Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 38 kwh vid -10?  (läst 1832 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johanzett79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
38 kwh vid -10?
« skrivet: 07 januari 2022, 23:36:50 »
Hej på er här på forumet. Är ny medlem men har följt diskussioner sporadiskt genom åren. Jag har en XRH 40 som jag har några funderingar kring. Jag värmer ett våningsplan på 81 kvm, 16 grader börvärde som många andra också verkar ha när man inte är i stugan. Brukar alltid köra full fläkt. Jag har inte brytt mig så mkt om förbrukning men nu såg jag någon annan fråga om förbrukning så jag hänger på och frågar kring min pump också. Den drar extremt mkt tycker jag nu när det är kallt. Huset ligger i norra Sverige. Sista tiden när det varit ca -10 så drar den mellan 1500-1750 watt/timme. Uppåt 35 kwh per dygn. Sista dygnet när det varit mellan -10 till -18 så drog den 38 kwh (som högst drog den 1950 watt/timme). Inget annat är på i huset. Jag ser uppgifterna via appen. Och innetempen verifieras av annan innegivare. Och den dagliga förbrukningen i kwh synkar med data från Eon också. Är det här normalt vid ett så lågt inställt börvärde? Gammalt hus som har tvåglasfönster men det är ett timmerhus så inga pappväggar direkt. Ingångshålet i väggen är tätat både från in och utsidan.

Vet att Daikin_ skrev att dom drar 2000 watt/timme vid full effekt vid -25. Men det är ju typ 10 grader dit för min del. När temperaturen klättrade ner mot -17 drog den konstant mellan 1750-1950 watt per timme. Men han kanske behöver ge allt han har då. Men att han ska dra så pass mkt som uppåt 35 kwh vid -10?

Ska försöka kolla under dagen så att isen inte nått upp till maskin så den avfrostar konstant, men det har aldrig tidigare hänt.
« Senast ändrad: 10 januari 2022, 16:45:53 av Johanzett79 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: 35 kwh vid -10?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2022, 09:43:43 »
Som tumregel antar man ofta att ett äldre hus typ timmerstuga har ett effektbehov av runt 70 W/kvm vid -20° (men det kan vara ända upp till 100 W/kvm i en dåligt isolerad stuga). Enligt väderprognosen är det oftast -10° till -30° i Norrland nu. Effektbehovet blir ca 5700 W vid -20°. Med +16° inne och -15° ute blir effektbehovet ca 4400 W och med COP ca 2,5 (bra LLVP) drar den då runt 1760 W vid -15°.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 35 kwh vid -10?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2022, 11:26:26 »
Lyckat till och värma den kåken med 1800 W element.

Skämt åsido, denna typ av hus äter energi. Din förbrukning är inte på något sätt hög.
Jag nämnde att maskinen drar 2000W vid -25C vid full last. Men den drar mer i full last vid -15C och än mer vid full last och -10C, dock så är avgiven effekt högre vid dessa temperaturer så det är inte konstigt.

Hur mycket förbrukade du i uppvärmning innan du satte in värmepumpen ? Och vid vilken inomhus temperatur ?

D

Utloggad Johanzett79

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 38 kwh vid -10?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2022, 15:56:22 »
Lyckat till och värma den kåken med 1800 W element.

Skämt åsido, denna typ av hus äter energi. Din förbrukning är inte på något sätt hög.
Jag nämnde att maskinen drar 2000W vid -25C vid full last. Men den drar mer i full last vid -15C och än mer vid full last och -10C, dock så är avgiven effekt högre vid dessa temperaturer så det är inte konstigt.

Hur mycket förbrukade du i uppvärmning innan du satte in värmepumpen ? Och vid vilken inomhus temperatur ?

D

Hej Daikin_

Nej 1800 Watt element värmer man inte det huset med… det är därför jag skaffat en bra luftvärmepump ;)

Jag har aldrig värmt huset med elpatronen en hel vinter så jag har inget att jämföra med mer än typ över lov samt hur luftvärmepumpen drog förra året. Tror det går åt ca 4,5 kwh från elpatronen att värma till 16 grader vid runt -10 ute. När timret blivit genomvarmt håller huset värme mycket bra men det är klart det är ju två glas och ingen jättetjock ytterdörr. Men den bästa jämförelsen och det enda som säger nåt är ju vad samma maskin tidigare behövt för att värma samma yta till samma börvärde vid samma utetemp.

Det har varit längre kallare perioder den här vintern så är det vilket spelar in, men det jag reagerar mest på är att den absolut inte drog 35 kwh per dygn vid -10 grader förra vintern. Tror aldrig den dragit över 30 kwh per dygn någonsin. Den drog tex 22 kwh per dygn vid -10 och 27 kwh per dygn vid -13 förra året. Jag hade enstaka dagar med förbrukningstoppar men så fort det blev lite varmare ute så dök förbrukningen fort och han drog sällan över 1000 watt per timme. Oftast hade jag en förbrukning på mellan 15-20 kwh dygn oavsett, 25 kwh var ganska ovanligt. Nu har jag varit uppe mot 40 kwh per dygn. Kanske inom normalspannet, men nog är det skillnad allt.

Nu är det -5 ute och han fortsätter att dra 1500 watt/timme. Tidigare har den dragit runt 700 watt vid -5 med samma börvärde. Vid -5 har den tidigare förbrukat ca 15-20 kwh per dygn. Ska bli plusgrader snart, få se om den fortsätter då också.

Menar du att den drar mer när han går på max vid -10 (vilket han absolut inte ska behöva i mitt hus eftersom den är så pass överdimensionerad) än vid -25?

Funderar på att sänka börvärdet några grader och se vad det gör men det gör kanske ingen större skillnad?

Utedelen såg ut precis som den skulle idag, ingen påisning.

« Senast ändrad: 10 januari 2022, 16:45:04 av Johanzett79 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!