¥ är det nog brända kontakter i den
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 17:51:45 av atgardmedia »

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3570
  • Karma +2/-0
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #13 skrivet: 13 februari 2022, 18:16:20 »
Snygg manuell logg!

Mätningen har gått rätt till, rätt omtolkad mätmetod efter verkligheten. Tycker det verkar som kontaktorn är hel. Känns lite som att det är fel på temperaturmätningen i mjukstaten, eller om något annat gör det varmt där. Värmekamera hade varit fint faktiskt. Tångamperemätning på icke matningskablarna till och från mjukstarten hade varit intressant.

Gör gärna en dubbelkoll genom att mäta mellan motorskydd FB1 före 1 3 5 och QA10 efter 2 4 6. Då ser man om spänningen sjunker någonstans i hela det området.

Du kan ju även rycka ur X2 eller QA11 - 2 4 6 för att se till att dubbelkolla vad som händer när mjukstarten inte används alls. (Uppstartsvärmen kanske vandrar med fördröjning?)

QA10 är en nödstoppskontaktor, motorskyddet borde lösa när den är dålig.
« Senast ändrad: 13 februari 2022, 18:19:47 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Koppla bort mjukstartskort? NIBE 1145 (NIBE 116-2)
« Svar #14 skrivet: 13 februari 2022, 19:37:36 »
OK med QA10 eller QA11 dom ledningar som gÃ¥r till kompressorn ska kopplas ur , VP vet inte att dom är borta sÃ¥ prova. sen det med  ev. värme i mjukisen, kana vara vad som helst i nÃ¥got som mäter det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!